Omröstning
Eleverna väljer vem som får Solskensstatyn genom omröstning. Omröstningen är en form av demokratifostran och i samband med den kan ni i klassen föra en diskussion om val och röstning. I det här valet får alla vara kandidater och alla har rätt att rösta.
Före ni röstar kan ni diskutera solskensvärdena exempelvis med hjälp av följande frågor:
- Hur kan man handla i enlighet med värdena?
- Ge exempel på situationer där någon elev har handlat i enlighet med värdena.
- Hurdan är stämningen i klassen när alla handlar i enlighet med värdena?
Hymy värdena
Solskensstatyn Hymy kan ges till en elev som
- är pålitlig och rättvis.
- samarbetar bra med alla.
- följer regler.
- är vänlig mot alla.
- aldrig mobbar.
- främjar gemenskapen i skolan och i sin egen grupp.
- tar hänsyn till andra och ger arbetsro.
Ta också upp knepiga frågor. Ni kan t.ex. diskutera följande:
- Får man rösta på sig själv?
- Var gör ni om två elever får lika många röster?
- Hur ordnar ni möjlighet att rösta för elever som är frånvarande på röstningsdagen?
- Hur meddelas valresultatet?
Efter att ni har diskuterat är det dags att rösta.
- Gå igenom reglerna för hur man röstar.
- Eleverna röstar på den klasskamrat som på bästa sätt har handlat i enlighet med solskensvärdena. Om ni har satt upp egna mål i klassen, är det bra att repetera dem före röstningen.
- Skriv din kandidats förnamn och efternamn på valsedeln.
- Slut valsedeln genom att vika den på mitten.
- Röstningen sker med slutna valsedlar och med beaktande av valhemligheten. Man sluter valsedeln genom att vika den på mitten.
- Du behöver inte berätta vem du röstade på.
- Var och en har rätt att rösta i fred.
2. Läraren delar ut valsedlar till eleverna. Eleverna röstar på en eller två klasskamrater.
3. Lägg valsedeln i röstningslådan utan att visa den åt andra.
4. Läraren och elevrådsrepresentanterna räknar rösterna.
5. Resultatet meddelas på överenskommet sätt antingen genast eller till exempel på vårfesten.