Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut” – Työkaluja opettajalle lapsen kouluhyvinvoinnin tutkimiseen kolmikantakeskustelussa
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Tämän käsikirjan tarkoituksena on ohjata opettajia käymään huoltajien ja lasten kanssa sellaista keskustelua lapsen hyvinvoinnista, jossa lapsi itse ja hänen tuottamansa puhe ovat keskustelun lähtökohta. Tavoitteena on, että lapsi saa äänen ja mahdollisuuden kuvata hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Käsikirjan ohjeistusta voi soveltaa tilanteisiin, joissa opettaja keskustelee kasvokkain lapsen ja/tai tämän huoltajan kanssa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
13 keskustelua tulevaisuuden koulusta – Dialogit koulutuksen arvopohjasta, hyvinvoinnista ja tulevaisuuden koulun tehtävistä
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tulevaisuuden koulu -dialogit tarjosivat mahdollisuuden kokoontua käsittelemään rakentavasti koulun ja koulutuksen tulevaisuutta koskevia kysymyksiä ja jakamaan kokemuksia ja ajatuksia aiheesta. Tavoitteena oli herättää keskustelua kouluhyvinvoinnista, koulun tulevaisuuden suunnasta ja tehtävistä sekä koulutuksen perustana olevista arvoista. Kolmetoista keskustelua ja 75 keskustelijaa tuottivat monipuolisen näkemyksen tulevaisuuden koulun arvopohjasta, hyvinvointitekijöistä ja tehtävästä. Tähän julkaisuun on koottu yhteenveto dialogien sisällöistä ja keskeisistä näkökulmista.
-
HETKI-työkalu
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
HETKI eli hyvinvointia etäkeskustelusta on työkalu opettajalle. Se on tarkoitettu vertaistuellisen, tavoitekeskeisen hyvinvointikeskustelun toteuttamiseen yläkoulun oppilaille.
-
Kasku – Kasvatuskumppanuus koulussa
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Opettajan ja nuorisotyöntekijän työparina toimimisen malli yläkouluissa
-
Kohti toivottavia tulevaisuuksia
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
Tulevaisuusajattelu ja myönteisen tulevaisuuden toteutumisen edistäminen on erityisen tärkeää juuri nyt. Tulevaisuutemme yksilöinä ja koko ihmiskuntana ei ole valmis, vaan myönteistä tulevaisuutta rakennetaan pala kerrallaan ja kohti positiivista tulevaisuutta edetään askel kerrallaan. Kohti toivottavia tulevaisuuksia sopii toteutettavaksi yläkoululaisten kanssa osana oppitunteja, teemapäivässä tai monialaisen oppimiskokonaisuuden osana. Oppitunteja tarvitset kaksi.
-
Kouluun parempia oltavia kaikille. Raportti oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnan kyselyn tuloksista
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Kehittämiskeskus Opinkirjo, Koordinaatti ja Suomen nuorisovaltuustojen liitto toteuttivat yhdessä kyselyn oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta 1.9.-31.10.2021. Raporttiin on koottu kyselyn tulokset. Raportista saat näkökulmia ja ideoita siihen, millaista toimintaa ja vaikuttamismahdollisuuksia lapsilla ja nuorilla on kouluissaan ja oppilaitoksissaan.
-
Lukuteatterin tekstejä ja muita luovan ilmaisun ideoita Reetta Niemelän Mustan kuun majatalon –kirjan maailmasta
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Lukutaito
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Mustan Kuun majatalo -materiaali sopii käytettäväksi yhdessä TARU®-oppaan kanssa. Materiaali sopii hyvin käytettäväksi kirjan lukemisen yhteydessä. Se syventää lukukokemusta, tukee tarinamaailmaan eläytymistä ja edistää lukevan yhteisön syntymistä ryhmässä. Sekä kirja että materiaali sopivat käytettäväksi kaikissa perusopetuksen luokissa. Materiaalin harjoituksia ovat kommentoineet TARU®-kirjoittajat lukutaidon ja kirjallisuuskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.
-
Meidän jengi – tapausraportti Hirvilän perusopetuspalveluille
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
Vuonna 2014 käynnistettiin Hirvilässä Luukkalan, Oikotien ja Lampelan peruskouluissa kehityshanke, jonka tavoitteena oli koulun pedagogisen kulttuurin sekä opettajien työ- ja vuorovaikutustapojen kehittäminen kolmessa eteläsuomalaisessa peruskoulussa. Raportissa on tilannekuvan lisäksi etsitty ratkaisuja. Raportin lopussa esitellään laajasti koulujen opettajien ja rehtoreiden itse rakentamia kehitysmalleja. Kirjoittajat Tommi Hoikkala ja Jyrki Laine.
-
Nuoret ja osallisuus -sivusto
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
Tämä sivusto on luotu nuorten osallisuuden vahvistamiseksi. Sivustolla on tietoa nuorten osallisuudesta, työkaluja osallisuuden toteuttamiseen ja esimerkkejä kuntien toteutuneista osallisuusprosesseista.
-
Nuorten parlamentti: valmistautuminen istuntoon
- Yläkoulu
- Osallisuus
Materiaali on tarkoitettu Nuorten parlamenttiin valmistautumiseen, mutta sitä voi hyödyntää myös yhteiskuntaopin opetuksessa tutustuessa eduskunnan toimintaan.