Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut” – Työkaluja opettajalle lapsen kouluhyvinvoinnin tutkimiseen kolmikantakeskustelussa
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Tämän käsikirjan tarkoituksena on ohjata opettajia käymään huoltajien ja lasten kanssa sellaista keskustelua lapsen hyvinvoinnista, jossa lapsi itse ja hänen tuottamansa puhe ovat keskustelun lähtökohta. Tavoitteena on, että lapsi saa äänen ja mahdollisuuden kuvata hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Käsikirjan ohjeistusta voi soveltaa tilanteisiin, joissa opettaja keskustelee kasvokkain lapsen ja/tai tämän huoltajan kanssa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Hymyä luokkaan -sivusto
- Alakoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Vuorovaikutus
Sivustolta löydät vinkkejä, kuinka käsitellä hyvää kaveruutta kouluvuoden aikana. Tuntituokiot sisältävät oppilaiden omaa pohdintaa ja omien tavoitteiden asettamista sekä luokan yhteisiä tavoitteita.
-
Kasku-malli ammatilliseen koulutukseen
- Toinen aste
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Tavoitteena on lisätä koulutuksen aikana tapahtuvaa vuorovaikutusta ja kohtaamista, osallisuuden kokemusta sekä ammatillista kasvua. Vastuuopettaja ja nuorisotyöntekijä ohjaavat Kasku-tunteja yhdessä työparina hyödyntäen nuorisotyön menetelmiä. Käsiteltävät teemat nousevat ryhmästä ja vastuuopettajalta.
-
Lukuteatterin tekstejä ja muita luovan ilmaisun ideoita Reetta Niemelän Mustan kuun majatalon –kirjan maailmasta
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Lukutaito
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Mustan Kuun majatalo -materiaali sopii käytettäväksi yhdessä TARU®-oppaan kanssa. Materiaali sopii hyvin käytettäväksi kirjan lukemisen yhteydessä. Se syventää lukukokemusta, tukee tarinamaailmaan eläytymistä ja edistää lukevan yhteisön syntymistä ryhmässä. Sekä kirja että materiaali sopivat käytettäväksi kaikissa perusopetuksen luokissa. Materiaalin harjoituksia ovat kommentoineet TARU®-kirjoittajat lukutaidon ja kirjallisuuskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.
-
Luokkavaltuusto – Opas kouludemokratian edistämiseen
- Alakoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oppaassa esitellään luokkavaltuustomalli ja annetaan opettajalle käytännön ohjeita luokkavaltuustotoiminnan aloittamiseen omassa luokassaan. Luokkavaltuuston avulla on mahdollista lisätä kaikkien oppilaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia luokassa ja koko kouluyhteisössä. Oppaaseen liittyvät lomakepohjat ja harjoitteet löytyvät Siirry materiaaliin-nappulan takaa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Matka tuotemuotoiluun – Opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
- Yrittäjyys
Opas antaa käytännön vinkkejä muotoilukasvatuksen toteuttamiseen kouluissa ja oppilaitoksissa. Kirjassa kerrotaan muotoilusta ja muotoilukasvatuksesta, ja siinä kuvataan esimerkkien kautta koulujen muotoiluun keskittyviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Muotoilupakki – Menetelmäkorttipakka
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
Muotoilupakki on koulujen työkalupakki erilaisiin muotoiluprojekteihin. Muotoilupakista löytyy inspiroivia menetelmiä, joita käytetään työskentelyn tukena yhdessä oppilaiden kanssa. Menetelmien avulla voidaan rakentaa sopiva kokonaisuus toteutettavaksi. Menetelmiä voidaan soveltaa rohkeasti ja yhdistää niitä itse ideoituihin tehtäviin. Ne soveltuvat monialaisten oppimiskokonaisuuksien kokoamiseen ja yhdessä kehittämiseen. Yhdessä muotoiluprosessin kanssa käytettynä menetelmistä rakentuvat askelmat onnistuneeseen muotoiluprojektiin. Sisältää 60 korttia.
-
Oppilaskuntatoiminnan ohjaajan opas
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oppilaskunta lakisääteisenä koulujen osallisuusrakenteena on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä. Oppilaskunta ymmärretään osallistavana ja osallistuvana koulun rakenteena, jolla on useita eri tehtäviä. Kirjassa pohditaan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja hallituksen tehtäviä oppilaskunnan edustajina. Lopuksi oppaassa on esimerkkejä, joita ohjaaja voi hyödyntää toimintaa ohjatessaan. Lukuihin on koottu ohjaajalle pohdittavaksi oleellisia näkökulmia ja kysymyksiä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Taidepolkuja kulttuuriseen moninaisuuteen – opas monitaiteiseen työskentelyyn
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Olemme kaikki osa moninaista globaalia maailmaa. Rakennamme elämäämme toimimalla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa. Kyky kohdata toisia ja ymmärtää erilaisuutta ovat tärkeitä taitoja nyt ja tulevaisuudessa. Tässä sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatuksen menetelmiä yhdistelevässä oppaassa kuvitellaan ja kokeillaan yhdessä hauskalla ja luovalla tavalla sitä, mitä kaikkea kulttuuri voi olla. Samalla luodaan välineitä kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien ilmiöiden tarkasteluun.
-
Taidepolkuja ympäristöempatiaan
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatusta yhdistävässä menetelmäoppaassa tunnetut taidekasvattajat Anna Kuoppamäki, Maami Snellman ja Maarit Myllynen antavat käytännön välineitä siihen, kuinka ympäristöön liittyviä teemoja voidaan tarkastella taiteen keinoin. Kulje soivassa metsässä, tee kuviskuntopiiri ja juo ravitsevan palautteen kannusta.