Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
13 keskustelua tulevaisuuden koulusta – Dialogit koulutuksen arvopohjasta, hyvinvoinnista ja tulevaisuuden koulun tehtävistä
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tulevaisuuden koulu -dialogit tarjosivat mahdollisuuden kokoontua käsittelemään rakentavasti koulun ja koulutuksen tulevaisuutta koskevia kysymyksiä ja jakamaan kokemuksia ja ajatuksia aiheesta. Tavoitteena oli herättää keskustelua kouluhyvinvoinnista, koulun tulevaisuuden suunnasta ja tehtävistä sekä koulutuksen perustana olevista arvoista. Kolmetoista keskustelua ja 75 keskustelijaa tuottivat monipuolisen näkemyksen tulevaisuuden koulun arvopohjasta, hyvinvointitekijöistä ja tehtävästä. Tähän julkaisuun on koottu yhteenveto dialogien sisällöistä ja keskeisistä näkökulmista.
-
Hymyä luokkaan -sivusto
- Alakoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Vuorovaikutus
Sivustolta löydät vinkkejä, kuinka käsitellä hyvää kaveruutta kouluvuoden aikana. Tuntituokiot sisältävät oppilaiden omaa pohdintaa ja omien tavoitteiden asettamista sekä luokan yhteisiä tavoitteita.
-
Lukuteatterin tekstejä ja muita luovan ilmaisun ideoita Reetta Niemelän Mustan kuun majatalon –kirjan maailmasta
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Lukutaito
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Mustan Kuun majatalo -materiaali sopii käytettäväksi yhdessä TARU®-oppaan kanssa. Materiaali sopii hyvin käytettäväksi kirjan lukemisen yhteydessä. Se syventää lukukokemusta, tukee tarinamaailmaan eläytymistä ja edistää lukevan yhteisön syntymistä ryhmässä. Sekä kirja että materiaali sopivat käytettäväksi kaikissa perusopetuksen luokissa. Materiaalin harjoituksia ovat kommentoineet TARU®-kirjoittajat lukutaidon ja kirjallisuuskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.
-
Luokkavaltuusto – Opas kouludemokratian edistämiseen
- Alakoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oppaassa esitellään luokkavaltuustomalli ja annetaan opettajalle käytännön ohjeita luokkavaltuustotoiminnan aloittamiseen omassa luokassaan. Luokkavaltuuston avulla on mahdollista lisätä kaikkien oppilaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia luokassa ja koko kouluyhteisössä. Oppaaseen liittyvät lomakepohjat ja harjoitteet löytyvät Siirry materiaaliin-nappulan takaa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Matka tuotemuotoiluun – Opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
- Yrittäjyys
Opas antaa käytännön vinkkejä muotoilukasvatuksen toteuttamiseen kouluissa ja oppilaitoksissa. Kirjassa kerrotaan muotoilusta ja muotoilukasvatuksesta, ja siinä kuvataan esimerkkien kautta koulujen muotoiluun keskittyviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Onnistumisia, oivalluksia ja oppimisen iloa. Shakkipedagogiikan opas I
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Opi shakkia helposti askel kerrallaan! Oppaassa on valmis 10 oppitunnin kurssisuun- nitelma ja ideoita, joiden avulla shakkiin tutustuminen oppilaiden kanssa käy aloittelijaltakin vaivattomasti. Valmiilla oppitunneilla shakkia opitaan vaiheittain nappula kerrallaan. Välttämättömien perustietojen ohessa oppaassa perehdytään myös tavoitteellisen pelaamisen edellyttämään strategiseen ajatteluun. Opas soveltuu hyödynnettäväksi niin oppitunneilla kuin koulujen kerhotoiminnassakin. Opasta täydentaä videokirjasto osoitteessa: www.koulushakki.fi/videokirjasto/. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Opas ajatteluun
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Opas ajatteluun - Filosofiaa lasten kanssa -kirjassa annetaan käytännöllisiä välineitä ajattelun taitojen kehittämiseen Filosofiaa lapsille -menetelmän avulla. Se on keskustelupainotteinen ryhmätyöskentelyn muoto, jonka avulla lapset, nuoret ja aikuiset oppivat kuuntelemaan, problematisoimaan, muotoilemaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan sekä keskustelemaan niistä rakentavasti.
-
Rehti, Reipas, Rehellinen – Hyvän toveruuden kilpa 1954–2004
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
Hymy-veistoksen ja Hyvän toveruuden kilvan historiikki. Kirjoittanut Opinkirjon toiminnanjohtaja Minna Riikka Järvinen.
-
SoMe Detectives – sosiaalisen median turvataitoja lapsille ja nuorille
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
Sosiaalista mediaa voi hyödyntää ihmissuhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen, uuden tiedon hankkimiseen sekä löytää uusia tapoja käyttää omaa luovuuttaan. Lapsia ja nuoria tulisi tukea toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa, sillä sosiaalisen median käyttöön voi hyvien puoliensa lisäksi liittyä esimerkiksi virheellisen tiedon vastaanottamista ja nettikiusaamista. Sosiaalisen median turvataidot ovat keskeisiä kansalaistaitoja ja niiden oppiminen tulisi turvata jokaiselle. Oppaassa kuvataan SoMe Detectives -mobiili- ja verkkopeli, jonka avulla lapset ja nuoret oppivat tunnistamaan, nimeämään ja ratkomaan sosiaalisen median ongelmatilanteita sekä toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa. Opas sisältää myös ehdotuksia, miten SoMe Detectives -peliä voidaan käyttää kouluopetuksen tukena. SoMe Detectives -peliä ja opasta voidaan hyödyntää kaikessa sosiaalisen median turvataitojen kehittämistyössä, vaikka oppaan painotus on koulukontekstissa. SoMe Detectives -pelin voi ladata ilmaiseksi App Storesta tai Google Play -kaupasta. Se on pelattavana myös selaimella Jyväskylän yliopiston verkkosivuilla.
-
Taidepolkuja kulttuuriseen moninaisuuteen – opas monitaiteiseen työskentelyyn
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Olemme kaikki osa moninaista globaalia maailmaa. Rakennamme elämäämme toimimalla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa. Kyky kohdata toisia ja ymmärtää erilaisuutta ovat tärkeitä taitoja nyt ja tulevaisuudessa. Tässä sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatuksen menetelmiä yhdistelevässä oppaassa kuvitellaan ja kokeillaan yhdessä hauskalla ja luovalla tavalla sitä, mitä kaikkea kulttuuri voi olla. Samalla luodaan välineitä kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien ilmiöiden tarkasteluun.