Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Tulevaisuudet ja hedelmällinen toisin ajattelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Tämä artikkelikokoelma koostuu kirjoituksista, joissa pohditaan sekä toisin ajatellaan opetuksen, kasvatuksen ja oppimisen tulevaisuuksia. Kirjassa ennakoidaan ja sanallistetaan koulutuksen tulevaisuuksia. Millaisia tulevaisuuksia haluamme rakentaa ja kuinka niitä kohti kulkea? Millaiseksi yhteisöksi koulu tulevaisuudessa rakentuu? Lisää Opinkirjon muutoksesta ja strategisesta kehittämisestä, jota fasilitoi yhteistyökumppanimme SID Group, voi lukea sivustolta: https://opinkirjo.fi/opinkirjo/mita-me-teemme/
-
Tutkimustehtäviä 3.–6.-luokkalaisille
- Alakoulu
- Tiede
Tutkimustehtäviä 3.–6.-luokkalaisille -materiaalikokonaisuus sisältää 3.–6.-luokkien opetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Tutkimustehtäviä 7.–9.-luokkalaisille
- Yläkoulu
- Tiede
Tutkimustehtäviä 7.–9.-luokkalaisille -materiaalikokonaisuus sisältää 7.–9. luokkien opetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen
- Esi- ja alkuopetus
- Tiede
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen -materiaalikokonaisuus sisältää esi- ja alkuopetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Yhteisöllisyyttä Hymyllä
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Materiaalissa käsitellään yhteisöllisyyttä, moninaisuutta, yhdenvertaisuutta ja normikriittisyyttä. Materiaalin tarkoituksena on toimia apuna käsitteiden merkityksien tunnistamiseksi opettajien ja oppilaiden välisissä keskusteluissa. Materiaalin loppuun on kerätty tehtäviä konkretisoimaan teoriaa ja käsitteitä niin opettajille kuin oppilaillekin.
-
Yks, kaks toimimaan!
- Alakoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Ympäristö
Kirja toimii opettajan tukimateriaalina Prezi-ympäristössä olevalle Yks, kaks toimimaan! -materiaalille. Kirjassa on ohjeita materiaalin käyttöön sekä taustoja, teoriaa ja vinkkejä opettajan työn tueksi.
-
Ideasta ratkaisuun 2 – virikkeitä luovan ongelmanratkaisun opetukseen
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjassa perehdytään luovan ongelmanratkaisuprosessin toteuttamiseen opetustyössä. Luova ongelmanratkaisu motivoi ja sitouttaa oppijaa. Lähtökohtana on oppijalähtöisyys, kytkös jokapäiväiseen elämään ja ongelman aitous. Kirjassa annetaan käytännön työkaluja ohjata ja toteuttaa luovan onglemanratkaisun prosessia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Jännittävä sähkö ja kipinöivät laitteet
- Alakoulu
- Tiede
Kirja on ilmiön sähkö käsittelyyn tarkoitettu käytännön opas opettajalle. Materiaali soveltuu käytettäväksi 3.-6. luokilla. Sen tarkoitus on antaa opettajalle välineitä toteuttaa perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita. Materiaalia voi käyttää myös sähkökerhon ohjaamiseen. Materiaalissa opetustuokiot on jäsennetty opetuspoluiksi, jotka koostuvat viidestä kahden oppitunnin kokonaisuudesta. Niistä opettaja voi koota haluamansa kokonaisuuden tai innostua laajemmankin sähköaiheisen projektin ohjaamiseen. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Matka palvelumuotoiluun – opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
Koulu on kasvuympäristö ja oppimisen yhteisö. Oppilaan aktiiviseksi toimijaksi kasvamista tukee se, että hän voi olla yhdessä muiden kanssa kehittämässä koulua paremmin toimivaksi. Opinkirjo on yhdessä Designmuseon ja Ornamon kanssa tuottanut opettajille oppaan palvelumuotoilun toteuttamiseen monialaisena oppimiskokonaisuutena.
-
Oivalluksia ryhmästä – pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
Kirja antaa eväitä tutkia ryhmän toimintaa ja rakentaa toimivampia ryhmiä, joissa hyväksytään erilaisuus. Opettaja haastetaan tutkimaan omaa rooliaan osana ryhmää ja luopumaan valmiista vastauksista, nopeista ratkaisuista ja jatkuvasta hallinnasta.