Siirry sisältöön

Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi

Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.

  • ”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut” – Työkaluja opettajalle lapsen kouluhyvinvoinnin tutkimiseen kolmikantakeskustelussa

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Tämän käsikirjan tarkoituksena on ohjata opettajia käymään huoltajien ja lasten kanssa sellaista keskustelua lapsen hyvinvoinnista, jossa lapsi itse ja hänen tuottamansa puhe ovat keskustelun lähtökohta. Tavoitteena on, että lapsi saa äänen ja mahdollisuuden kuvata hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Käsikirjan ohjeistusta voi soveltaa tilanteisiin, joissa opettaja keskustelee kasvokkain lapsen ja/tai tämän huoltajan kanssa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.

  • 13 keskustelua tulevaisuuden koulusta – Dialogit koulutuksen arvopohjasta, hyvinvoinnista ja tulevaisuuden koulun tehtävistä

    • Alakoulu
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Ihmisenä kasvu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri

    Tulevaisuuden koulu -dialogit tarjosivat mahdollisuuden kokoontua käsittelemään rakentavasti koulun ja koulutuksen tulevaisuutta koskevia kysymyksiä ja jakamaan kokemuksia ja ajatuksia aiheesta. Tavoitteena oli herättää keskustelua kouluhyvinvoinnista, koulun tulevaisuuden suunnasta ja tehtävistä sekä koulutuksen perustana olevista arvoista. Kolmetoista keskustelua ja 75 keskustelijaa tuottivat monipuolisen näkemyksen tulevaisuuden koulun arvopohjasta, hyvinvointitekijöistä ja tehtävästä. Tähän julkaisuun on koottu yhteenveto dialogien sisällöistä ja keskeisistä näkökulmista.

  • HETKI-työkalu

    • Yläkoulu
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    HETKI eli hyvinvointia etäkeskustelusta on työkalu opettajalle. Se on tarkoitettu vertaistuellisen, tavoitekeskeisen hyvinvointikeskustelun toteuttamiseen yläkoulun oppilaille.

  • Kasku – Kasvatuskumppanuus koulussa

    • Yläkoulu
    • Ihmisenä kasvu
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Opettajan ja nuorisotyöntekijän työparina toimimisen malli yläkouluissa

  • Kouluun parempia oltavia kaikille. Raportti oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnan kyselyn tuloksista

    • Alakoulu
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri

    Kehittämiskeskus Opinkirjo, Koordinaatti ja Suomen nuorisovaltuustojen liitto toteuttivat yhdessä kyselyn oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta 1.9.-31.10.2021. Raporttiin on koottu kyselyn tulokset. Raportista saat näkökulmia ja ideoita siihen, millaista toimintaa ja vaikuttamismahdollisuuksia lapsilla ja nuorilla on kouluissaan ja oppilaitoksissaan.

  • Lukuteatterin tekstejä ja muita luovan ilmaisun ideoita Reetta Niemelän Mustan kuun majatalon –kirjan maailmasta

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Yläkoulu
    • Ajattelun taidot
    • Ihmisenä kasvu
    • Lukutaito
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Mustan Kuun majatalo -materiaali sopii käytettäväksi yhdessä TARU®-oppaan kanssa. Materiaali sopii hyvin käytettäväksi kirjan lukemisen yhteydessä. Se syventää lukukokemusta, tukee tarinamaailmaan eläytymistä ja edistää lukevan yhteisön syntymistä ryhmässä. Sekä kirja että materiaali sopivat käytettäväksi kaikissa perusopetuksen luokissa. Materiaalin harjoituksia ovat kommentoineet TARU®-kirjoittajat lukutaidon ja kirjallisuuskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.

  • Meidän jengi – tapausraportti Hirvilän perusopetuspalveluille

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Toimintakulttuuri

    Vuonna 2014 käynnistettiin Hirvilässä Luukkalan, Oikotien ja Lampelan peruskouluissa kehityshanke, jonka tavoitteena oli koulun pedagogisen kulttuurin sekä opettajien työ- ja vuorovaikutustapojen kehittäminen kolmessa eteläsuomalaisessa peruskoulussa. Raportissa on tilannekuvan lisäksi etsitty ratkaisuja. Raportin lopussa esitellään laajasti koulujen opettajien ja rehtoreiden itse rakentamia kehitysmalleja. Kirjoittajat Tommi Hoikkala ja Jyrki Laine.

  • Oppilaskuntatoiminnan ohjaajan opas

    • Alakoulu
    • Yläkoulu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Oppilaskunta lakisääteisenä koulujen osallisuusrakenteena on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä. Oppilaskunta ymmärretään osallistavana ja osallistuvana koulun rakenteena, jolla on useita eri tehtäviä. Kirjassa pohditaan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja hallituksen tehtäviä oppilaskunnan edustajina. Lopuksi oppaassa on esimerkkejä, joita ohjaaja voi hyödyntää toimintaa ohjatessaan. Lukuihin on koottu ohjaajalle pohdittavaksi oleellisia näkökulmia ja kysymyksiä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.

  • PopUp-koulun verkkopalvelu

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri

    Verkkopalvelu PopUp-koulun järjestämiseksi. Työkalulla organisoit satojen osallistujien ta-pahtumia helposti. Verkkopalvelua käyttämällä keräät työpajaehdotukset ja ilmoittautumiset sekä tulostat osallistujalistat.

  • Rehti, Reipas, Rehellinen – Hyvän toveruuden kilpa 1954–2004

    • Alakoulu
    • Yläkoulu
    • Ihmisenä kasvu
    • Toimintakulttuuri

    Hymy-veistoksen ja Hyvän toveruuden kilvan historiikki. Kirjoittanut Opinkirjon toiminnanjohtaja Minna Riikka Järvinen.

Verkkokaupat


Hymy-verkkokauppa

Täältä voit tilata Hymy-veistoksia ja kunniakirjoja kouluihin ja muihin oppilaitoksiin Hyvän toveruuden kilvan palkinnoiksi.

Siirry Hymy-verkkokauppaan

Opinkirjon verkkokauppa

Täältä voit tilata maksuttomia materiaaleja opetuksen ja kasvatuksen tueksi. Kaupasta löydät myös Hymy-tuotteita työyhteisön hymylle tai lahjaksi merkkipäivänä.

Siirry Opinkirjon verkkokauppaan