Tervetuloa järjestämään dialogeja tulevaisuuden koulusta
Hienoa että olet mukana järjestämässä dialogeja tulevaisuuden koulusta! Tältä sivulta löydät ohjeita ja vinkkejä keskustelun järjestämiseen. Hyödynnä niitä ja muokkaa sinulle sopiviksi.
Tällä sivulla
- Aikataulu
- Kohderyhmä, kutsutavat ja kutsuaikataulu
- Kutsupohjat teemoittain keskustelijoiden kutsumiseen
- Ohjeistus kirjurille ja sanoitus kirjaamisesta
- Materiaalipaketti keskustelunjärjestäjälle
- Vinkkejä dialogin etäfasilitointiin
- Erätauon keskustelun ohjauskortit ja rakentavan keskustelun pelisäännöt
- Muita vinkkejä
- Haastekutsu
1) Aikataulu
Webinaari dialogien järjestäjille 15.9.
Dialogit – Voit järjestää dialogin milloin tahansa elo–lokakuun aikana. Valitse dialogin teemaksi jokin Opinkirjon esille nostamista tulevaisuuden kouluun liittyvistä aiheista. Voit myös järjestää useampia dialogeja ja käsitellä niissä eri aiheita.
Kutsut ja kirjuri
Viimeistään neljä viikkoa ennen päättämääsi dialogipäivää
- käynnistä osallistujien kutsuminen
- pyydä keskusteluun kirjuri.
Yhteenveto
Täytä yhteenvetolomake (linkki poistettu käytöstä) välittömästi pitämäsi dialogin jälkeen sekä palauta kirjurin tuottama dokumentti. Lomakkeella kysytään keskustelijoista muutamia taustatietoja, esimerkiksi keskustelijoiden ikää. Voit vastata niihin kohtiin oman arviosi mukaan. Yhteenvetolomakkeiden palautuksen määräaika on 31.10. Sen jälkeen tulleita muistiinpanoja emme pysty ottamaan huomioon dialogien pohjalta kirjoitettavassa yhteenvedossa.
2) Kohderyhmä, kutsutavat ja aikataulu
Keitä haluat kutsua keskusteluusi? Kohderyhmä voi olla oman organisaatiosi sisäinen, verkosto tai koostua laajasti eri ryhmistä. Mieti, minkä kohderyhmän kanssa juuri sinulla on tarve syventää yhteistä ymmärrystä koulun ja koulutuksen tulevaisuudesta.
Suosittelemme, että keskusteluun osallistuu 3–8 (etänä) tai 3–12 (kasvokkain) henkilöä. Emme suosittele hybridikeskustelua sen haastavuuden takia. Keskustelun pituuden toivomme olevan 2–3 tuntia riippuen myös ryhmän koosta.
Kutsuminen on hyvä aloittaa heti ja siihen kannattaa käyttää kaikkia niitä kanavia, joita käytössäsi on (sähköposti, somekanavat, uutiskirjeet jne.). Mitä henkilökohtaisempaa kutsuminen on, sitä varmemmin saat keskustelijat paikalle.
Jos käytät kutsupohjiamme, voit muokata niitä vapaasti. Muista kuitenkin pitää keskustelun tavoite kaikille kutsutuille samana, jotta kaikki tulevat keskustelemaan samasta aiheesta.
Kutsut kannattaa tehdä heti. Ilmoittautumisen voi ottaa vastaan joko ilmoittautumislinkillä tai pyytämällä ilmoittautumiset esimerkiksi sähköpostiin. Viimeiseksi ilmoittautumispäiväksi kutsuun kannattaa laittaa päivä vähintään viisi päivää ennen keskustelua. Näin saat käsityksen siitä, pitäisikö vielä tehdä lisäkutsuja esimerkiksi muistutuskutsulla tai soittamalla tai laajentamalla kutsuttavien joukkoa.
Ilmoittautuneille kannattaa myös lähettää vahvistusviesti, jossa on tarkempi ohjeistus ja pyyntö ilmoittaa, mikäli ei jostain syystä pääsekään mukaan.
Halutessasi voit lisätä kutsuun linkin dialogeista kertovalle Opinkirjon verkkosivulle.
Kutsuminen kannattaa tehdä huolellisesti, sillä kutsu virittää tasavertaiseen keskusteluun jo ennen paikalle saapumista. Kutsumisesta voit lukea tarkemmin Erätauko-säätiön sivulta.
3) Kutsupohjat keskustelijoiden kutsumiseen
Voit muokata kohderyhmääsi innostavan kutsun käyttämällä valmista pohjaa. Alla on linkit kutsuviestien muokattaviin pohjiin (word-tiedostoja).
- kutsukirjepohja, keskustelun teemana arvot, joita tulevaisuuden koulun halutaan edistävän
- kutsukirjepohja, keskustelun teemana kouluhyvinvointi
- kutsukirjepohja, keskustelun teemana koulun tehtävät tulevaisuudessa
4) Ohjeistus kirjurille ja sanoitus kirjaamisesta
- Pyydä kirjuria kirjaamaan keskustelu mahdollisimman tarkasti ja puhujien lauseita käyttäen ilman tulkintaa ja siten, ettei kenenkään nimeä kirjata ylös. Kirjaajan ei kannata välittää kirjoitusvirheistä, pääasia on, että hän kirjoittaa mahdollisimman täydellisesti sen, mitä puhutaan.
