osallisuuskasvatus
-
Kuka saa osallistua? Osallisuuden jakautuminen ja demokratiavaje
Mitä osallisuus oikeastaan tarkoittaa, ja kenellä on todellisia mahdollisuuksia osallistua?
-
Opinkirjon lausunto Demokratiaohjelmasta
Kehittämiskeskus Opinkirjo koosti lausuntonsa luonnoksesta valtioneuvoston periaatepäätökseksi kansallisesta ohjelmasta demokratian ja osallistumisen edistämiseksi (demokratiaohjelma) kuunnellen Opinkirjon aloiteryhmäläisiä.
-
Osallisuuden osaamiskeskuksen toimintakausi päättyy 31.3.2024
Osallisuuden osaamiskeskuskauden loppuessa www.nuoretjaosallisuus.fi -palvelun ylläpitoa jatkaa Kehittämiskeskus Opinkirjo.
-
Nuorten parlamentin televisioitava istunto tulkataan viittomakielelle
Nuorten parlamentin istunto 12.4.2024 televisioidaan klo 12-13. Istunnossa nuoret esittävät ministereille valmistelemiaan kysymyksiä. Puhemiehen johtamaa istuntoa voi seurata viittomakielelle tulkattuna Ylen lähetyksessä ykköskanavalla.
-
Nuorten parlamentti kokoontuu Eduskuntatalossa perjantaina 12.4.2024
Nuorten parlamentin istuntopäivään osallistuu yli 300 nuorta eri puolilta Suomea. Määräaikaan mennessä jopa 222 koulua haki Nuorten parlamentin vuoden 2024 istuntoon. Istuntopäivään voidaan kuitenkin ottaa mukaan vain 150 koulua.
-
Mistä puhutaan kun puhutaan osallisuudesta?
Viime vuosina on puhuttu osallisuuskäänteestä, kun on laajennettu kansalaisten ja kuntalaisten osallistumismahdollisuuksia. Huomiota on kiinnitetty myös haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien mahdollisuuksista tuoda näkemyksiään esiin päätösvalmistelussa.
-
Nuorten parlamentti 2024 Ungdomsparlamentet 2024
Nuorten parlamentti kokoontuu 12.4.2024. Toiminnan tavoitteena on innostaa nuoria osallistumaan ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun ja tukea nuoria vaikuttamaan heille merkityksellisten asioiden puolesta.
-
Osallisuuden vahvistajat -verkostotapaaminen
Tapaamisessa keskustellaan hallitusohjelmasta ja siihen liittyvistä osallisuutta vahvistavista teemoista. Ilmoittautuminen oheisen linkin kautta https://www.lyyti.fi/reg/Osallisuuden_vahvistajat_verkosto_syyskuu_2023_6235 …
-
” Sytytti semmoisen valon ja kipinän” – kokemuksia Nuorten parlamentista
”Se fiilis kun istahdettiin kansanedustajien paikoille. vähän tutkailtiin, kenen paikalla tässä istutaan. ” Mukana oli istuntosalissa myös koulukaveri, joten aivan yksin ei tarvinnut olla.
-
Toimivat ja yhdenvertaiset rakenteet askeleena vaikuttavaan osallistumiseen
Tällä hetkellä monissa kouluissa oppilaskuntien toimintaedellytykset sekä nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet ovat eriytyneet koulukohtaisesti. Mahdollisuudet vaikuttaa kouluympäristöön ja samalla oman kotikaupungin asioihin riippuvat siis siitä, että missä koulussa nuori opiskelee.