Siirry sisältöön

Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi

Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna. Yli neljän materiaalin tilauksista veloitamme toimituskulut.

  • Oivalluksia ryhmästä – pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Kerhonohjaajat
    • Opeopiskelijat
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Ryhmäilmiöt

    Kirja antaa eväitä tutkia ryhmän toimintaa ja rakentaa toimivampia ryhmiä, joissa hyväksytään erilaisuus. Opettaja haastetaan tutkimaan omaa rooliaan osana ryhmää ja luopumaan valmiista vastauksista, nopeista ratkaisuista ja jatkuvasta hallinnasta. Materiaalin voit tilata ottamalla yhteyttä sähköpostitse opinkirjo@opinkirjo.fi

  • Oma oppilaskunta -sivusto

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Osallisuuskasvatus

    Oma Oppilaskunta on oppilaskuntia ohjaaville opettajille suunnattu tukipalvelu, josta löytyy koottuna materiaalia ja menetelmiä oppilaskuntatoiminnan tueksi ja inspiraatioksi. Materiaali on jaoteltuna eri toiminta-alueiden alle.

  • Opas ajatteluun

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Kerhonohjaajat
    • Opeopiskelijat
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Laaja-alaiset
    • MOKIT
    • Opetusmenetelmät

    Opas ajatteluun - Filosofiaa lasten kanssa -kirjassa annetaan käytännöllisiä välineitä ajattelun taitojen kehittämiseen Filosofiaa lapsille -menetelmän avulla. Se on keskustelupainotteinen ryhmätyöskentelyn muoto, jonka avulla lapset, nuoret ja aikuiset oppivat kuuntelemaan, problematisoimaan, muotoilemaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan sekä keskustelemaan niistä rakentavasti. Materiaalin voit tilata ottamalla yhteyttä sähköpostitse opinkirjo@opinkirjo.fi

  • Oppilaskuntatoiminnan ohjaajan opas

    • Alakoulu
    • Yläkoulu
    • Osallisuuskasvatus

    Oppilaskunta lakisääteisenä koulujen osallisuusrakenteena on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä. Oppilaskunta ymmärretään osallistavana ja osallistuvana koulun rakenteena, jolla on useita eri tehtäviä. Kirjassa pohditaan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja hallituksen tehtäviä oppilaskunnan edustajina. Lopuksi oppaassa on esimerkkejä, joita ohjaaja voi hyödyntää toimintaa ohjatessaan. Lukuihin on koottu ohjaajalle pohdittavaksi oleellisia näkökulmia ja kysymyksiä. Materiaalin voit tilata ottamalla yhteyttä sähköpostitse opinkirjo@opinkirjo.fi

  • Oppimisympäristöt ilman rajoja

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Kerhonohjaajat
    • Opeopiskelijat
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Laaja-alaiset
    • MOKIT
    • Opetusmenetelmät

    Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion opettajat ovat kehittäneet ja mallintaneet yhdessä tapoja, joilla oppimisympäristöjä voidaan järjestää oppimista parhaimmalla tavalla tukeviksi kokonaisuuksiksi. Kokoelmassa käsitellään yhteisopettajuuden uusia muotoja, oppituntien järjestämistä kaksi kertaa 75 minuuttia -mallilla, oppimisen tiloja, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, nuorisokasvattajan työtä kouluympäristössä sekä Inno-luokan käyttämistä opetuksessa. Materiaalin voit tilata ottamalla yhteyttä sähköpostitse opinkirjo@opinkirjo.fi

  • Teemakokonaisuus: Fysiikkaa

    • Alakoulu
    • Kerhonohjaajat
    • Yläkoulu
    • Kerhotoiminta
    • MOKIT
    • Opetusmenetelmät
    • Tiedekasvatus
    • Tutkiva oppiminen

    Tutkitaan ilmaa ja lämpöä: 5 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, fysiikkaa, teknologiaa.

  • Teemakokonaisuus: Fysiikkaa biologian avulla

    • Kerhonohjaajat
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Kerhotoiminta
    • MOKIT
    • Opetusmenetelmät
    • Tiedekasvatus
    • Tutkiva oppiminen

    Toiminnallisia tehtäviä fysiikan ilmiöiden mallintamiseen biologisten kohteiden avulla: 6 tunnin kokonaisuus; peruskoulu ja lukio; ympäristötietoa, fysiikkaa, biologiaa, matematiikkaa, teknologiaa

  • Teemakokonaisuus: Genetiikkaa

    • Kerhonohjaajat
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Kerhotoiminta
    • MOKIT
    • Opetusmenetelmät
    • Tiedekasvatus
    • Tutkiva oppiminen

    Perehdytään genetiikkaan – DNAan ja proteiineihin: 5 tunnin kokonaisuus; luokat 7-9, lukio; biologiaa.

  • Teemakokonaisuus: Havaintoja avaruudesta

    • Alakoulu
    • Kerhonohjaajat
    • Yläkoulu
    • Kerhotoiminta
    • MOKIT
    • Opetusmenetelmät
    • Tiedekasvatus
    • Tutkiva oppiminen

    Havaintoja lähiavaruudesta: 7 tunnin kokonaisuus; ala- ja yläkoulu; ympäristötietoa, maantiedettä, fysiikkaa, teknologiaa

  • Teemakokonaisuus: Ihmisen biologiaa

    • Alakoulu
    • Kerhonohjaajat
    • Yläkoulu
    • Kerhotoiminta
    • MOKIT
    • Opetusmenetelmät
    • Tiedekasvatus
    • Tutkiva oppiminen

    Tutkitaan ihmistä – aisteja ja toimintaa: 5 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, biologiaa, teknologiaa.