Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut” – Työkaluja opettajalle lapsen kouluhyvinvoinnin tutkimiseen kolmikantakeskustelussa
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Tämän käsikirjan tarkoituksena on ohjata opettajia käymään huoltajien ja lasten kanssa sellaista keskustelua lapsen hyvinvoinnista, jossa lapsi itse ja hänen tuottamansa puhe ovat keskustelun lähtökohta. Tavoitteena on, että lapsi saa äänen ja mahdollisuuden kuvata hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Käsikirjan ohjeistusta voi soveltaa tilanteisiin, joissa opettaja keskustelee kasvokkain lapsen ja/tai tämän huoltajan kanssa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
13 keskustelua tulevaisuuden koulusta – Dialogit koulutuksen arvopohjasta, hyvinvoinnista ja tulevaisuuden koulun tehtävistä
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tulevaisuuden koulu -dialogit tarjosivat mahdollisuuden kokoontua käsittelemään rakentavasti koulun ja koulutuksen tulevaisuutta koskevia kysymyksiä ja jakamaan kokemuksia ja ajatuksia aiheesta. Tavoitteena oli herättää keskustelua kouluhyvinvoinnista, koulun tulevaisuuden suunnasta ja tehtävistä sekä koulutuksen perustana olevista arvoista. Kolmetoista keskustelua ja 75 keskustelijaa tuottivat monipuolisen näkemyksen tulevaisuuden koulun arvopohjasta, hyvinvointitekijöistä ja tehtävästä. Tähän julkaisuun on koottu yhteenveto dialogien sisällöistä ja keskeisistä näkökulmista.
-
HETKI-työkalu
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
HETKI eli hyvinvointia etäkeskustelusta on työkalu opettajalle. Se on tarkoitettu vertaistuellisen, tavoitekeskeisen hyvinvointikeskustelun toteuttamiseen yläkoulun oppilaille.
-
Kasku – Kasvatuskumppanuus koulussa
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Opettajan ja nuorisotyöntekijän työparina toimimisen malli yläkouluissa
-
Kouluun parempia oltavia kaikille. Raportti oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnan kyselyn tuloksista
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Kehittämiskeskus Opinkirjo, Koordinaatti ja Suomen nuorisovaltuustojen liitto toteuttivat yhdessä kyselyn oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta 1.9.-31.10.2021. Raporttiin on koottu kyselyn tulokset. Raportista saat näkökulmia ja ideoita siihen, millaista toimintaa ja vaikuttamismahdollisuuksia lapsilla ja nuorilla on kouluissaan ja oppilaitoksissaan.
-
Meidän jengi – tapausraportti Hirvilän perusopetuspalveluille
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
Vuonna 2014 käynnistettiin Hirvilässä Luukkalan, Oikotien ja Lampelan peruskouluissa kehityshanke, jonka tavoitteena oli koulun pedagogisen kulttuurin sekä opettajien työ- ja vuorovaikutustapojen kehittäminen kolmessa eteläsuomalaisessa peruskoulussa. Raportissa on tilannekuvan lisäksi etsitty ratkaisuja. Raportin lopussa esitellään laajasti koulujen opettajien ja rehtoreiden itse rakentamia kehitysmalleja. Kirjoittajat Tommi Hoikkala ja Jyrki Laine.
-
Oppilaskuntatoiminnan ohjaajan opas
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oppilaskunta lakisääteisenä koulujen osallisuusrakenteena on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä. Oppilaskunta ymmärretään osallistavana ja osallistuvana koulun rakenteena, jolla on useita eri tehtäviä. Kirjassa pohditaan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja hallituksen tehtäviä oppilaskunnan edustajina. Lopuksi oppaassa on esimerkkejä, joita ohjaaja voi hyödyntää toimintaa ohjatessaan. Lukuihin on koottu ohjaajalle pohdittavaksi oleellisia näkökulmia ja kysymyksiä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
PopUp-koulun verkkopalvelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Verkkopalvelu PopUp-koulun järjestämiseksi. Työkalulla organisoit satojen osallistujien ta-pahtumia helposti. Verkkopalvelua käyttämällä keräät työpajaehdotukset ja ilmoittautumiset sekä tulostat osallistujalistat.
-
Salppurin malli. Koulunuorisotyö edistää oppilaiden osallisuutta
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Lahtelaisen Salpausselän koulun oppilaskuntatoiminnan mallia on kehitetty tavoitteena saada koko koulun oppilaiden ääni esille. Mallissa yhdistyvät lain asettamat tavoitteet oppilaskuntatoiminnalle, opetussuunnitelman laaja-alaiset osaamistavoitteet ja kahden ammattilaisen erityisosaaminen. Työparina toimivat oppilaskuntatoiminnan ohjaava opettaja ja koulunuorisotyöntekijä.
-
SoMe Detectives – sosiaalisen median turvataitoja lapsille ja nuorille
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
Sosiaalista mediaa voi hyödyntää ihmissuhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen, uuden tiedon hankkimiseen sekä löytää uusia tapoja käyttää omaa luovuuttaan. Lapsia ja nuoria tulisi tukea toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa, sillä sosiaalisen median käyttöön voi hyvien puoliensa lisäksi liittyä esimerkiksi virheellisen tiedon vastaanottamista ja nettikiusaamista. Sosiaalisen median turvataidot ovat keskeisiä kansalaistaitoja ja niiden oppiminen tulisi turvata jokaiselle. Oppaassa kuvataan SoMe Detectives -mobiili- ja verkkopeli, jonka avulla lapset ja nuoret oppivat tunnistamaan, nimeämään ja ratkomaan sosiaalisen median ongelmatilanteita sekä toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa. Opas sisältää myös ehdotuksia, miten SoMe Detectives -peliä voidaan käyttää kouluopetuksen tukena. SoMe Detectives -peliä ja opasta voidaan hyödyntää kaikessa sosiaalisen median turvataitojen kehittämistyössä, vaikka oppaan painotus on koulukontekstissa. SoMe Detectives -pelin voi ladata ilmaiseksi App Storesta tai Google Play -kaupasta. Se on pelattavana myös selaimella Jyväskylän yliopiston verkkosivuilla.