Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Tutkimustehtäviä 7.–9.-luokkalaisille
- Yläkoulu
- Tiede
Tutkimustehtäviä 7.–9.-luokkalaisille -materiaalikokonaisuus sisältää 7.–9. luokkien opetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen
- Esi- ja alkuopetus
- Tiede
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen -materiaalikokonaisuus sisältää esi- ja alkuopetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Yhdenvertainen koulu -työpajojen raportti
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tässä raportissa esitellään Yhdenvertainen koulu -kuulemistyöpajoja ja niistä kerättyjä tuloksia. Kuuleminen oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa. Tavoitteena oli kuulla peruskoulun oppilaiden ajatuksia siitä, millaisin toimenpitein kouluja tulisi kehittää yhdenvertaisemmiksi. Kuulemiseen osallistui yli 600 peruskoululaista pääosin 4.–9. luokilta ympäri Suomen.
-
Yhdenvertaisuustyöpajat
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Julkaistavat työpajat materiaaleineen on muokattu toteutettavaksi omatoimisesti edistettäessä oppijalähtöistä yhdenvertaisuustyötä kouluissa. Työpajat on suunniteltu osana opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa 2020-2022. Toteuttajina ovat olleet Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Nuorten Akatemia.
-
Yks, kaks toimimaan!
- Alakoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Ympäristö
Kirja toimii opettajan tukimateriaalina Prezi-ympäristössä olevalle Yks, kaks toimimaan! -materiaalille. Kirjassa on ohjeita materiaalin käyttöön sekä taustoja, teoriaa ja vinkkejä opettajan työn tueksi.
-
Ideasta ratkaisuun 2 – virikkeitä luovan ongelmanratkaisun opetukseen
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjassa perehdytään luovan ongelmanratkaisuprosessin toteuttamiseen opetustyössä. Luova ongelmanratkaisu motivoi ja sitouttaa oppijaa. Lähtökohtana on oppijalähtöisyys, kytkös jokapäiväiseen elämään ja ongelman aitous. Kirjassa annetaan käytännön työkaluja ohjata ja toteuttaa luovan onglemanratkaisun prosessia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Jännittävä sähkö ja kipinöivät laitteet
- Alakoulu
- Tiede
Kirja on ilmiön sähkö käsittelyyn tarkoitettu käytännön opas opettajalle. Materiaali soveltuu käytettäväksi 3.-6. luokilla. Sen tarkoitus on antaa opettajalle välineitä toteuttaa perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita. Materiaalia voi käyttää myös sähkökerhon ohjaamiseen. Materiaalissa opetustuokiot on jäsennetty opetuspoluiksi, jotka koostuvat viidestä kahden oppitunnin kokonaisuudesta. Niistä opettaja voi koota haluamansa kokonaisuuden tai innostua laajemmankin sähköaiheisen projektin ohjaamiseen. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Nuorten parlamentti – politiikkaa ruohonjuuritasolla
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisuun on koottu kaksi kerhoideaa Nuorten parlamentti kerhoille. Virtuaalivarjostaminen on tarkoitettu vuosille, kun kerho valmistautuu Nuorten parlamentin täysistuntoon eduskunnassa. Politiikan nuuskinta puolestaan opastaa tutustumaan oman kunnan päättäjien toimintaan vuotena, jolloin Nuorten parlamentti ei kokoonnu.
-
Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjaan on koottu tietoa, ideoita ja ohjeita tiede- ja teknologiakerhojen järjestäjille ja ohjaajille. Julkaisu on osa Laadukkaan kerho- ja harrastetoiminnan kehittäminen – Suomi-Viro vertaisoppimishanketta.
-
ACT NOW -peli
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
Pelilaudan kaupunkikuvaan tutustumalla oppilaat löytävät yhteiskunnallisia viittauksia ja käsitteitä. Pelikorttien avulla peli etenee, ja oppilaat pääsevät ratkaisemaan ongelmia, esittämään niiden ratkaisuihin johtavia toimintamalleja sekä argumentoimaan omien ratkaisujensa puolesta.