Osaamiskeskus Nuoska – Nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa.
Osana Nuoskaa Opinkirjo kehitti kasvatuskumppanuutta opettaja-ohjaaja työparien muodossa.
Nuoskan toiminta on päättynyt 31.3.2024.
Osaamiskeskus Nuoska kehitti alueellisesti ja valtakunnallisesti sovellettavia nuorisotyön toimintamalleja kouluihin ja oppilaitoksiin.
NUOSKAN TOTEUTTAJAT
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia koordinoi Nuoskan toimintaa, ja kehitti malleja toisen asteen oppilaitoksiin. Osatoteuttajia oli valtakunnallisesti yhdeksän.
- Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry
Monialaiseen yhteistyöhön liittyvien tomintamallien kehittäminen ja menetelmäkoulutus - Folkhälsan förbund rf
Ruotsinkielisen toiminnan verkoston ja tiedonvälityksen ylläpitäminen - Förening Luckan rf
Ruotsinkielisissä toimintaympäristöissä tapahtuvan yhteistyön vahvistaminen ja kiusaamisen ehkäisyn toimintamallien kehittäminen - Mieli Suomen Mielenterveys ry
Konkreettisten välineiden ja koulutusten tarjoaminen mielenterveystaitojen vahvistamiseen - Nuorisotutkimusseura
Vaikuttavuuden arviointi, indikaattorien- ja laatukriteerien luominen - Kehittämiskeskus Opinkirjo
Hyvinvointia ja viihtyvyyttä parantavien menetelmien ja toimintamallien kehittäminen ja levittäminen - Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna
Opetussuunnitelmaan nojaavan nuorisotyön kartoittaminen ja kehittäminen sekä verkostojen ja lähiyhteisön välisen yhteistyön kehittäminen - Vantaan kaupunki
Koulutusten, tapahtumien ja vertaistapaamisten toteuttaminen sekä ammattilaisten vuoropuhelun toimivuuden kehittäminen - Åbo Akademi
Tutkimuksiin ja selvitystyöhön osallistuminen ruotsinkielisten toimijoiden näkökulmasta
Opinkirjo osatoteuttajana
Opinkirjo kehitti kouluihin kasvatuskumppanuusmallia, eli Kasku-toimintaa. Toimintaa pilotoitiin site, että opettaja-ohjaaja työpari suunnitteli, toteutti ja reflektoi kolme ryhmän yhteistä tuntia. Tavoite oli luoda edellytykset vuoropuhelulle luokassa, parantaa ilmapiiriä ja tarjota opettajalle työkaluja ja toimintatapoja työotteen kehittämiseen. Kasku-tunnit ovat keskustelevia ja oppilaslähtöisiä ja ne toteutetaan esimerkiksi luokanvalvojan tunneilla.
Nuorisoalan osaamiskeskukset
Opetus- ja kulttuuriministeriö on nimennyt nuorisoalan osaamista ja asiantuntijuutta valtakunnallisesti kehittävät osaamiskeskukset 2020-2023. Osaamiskeskusten tehtävänä on kehittää ja edistää nuorisoalan osaamista, asiantuntijuutta ja tiedonkulkua. Osaamiskeskusten toiminnan painopisteistä on sovittu valtioneuvoston hyväksymässä valtakunnallisessa nuorisotyön ja -politiikan ohjelmassa. Kehittämisen painopisteitä ovat nuorisotyö kunnassa, nuorisoalalla toimivien järjestöjen tilannekuva ja vaikuttavuus, osallisuus ja vaikuttaminen, kohdennettu nuorisotyö, digitaalinen nuorisotyö sekä nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa.