Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Tulevaisuudet ja hedelmällinen toisin ajattelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Tämä artikkelikokoelma koostuu kirjoituksista, joissa pohditaan sekä toisin ajatellaan opetuksen, kasvatuksen ja oppimisen tulevaisuuksia. Kirjassa ennakoidaan ja sanallistetaan koulutuksen tulevaisuuksia. Millaisia tulevaisuuksia haluamme rakentaa ja kuinka niitä kohti kulkea? Millaiseksi yhteisöksi koulu tulevaisuudessa rakentuu? Lisää Opinkirjon muutoksesta ja strategisesta kehittämisestä, jota fasilitoi yhteistyökumppanimme SID Group, voi lukea sivustolta: https://opinkirjo.fi/opinkirjo/mita-me-teemme/
-
Tutkimustehtäviä 7.–9.-luokkalaisille
- Yläkoulu
- Tiede
Tutkimustehtäviä 7.–9.-luokkalaisille -materiaalikokonaisuus sisältää 7.–9. luokkien opetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Yhdenvertainen koulu -työpajojen raportti
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tässä raportissa esitellään Yhdenvertainen koulu -kuulemistyöpajoja ja niistä kerättyjä tuloksia. Kuuleminen oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa. Tavoitteena oli kuulla peruskoulun oppilaiden ajatuksia siitä, millaisin toimenpitein kouluja tulisi kehittää yhdenvertaisemmiksi. Kuulemiseen osallistui yli 600 peruskoululaista pääosin 4.–9. luokilta ympäri Suomen.
-
Yhdenvertaisuustyöpajat
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Julkaistavat työpajat materiaaleineen on muokattu toteutettavaksi omatoimisesti edistettäessä oppijalähtöistä yhdenvertaisuustyötä kouluissa. Työpajat on suunniteltu osana opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa 2020-2022. Toteuttajina ovat olleet Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Nuorten Akatemia.
-
Yhteisöllisyyttä Hymyllä
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Materiaalissa käsitellään yhteisöllisyyttä, moninaisuutta, yhdenvertaisuutta ja normikriittisyyttä. Materiaalin tarkoituksena on toimia apuna käsitteiden merkityksien tunnistamiseksi opettajien ja oppilaiden välisissä keskusteluissa. Materiaalin loppuun on kerätty tehtäviä konkretisoimaan teoriaa ja käsitteitä niin opettajille kuin oppilaillekin.
-
Ideasta ratkaisuun 2 – virikkeitä luovan ongelmanratkaisun opetukseen
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjassa perehdytään luovan ongelmanratkaisuprosessin toteuttamiseen opetustyössä. Luova ongelmanratkaisu motivoi ja sitouttaa oppijaa. Lähtökohtana on oppijalähtöisyys, kytkös jokapäiväiseen elämään ja ongelman aitous. Kirjassa annetaan käytännön työkaluja ohjata ja toteuttaa luovan onglemanratkaisun prosessia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Oivalluksia ryhmästä – pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
Kirja antaa eväitä tutkia ryhmän toimintaa ja rakentaa toimivampia ryhmiä, joissa hyväksytään erilaisuus. Opettaja haastetaan tutkimaan omaa rooliaan osana ryhmää ja luopumaan valmiista vastauksista, nopeista ratkaisuista ja jatkuvasta hallinnasta.
-
Oppimisympäristöt ilman rajoja
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion opettajat ovat kehittäneet ja mallintaneet yhdessä tapoja, joilla oppimisympäristöjä voidaan järjestää oppimista parhaimmalla tavalla tukeviksi kokonaisuuksiksi. Kokoelmassa käsitellään yhteisopettajuuden uusia muotoja, oppituntien järjestämistä kaksi kertaa 75 minuuttia -mallilla, oppimisen tiloja, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, nuorisokasvattajan työtä kouluympäristössä sekä Inno-luokan käyttämistä opetuksessa.
-
Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjaan on koottu tietoa, ideoita ja ohjeita tiede- ja teknologiakerhojen järjestäjille ja ohjaajille. Julkaisu on osa Laadukkaan kerho- ja harrastetoiminnan kehittäminen – Suomi-Viro vertaisoppimishanketta.
-
Aistien ruokamaailmaan – opas kerhonohjaajalle
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Tiede
Oppaan avulla matkataan ruoan jännittävään maailmaan katsellen, haistellen, kuunnellen, tutkien, kokeillen ja itseään ilmaisten. Opas on suunnattu kerhonohjaajille ja opettajille, jotka haluavat johdattaa oppilaansa aistien avulla ruokamaailmaan ja edistää siten monipuolisen ravitsemuksen omaksumista.