Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Matka tuotemuotoiluun – Opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
- Yrittäjyys
Opas antaa käytännön vinkkejä muotoilukasvatuksen toteuttamiseen kouluissa ja oppilaitoksissa. Kirjassa kerrotaan muotoilusta ja muotoilukasvatuksesta, ja siinä kuvataan esimerkkien kautta koulujen muotoiluun keskittyviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Taidepolkuja kulttuuriseen moninaisuuteen – opas monitaiteiseen työskentelyyn
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Olemme kaikki osa moninaista globaalia maailmaa. Rakennamme elämäämme toimimalla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa. Kyky kohdata toisia ja ymmärtää erilaisuutta ovat tärkeitä taitoja nyt ja tulevaisuudessa. Tässä sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatuksen menetelmiä yhdistelevässä oppaassa kuvitellaan ja kokeillaan yhdessä hauskalla ja luovalla tavalla sitä, mitä kaikkea kulttuuri voi olla. Samalla luodaan välineitä kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien ilmiöiden tarkasteluun.
-
Taidepolkuja ympäristöempatiaan
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatusta yhdistävässä menetelmäoppaassa tunnetut taidekasvattajat Anna Kuoppamäki, Maami Snellman ja Maarit Myllynen antavat käytännön välineitä siihen, kuinka ympäristöön liittyviä teemoja voidaan tarkastella taiteen keinoin. Kulje soivassa metsässä, tee kuviskuntopiiri ja juo ravitsevan palautteen kannusta.
-
Tehdään kaupunkia!
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ympäristö
Julkaisu antaa ideoita arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun jäsentelyyn monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Julkaisussa esitellään testattuja toimintamalleja, joissa oppilaat ovat osallistuneet ympäristön suunnitteluun. Tutustuminen ihmisen elinympäristön suunnitteluun auttaa ymmärtämään, miten kaupunki kasvaa ja toimii kokonaisuutena. Materiaalin voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Tiedelukutaidon perusteet
- Toinen aste
- Ajattelun taidot
- Tiede
Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssilla perehdytään korkeakouluopintoihin, tiedon hakuun ja arviointiin sekä kriittiseen ajatteluun.
-
Tutkimustehtäviä 7.–9.-luokkalaisille
- Yläkoulu
- Tiede
Tutkimustehtäviä 7.–9.-luokkalaisille -materiaalikokonaisuus sisältää 7.–9. luokkien opetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen
- Esi- ja alkuopetus
- Tiede
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen -materiaalikokonaisuus sisältää esi- ja alkuopetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Ideasta ratkaisuun 2 – virikkeitä luovan ongelmanratkaisun opetukseen
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjassa perehdytään luovan ongelmanratkaisuprosessin toteuttamiseen opetustyössä. Luova ongelmanratkaisu motivoi ja sitouttaa oppijaa. Lähtökohtana on oppijalähtöisyys, kytkös jokapäiväiseen elämään ja ongelman aitous. Kirjassa annetaan käytännön työkaluja ohjata ja toteuttaa luovan onglemanratkaisun prosessia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjaan on koottu tietoa, ideoita ja ohjeita tiede- ja teknologiakerhojen järjestäjille ja ohjaajille. Julkaisu on osa Laadukkaan kerho- ja harrastetoiminnan kehittäminen – Suomi-Viro vertaisoppimishanketta.
-
Aistien ruokamaailmaan – opas kerhonohjaajalle
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Tiede
Oppaan avulla matkataan ruoan jännittävään maailmaan katsellen, haistellen, kuunnellen, tutkien, kokeillen ja itseään ilmaisten. Opas on suunnattu kerhonohjaajille ja opettajille, jotka haluavat johdattaa oppilaansa aistien avulla ruokamaailmaan ja edistää siten monipuolisen ravitsemuksen omaksumista.