Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Salppurin malli. Koulunuorisotyö edistää oppilaiden osallisuutta
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Lahtelaisen Salpausselän koulun oppilaskuntatoiminnan mallia on kehitetty tavoitteena saada koko koulun oppilaiden ääni esille. Mallissa yhdistyvät lain asettamat tavoitteet oppilaskuntatoiminnalle, opetussuunnitelman laaja-alaiset osaamistavoitteet ja kahden ammattilaisen erityisosaaminen. Työparina toimivat oppilaskuntatoiminnan ohjaava opettaja ja koulunuorisotyöntekijä.
-
SoMe Detectives – sosiaalisen median turvataitoja lapsille ja nuorille
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
Sosiaalista mediaa voi hyödyntää ihmissuhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen, uuden tiedon hankkimiseen sekä löytää uusia tapoja käyttää omaa luovuuttaan. Lapsia ja nuoria tulisi tukea toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa, sillä sosiaalisen median käyttöön voi hyvien puoliensa lisäksi liittyä esimerkiksi virheellisen tiedon vastaanottamista ja nettikiusaamista. Sosiaalisen median turvataidot ovat keskeisiä kansalaistaitoja ja niiden oppiminen tulisi turvata jokaiselle. Oppaassa kuvataan SoMe Detectives -mobiili- ja verkkopeli, jonka avulla lapset ja nuoret oppivat tunnistamaan, nimeämään ja ratkomaan sosiaalisen median ongelmatilanteita sekä toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa. Opas sisältää myös ehdotuksia, miten SoMe Detectives -peliä voidaan käyttää kouluopetuksen tukena. SoMe Detectives -peliä ja opasta voidaan hyödyntää kaikessa sosiaalisen median turvataitojen kehittämistyössä, vaikka oppaan painotus on koulukontekstissa. SoMe Detectives -pelin voi ladata ilmaiseksi App Storesta tai Google Play -kaupasta. Se on pelattavana myös selaimella Jyväskylän yliopiston verkkosivuilla.
-
Taidepolkuja kulttuuriseen moninaisuuteen – opas monitaiteiseen työskentelyyn
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Olemme kaikki osa moninaista globaalia maailmaa. Rakennamme elämäämme toimimalla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa. Kyky kohdata toisia ja ymmärtää erilaisuutta ovat tärkeitä taitoja nyt ja tulevaisuudessa. Tässä sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatuksen menetelmiä yhdistelevässä oppaassa kuvitellaan ja kokeillaan yhdessä hauskalla ja luovalla tavalla sitä, mitä kaikkea kulttuuri voi olla. Samalla luodaan välineitä kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien ilmiöiden tarkasteluun.
-
Taidepolkuja ympäristöempatiaan
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatusta yhdistävässä menetelmäoppaassa tunnetut taidekasvattajat Anna Kuoppamäki, Maami Snellman ja Maarit Myllynen antavat käytännön välineitä siihen, kuinka ympäristöön liittyviä teemoja voidaan tarkastella taiteen keinoin. Kulje soivassa metsässä, tee kuviskuntopiiri ja juo ravitsevan palautteen kannusta.
-
TARU® -OPAS
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Lukutaito
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
TARU® -opas sisältää tutkimusperustaista tietoa ja malleja eri-ikäisten oppijoiden kirjallisuuskasvatukseen ja lukutaidon kehittämiseen. Lisäksi löydät oppaasta konkreettisia menetelmiä ja materiaaleja tekstien parissa työskentelyyn ja lukukokemusten jakamiseen. Oppaassa esiteltävät menetelmät on rakennettu laajemmiksi kokonaisuuksiksi elämyksellisine toteutuksineen sekä laaja-alaisen ja eheyttävän oppimisen periaatteita noudatellen. Materiaaleja voi käyttää tukena esimerkiksi kirjallisuuskeskusteluissa tai lukemisen ja lukijuuden arvioinnissa. TARU® -oppaasta löytyy oma mallinsa myös tekstien parissa toimimisen arvioinnille. Oppaan avulla on mahdollista ohjata monenikäisten lasten ja nuorten yksilöllisiä lukijapolkuja, tukea tekstivalintoja ja tarjota työkaluja lukutaidon eri osa-alueiden harjaannuttamiseen.
-
Teemana politiikka
- Yläkoulu
Nuorten parlamentti -toiminta on tarkoitettu peruskoulun päättöluokilla oleville oppilaille. Toiminta kouluissa tapahtuu pääsääntöisesti vapaaehtoisena kerhotoimintana. Nuorten parlamentti -toiminnan tavoitteina on innostaa nuoria oman kriittisen mielipiteen ilmaisuun, auttaa jäsentämään yhteiskunnan toimijoiden roolia ja tukea nuoria yhteistyökykyisiksi ja osallistuviksi kansalaisiksi. Teemana politiikka -materiaali on tarkoitettu erityisesti Nuorten parlamentti -kerhojen ohjaajan oppaaksi ja tueksi kerhotoiminnan järjestämiseen. Materiaalissa ymmärretään poliittinen osallistuminen ja vaikuttaminen laajasti. Kerholaisille tuotetut tehtävät pyrkivät käsittelemään politiikkaan ja yhteiskuntaan liittyviä ilmiöitä ja rakenteita mahdollisimman monipuolisesti. Teemana politiikka -materiaalin keskeiset sisällöt ovat: – politiikan moninaisuus – poliittinen osallistuminen ja vaikuttaminen – vaikutusmahdollisuudet – nuori yhteiskunnallisena ja aktiivisena toimijana.
-
Tehdään kaupunkia!
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ympäristö
Julkaisu antaa ideoita arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun jäsentelyyn monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Julkaisussa esitellään testattuja toimintamalleja, joissa oppilaat ovat osallistuneet ympäristön suunnitteluun. Tutustuminen ihmisen elinympäristön suunnitteluun auttaa ymmärtämään, miten kaupunki kasvaa ja toimii kokonaisuutena. Materiaalin voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Towards desirable futures
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
The material offers a two-lesson package for imagining positive and desirable futures with middle school aged students. Its basic idea is to guide young people towards agency: there isn’t one specific future, they are made here and now. The material is based on the "Future frequency" method developed by the Finnish Innovation Fund Sitra for adults and organizations.
-
Tulevaisuuden yrittäjät
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Yrittäjyys
Tämän kirjan tehtävät tuovat yrittäjyyden ja yritteliäisyyden luontevasti osaksi eri oppiaineita kaikilla luokka-asteilla esi- ja perusopetuksesta aina toiselle asteelle asti. Lisäksi kirjasta löytyy tehtäviä myös opettajaksi opiskeleville. Kirja sisältää yli 200 ideaa ja tehtävää yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen.
-
Tulevaisuudet ja hedelmällinen toisin ajattelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Tämä artikkelikokoelma koostuu kirjoituksista, joissa pohditaan sekä toisin ajatellaan opetuksen, kasvatuksen ja oppimisen tulevaisuuksia. Kirjassa ennakoidaan ja sanallistetaan koulutuksen tulevaisuuksia. Millaisia tulevaisuuksia haluamme rakentaa ja kuinka niitä kohti kulkea? Millaiseksi yhteisöksi koulu tulevaisuudessa rakentuu? Lisää Opinkirjon muutoksesta ja strategisesta kehittämisestä, jota fasilitoi yhteistyökumppanimme SID Group, voi lukea sivustolta: https://opinkirjo.fi/opinkirjo/mita-me-teemme/