- Sopikaa kirjurin kanssa, kumpi kertoo, mihin kirjausta käytetään. Tässä valmis sanoitus: Dialogien kirjausten pohjalta tehdään yhteenveto siitä, millaisia ajatuksia keskustelussa käsiteltävät koulutuksen ja koulun tulevaisuuteen liittyvät teemat herättävät, millaisia merkityksiä niihin liittyy ja millaista koulutuksen tulevaisuutta halutaan rakentaa. Yhteenveto julkaistaan kaikkien käyttöön Opinkirjon verkkosivuilla ja siitä tuotetaan julkaisu, jota jaetaan opetusalan Educa-messuilla. Kenenkään henkilöllisyys ei tule käymään ilmi kirjauksista tai yhteenvedosta.
5) Materiaalipaketti keskustelunjärjestäjälle
- Erätauon keskustelun ohjauskortit
- Rakentavan keskustelun pelisäännöt (Erätauko)
-
Keskustelun juoksutukset
-
Keskustelujen teemaan virittelevät alustukset
Jokaisesta aiheesta julkaistaan aiheeseen virittelevä alustusteksti, jota voit hyödyntää tilaisuudessasi tai ennen sitä. Linkki teksteihin ilmestyy tälle sivulle viimeistään viikkoa ennen Opinkirjon virallista dialogipäivää.
Arvoihin liittyvän keskustelun pohjaksi olemme lisäksi koonneet luettelon arvoista, joille nykyinen peruskoulun opetussuunnitelma perustuu. Kokosimme kuvaksi tulkinnan siitä, millaisia ihmisiä koulun halutaan kasvattavan.
Alustusten aiheet ja ilmestymispäivät
-
-
- Millaisia arvoja tulevaisuuden koulussa halutaan edistää ja millaista tulevaisuutta sitä kautta rakentaa: Planetaarisesti sivistynyt pitää huolta koko maapallosta.
- Hyvinvoiva kouluyhteisö, hyvinvoinnin esteet, hyvinvoinnin edistäminen: Koulukuntoisuus on väärä kysymys.
- Koulun tehtävät tulevaisuudessa ja mitä koulun tulisi tulevaisuudessa opettaa, Suomalainen koulu takaisin maailman huipulle.
-
Kuvia, joita voit käyttää dialogeista tiedottamiseen
-
Neliönmuotoinen kuva sopii Facebookiin ja Instagramiin, vaakakuva Twitteriin. Pikkukuvista näet, miltä kuva näyttää. Tekstilinkeistä saat ladattua somekäyttöön sopivan kokoiset kuvat.
Yleinen kutsu keskusteluun:
Kun keskustelun teemana on koulun arvopohja
Kun keskustelun teemana on kouluhyvinvointi
Kun keskustelun teemana ovat tulevaisuuden koulun tehtävät
6) Vinkkejä dialogin etäfasilitointiin
Dialogiakatemian artikkelissa kerrotaan mitä on hyvä ottaa huomioon, kun järjestää dialogin etänä.
7) Keskustelun ohjauskortit ja rakentavan keskustelun pelisäännöt
- Keskustelun suunnittelua varten voi ladata Erätauon keskustelun ohjauskortit.
- Lue ja pidä mielessä rakentavan keskustelun pelisäännöt (Erätauko). Ne ovat perusta keskustelun pitämiseksi rakentavana, ja ne kannattaa olla näkyvissä itsellä keskustelun ajan, vaikkapa tulostettuna. Jos keskustelu on kasvokkain, pelisäännöt on hyvä tulostaa kaikkien nähtäville esimerkiksi keskusteluringin keskelle.
8) Muita vinkkejä
- Muistathan kokeilla ennakkoon käyttämääsi etäkeskustelualustaa. Kasvokkain keskustelussa varmista, että keskusteluun varattu tila on rauhallinen ja saat tuolit rinkiin ja tekniikka mahdollisen alustuksen näyttämistä varten toimii.
- Hyvä dialogi mahdollistuu, kun ryhmässä on 3–8 keskustelijaa etänä tai 3–12 keskustelijaa kasvokkain sekä keskustelun vetäjä ja kirjuri.
- Keskustelu synnyttää todennäköisesti lisää ymmärrystä aiheesta kaikille osallistujille. Oppi kannattaa hyödyntää myös omassa toiminnassanne. Lisätietoa vaikuttavuudesta Erätauon sivustolla.
- Somettaessasi käytäthän aihetunnistetta #DialogitTulevaisuudenKoulusta
Bonuksena haastekutsu
Jos haluat haastaa omia tai organisaatiosi verkostoja, kumppaneita tai muita mukaan, olemme tehneet valmiin haasteviestin (word) esimerkiksi sähköpostitse levitettäväksi.
Lämmin kiitos, että olet mukana dialogeissa tulevaisuuden koulusta. Sinua tarvitaan!
Yhteystieto
Tiina Karhuvirta Erityisasiantuntija, FM 050 515 0017