Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut” – Työkaluja opettajalle lapsen kouluhyvinvoinnin tutkimiseen kolmikantakeskustelussa
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Tämän käsikirjan tarkoituksena on ohjata opettajia käymään huoltajien ja lasten kanssa sellaista keskustelua lapsen hyvinvoinnista, jossa lapsi itse ja hänen tuottamansa puhe ovat keskustelun lähtökohta. Tavoitteena on, että lapsi saa äänen ja mahdollisuuden kuvata hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Käsikirjan ohjeistusta voi soveltaa tilanteisiin, joissa opettaja keskustelee kasvokkain lapsen ja/tai tämän huoltajan kanssa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
13 keskustelua tulevaisuuden koulusta – Dialogit koulutuksen arvopohjasta, hyvinvoinnista ja tulevaisuuden koulun tehtävistä
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tulevaisuuden koulu -dialogit tarjosivat mahdollisuuden kokoontua käsittelemään rakentavasti koulun ja koulutuksen tulevaisuutta koskevia kysymyksiä ja jakamaan kokemuksia ja ajatuksia aiheesta. Tavoitteena oli herättää keskustelua kouluhyvinvoinnista, koulun tulevaisuuden suunnasta ja tehtävistä sekä koulutuksen perustana olevista arvoista. Kolmetoista keskustelua ja 75 keskustelijaa tuottivat monipuolisen näkemyksen tulevaisuuden koulun arvopohjasta, hyvinvointitekijöistä ja tehtävästä. Tähän julkaisuun on koottu yhteenveto dialogien sisällöistä ja keskeisistä näkökulmista.
-
Kasku-malli ammatilliseen koulutukseen
- Toinen aste
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Tavoitteena on lisätä koulutuksen aikana tapahtuvaa vuorovaikutusta ja kohtaamista, osallisuuden kokemusta sekä ammatillista kasvua. Vastuuopettaja ja nuorisotyöntekijä ohjaavat Kasku-tunteja yhdessä työparina hyödyntäen nuorisotyön menetelmiä. Käsiteltävät teemat nousevat ryhmästä ja vastuuopettajalta.
-
Kouluun parempia oltavia kaikille. Raportti oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnan kyselyn tuloksista
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Kehittämiskeskus Opinkirjo, Koordinaatti ja Suomen nuorisovaltuustojen liitto toteuttivat yhdessä kyselyn oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta 1.9.-31.10.2021. Raporttiin on koottu kyselyn tulokset. Raportista saat näkökulmia ja ideoita siihen, millaista toimintaa ja vaikuttamismahdollisuuksia lapsilla ja nuorilla on kouluissaan ja oppilaitoksissaan.
-
Lukuteatterin tekstejä ja muita luovan ilmaisun ideoita Reetta Niemelän Mustan kuun majatalon –kirjan maailmasta
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Lukutaito
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Mustan Kuun majatalo -materiaali sopii käytettäväksi yhdessä TARU®-oppaan kanssa. Materiaali sopii hyvin käytettäväksi kirjan lukemisen yhteydessä. Se syventää lukukokemusta, tukee tarinamaailmaan eläytymistä ja edistää lukevan yhteisön syntymistä ryhmässä. Sekä kirja että materiaali sopivat käytettäväksi kaikissa perusopetuksen luokissa. Materiaalin harjoituksia ovat kommentoineet TARU®-kirjoittajat lukutaidon ja kirjallisuuskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.
-
Luokkavaltuusto – Opas kouludemokratian edistämiseen
- Alakoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oppaassa esitellään luokkavaltuustomalli ja annetaan opettajalle käytännön ohjeita luokkavaltuustotoiminnan aloittamiseen omassa luokassaan. Luokkavaltuuston avulla on mahdollista lisätä kaikkien oppilaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia luokassa ja koko kouluyhteisössä. Oppaaseen liittyvät lomakepohjat ja harjoitteet löytyvät Siirry materiaaliin-nappulan takaa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Matka tuotemuotoiluun – Opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
- Yrittäjyys
Opas antaa käytännön vinkkejä muotoilukasvatuksen toteuttamiseen kouluissa ja oppilaitoksissa. Kirjassa kerrotaan muotoilusta ja muotoilukasvatuksesta, ja siinä kuvataan esimerkkien kautta koulujen muotoiluun keskittyviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Meidän jengi – tapausraportti Hirvilän perusopetuspalveluille
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
Vuonna 2014 käynnistettiin Hirvilässä Luukkalan, Oikotien ja Lampelan peruskouluissa kehityshanke, jonka tavoitteena oli koulun pedagogisen kulttuurin sekä opettajien työ- ja vuorovaikutustapojen kehittäminen kolmessa eteläsuomalaisessa peruskoulussa. Raportissa on tilannekuvan lisäksi etsitty ratkaisuja. Raportin lopussa esitellään laajasti koulujen opettajien ja rehtoreiden itse rakentamia kehitysmalleja. Kirjoittajat Tommi Hoikkala ja Jyrki Laine.
-
Onnistumisia, oivalluksia ja oppimisen iloa. Shakkipedagogiikan opas I
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Opi shakkia helposti askel kerrallaan! Oppaassa on valmis 10 oppitunnin kurssisuun- nitelma ja ideoita, joiden avulla shakkiin tutustuminen oppilaiden kanssa käy aloittelijaltakin vaivattomasti. Valmiilla oppitunneilla shakkia opitaan vaiheittain nappula kerrallaan. Välttämättömien perustietojen ohessa oppaassa perehdytään myös tavoitteellisen pelaamisen edellyttämään strategiseen ajatteluun. Opas soveltuu hyödynnettäväksi niin oppitunneilla kuin koulujen kerhotoiminnassakin. Opasta täydentaä videokirjasto osoitteessa: www.koulushakki.fi/videokirjasto/. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Opas ajatteluun
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Opas ajatteluun - Filosofiaa lasten kanssa -kirjassa annetaan käytännöllisiä välineitä ajattelun taitojen kehittämiseen Filosofiaa lapsille -menetelmän avulla. Se on keskustelupainotteinen ryhmätyöskentelyn muoto, jonka avulla lapset, nuoret ja aikuiset oppivat kuuntelemaan, problematisoimaan, muotoilemaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan sekä keskustelemaan niistä rakentavasti.