Siirry sisältöön

Kerhopedagogiikka tarkoittaa laatua

Kerhojen laadun takaavat ammattitaitoiset kerhopedagogisesti ajattelevat ohjaajat.

Kerhopedagogiikasta ohjaajille työkaluja

Opinkirjo on edistänyt ja kehittänyt kerhopedagogista viitekehystä koko historiansa ajan. Laadukas kerhotoiminta edellyttää osaavia ohjaajia. Kerhopedagoginen ajattelu tukeekin parhaiten kerhojen ohjaamista, mutta laajemmin se sopii kaikille ohjaajille.

Ohjaajan muistilista

Ota huomioon nämä:

Toiminnan ytimessä on lapsen ja nuoren hyvinvointi.

– toiminnan ytimessä on lapsen ja nuoren hyvinvointi
– toiminta tarjoaa onnistumisen ja valmiiksi saamisen kokemuksia
– toiminta on turvallista
– toiminta organisoidaan ja suunnitellaan yhteistyössä järjestävän tahon ja lasten kanssa
– toiminta on mielekästä ja perusteltua
– toiminta on tavoitteellista
– toimintaa arvioidaan
– toiminta on pitkäjänteistä
– toiminta on vapaaehtoista
– toiminta on vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä
– vastuu on ohjaajalla
– toiminta on joustavaa

 

Yhteenvetona voidaan sanoa, että pedagogisesti ajatteleva ohjaaja:

  • Osaa asettaa tavoitteita omia ja yhteisön arvoja kunnioittaen.
  • Tietää miten lasta tuetaan toiminnan aikana.
  • Ymmärtää reflektoinnin merkityksen.
  • Arvioi toimintaa ja pyrkii sitoutumisen tunteeseen – sekä oman että kerholaisten.

Kerhotoiminta – osa kehittyvää ja hyvinvoivaa koulua

 

Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.

Kerhotoiminnan laatu – hyvästä kerhosta osallistuvaan ja hyvinvoivaan kouluun

Jaa sosiaalisessa mediassa