Siirry sisältöön

Projektityöskentely huipentuu tiedetapahtumaan tai -messuihin, joilla oppilaat pääsevät esittelemään töitään ja hankkimaansa asiantuntemusta. Messujen järjestäminen tekee työskentelystä tavoitteellista, ja tapahtumaan liittyvä määräaika motivoi ja rytmittää työskentelyä.

Tiedetapahtuman voi järjestää posterinäyttelynä esimerkiksi koulun käytävällä. Tiedemessuille voi kutsua koko koulun lisäksi esimerkiksi yhteistyökumppaneita, muita sidosryhmiä ja muiden koulujen oppilaita.

Messujärjestelyt voi joukkoistaa ja perustaa vaikka oppilaiden toimikunnan tapahtumaa organisoimaan. Ehkä oppilaat haluavat järjestää messuvieraille tarjoilun ja kerätä rahaa retkirahastoon. Kenties voi myös pohtia, sopisivatko messut  koulun avoimien ovien päivän tai uusien oppilaiden tutustumispäivän yhteyteen.

Messuilla voi harjoitella esiintymistä ja omasta työstä kertomista

Tapahtumassa oppilaat pääsevät esittelemään omia töitään ja uutta asiantuntemustaan omaa luokkaa suuremmalle yleisölle. Se on hyvää esiintymisharjoitusta. On tärkeää osata kertoa omasta työstä muille, myös asiaa ennestään tuntemattomille.

Messutilanteessa jokainen saa olla ylpeä omasta työstään, johon on panostanut paljon. Lisäksi näyttelyvieraiden ja toisten nuorten kanssa saattaa syntyä kiinnostavia keskusteluja!

Oppilaat valmistelevat työstään posterin ja hissipuheen

Oppilaat tekevät töistään tapahtumaan posterit ja suunnittelevat pienen esittelypuheenvuoron.

Esittelypuheenvuoron alkuun on hyvä valmistella noin minuutin pituinen hissipuhe, joka herättää kuulijan mielenkiinnon ja tuo esiin työn pääkohdat. Oppilaita kannattaa muistuttaa, että puheenvuorossa on hyvä tuoda esiin ainakin

  • kuka tai ketkä ovat työn tehneet
  • mitä on tehty tai tutkittu, miten, milloin ja miksi
  • millaisia tuloksia on saatu
  • millaisia johtopäätöksiä on tehty
  • mitä tulokset merkitsevät ja mihin ne vaikuttavat.

Puheessa voi myös kertoa työn taustaa: mikä tekijöitä motivoi, mitä oli tavoitteena selvittää, mitä työn aikana on opittu, millaisia ongelmia tuli vastaan ja miten niistä selvittiin. Puhe kannattaa suunnitella hyvin ja kirjoittaa ylös, jolloin sitä voi hyödyntää myös esiintymistilanteessa.

Posterin tekoon hyvä ohjelma on esimerkiksi PowerPoint, johon voi dian kooksi laittaa posterin mitat. Hyvä posteri on looginen, siinä on käytetty värejä, se on houkutteleva ja teksti on helposti luettavissa.

Posterissa tuodaan esille samoja asioita kuin suullisessa esityksessäkin. On hyvä miettiä, miten lukijan katse etenee ja mihin ihmisten on tapana kiinnittää ensin huomiota. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy yleensä siihen, mitä on keskellä tai silmien tasolla. Posteri etenee loogisesti vasemmalta oikealle tai ylhäältä alas. Suositeltavaa on myös lisätä kuvia, jotka tulee nimetä ja mahdollinen kuvan lähde merkitä. (Kesler 2014.)

Lähteet:

Kesler, M. 2014. Tiedekilpailu – onnistumisia, motivaatiota ja palautetta. Vinkkejä ja ideoita kilpailutyön ohjaukseen ja kilpailuun osallistumiseen. Helsinki: Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Tekniikan Akateemiset TEK. 

Tiedekilpailu – onnistumisia, motivaatiota ja palautetta

Jaa sosiaalisessa mediassa

Jaa sosiaalisessa mediassa

Verkkokaupat


Hymy-verkkokauppa

Täältä voit tilata Hymy-veistoksia ja kunniakirjoja kouluihin ja muihin oppilaitoksiin Hyvän toveruuden kilvan palkinnoiksi.

Siirry Hymy-verkkokauppaan

Opinkirjon verkkokauppa

Täältä voit tilata maksuttomia materiaaleja opetuksen ja kasvatuksen tueksi. Kaupasta löydät myös Hymy-tuotteita työyhteisön hymylle tai lahjaksi merkkipäivänä.

Siirry Opinkirjon verkkokauppaan