Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
PopUp-koulun verkkopalvelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Verkkopalvelu PopUp-koulun järjestämiseksi. Työkalulla organisoit satojen osallistujien ta-pahtumia helposti. Verkkopalvelua käyttämällä keräät työpajaehdotukset ja ilmoittautumiset sekä tulostat osallistujalistat.
-
Salppurin malli. Koulunuorisotyö edistää oppilaiden osallisuutta
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Lahtelaisen Salpausselän koulun oppilaskuntatoiminnan mallia on kehitetty tavoitteena saada koko koulun oppilaiden ääni esille. Mallissa yhdistyvät lain asettamat tavoitteet oppilaskuntatoiminnalle, opetussuunnitelman laaja-alaiset osaamistavoitteet ja kahden ammattilaisen erityisosaaminen. Työparina toimivat oppilaskuntatoiminnan ohjaava opettaja ja koulunuorisotyöntekijä.
-
Taidepolkuja kulttuuriseen moninaisuuteen – opas monitaiteiseen työskentelyyn
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Olemme kaikki osa moninaista globaalia maailmaa. Rakennamme elämäämme toimimalla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa. Kyky kohdata toisia ja ymmärtää erilaisuutta ovat tärkeitä taitoja nyt ja tulevaisuudessa. Tässä sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatuksen menetelmiä yhdistelevässä oppaassa kuvitellaan ja kokeillaan yhdessä hauskalla ja luovalla tavalla sitä, mitä kaikkea kulttuuri voi olla. Samalla luodaan välineitä kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien ilmiöiden tarkasteluun.
-
TARU® -OPAS
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Lukutaito
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
TARU® -opas sisältää tutkimusperustaista tietoa ja malleja eri-ikäisten oppijoiden kirjallisuuskasvatukseen ja lukutaidon kehittämiseen. Lisäksi löydät oppaasta konkreettisia menetelmiä ja materiaaleja tekstien parissa työskentelyyn ja lukukokemusten jakamiseen. Oppaassa esiteltävät menetelmät on rakennettu laajemmiksi kokonaisuuksiksi elämyksellisine toteutuksineen sekä laaja-alaisen ja eheyttävän oppimisen periaatteita noudatellen. Materiaaleja voi käyttää tukena esimerkiksi kirjallisuuskeskusteluissa tai lukemisen ja lukijuuden arvioinnissa. TARU® -oppaasta löytyy oma mallinsa myös tekstien parissa toimimisen arvioinnille. Oppaan avulla on mahdollista ohjata monenikäisten lasten ja nuorten yksilöllisiä lukijapolkuja, tukea tekstivalintoja ja tarjota työkaluja lukutaidon eri osa-alueiden harjaannuttamiseen.
-
Towards desirable futures
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
The material offers a two-lesson package for imagining positive and desirable futures with middle school aged students. Its basic idea is to guide young people towards agency: there isn’t one specific future, they are made here and now. The material is based on the "Future frequency" method developed by the Finnish Innovation Fund Sitra for adults and organizations.
-
Tulevaisuudet ja hedelmällinen toisin ajattelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Tämä artikkelikokoelma koostuu kirjoituksista, joissa pohditaan sekä toisin ajatellaan opetuksen, kasvatuksen ja oppimisen tulevaisuuksia. Kirjassa ennakoidaan ja sanallistetaan koulutuksen tulevaisuuksia. Millaisia tulevaisuuksia haluamme rakentaa ja kuinka niitä kohti kulkea? Millaiseksi yhteisöksi koulu tulevaisuudessa rakentuu? Lisää Opinkirjon muutoksesta ja strategisesta kehittämisestä, jota fasilitoi yhteistyökumppanimme SID Group, voi lukea sivustolta: https://opinkirjo.fi/opinkirjo/mita-me-teemme/
-
Yhdenvertainen koulu -työpajojen raportti
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tässä raportissa esitellään Yhdenvertainen koulu -kuulemistyöpajoja ja niistä kerättyjä tuloksia. Kuuleminen oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa. Tavoitteena oli kuulla peruskoulun oppilaiden ajatuksia siitä, millaisin toimenpitein kouluja tulisi kehittää yhdenvertaisemmiksi. Kuulemiseen osallistui yli 600 peruskoululaista pääosin 4.–9. luokilta ympäri Suomen.
-
Yhdenvertaisuustyöpajat
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Julkaistavat työpajat materiaaleineen on muokattu toteutettavaksi omatoimisesti edistettäessä oppijalähtöistä yhdenvertaisuustyötä kouluissa. Työpajat on suunniteltu osana opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa 2020-2022. Toteuttajina ovat olleet Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Nuorten Akatemia.
-
Nuorten parlamentti – politiikkaa ruohonjuuritasolla
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisuun on koottu kaksi kerhoideaa Nuorten parlamentti kerhoille. Virtuaalivarjostaminen on tarkoitettu vuosille, kun kerho valmistautuu Nuorten parlamentin täysistuntoon eduskunnassa. Politiikan nuuskinta puolestaan opastaa tutustumaan oman kunnan päättäjien toimintaan vuotena, jolloin Nuorten parlamentti ei kokoonnu.
-
ACT NOW -peli
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
Pelilaudan kaupunkikuvaan tutustumalla oppilaat löytävät yhteiskunnallisia viittauksia ja käsitteitä. Pelikorttien avulla peli etenee, ja oppilaat pääsevät ratkaisemaan ongelmia, esittämään niiden ratkaisuihin johtavia toimintamalleja sekä argumentoimaan omien ratkaisujensa puolesta.