Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Oppilaskuntatoiminnan ohjaajan opas
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oppilaskunta lakisääteisenä koulujen osallisuusrakenteena on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä. Oppilaskunta ymmärretään osallistavana ja osallistuvana koulun rakenteena, jolla on useita eri tehtäviä. Kirjassa pohditaan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja hallituksen tehtäviä oppilaskunnan edustajina. Lopuksi oppaassa on esimerkkejä, joita ohjaaja voi hyödyntää toimintaa ohjatessaan. Lukuihin on koottu ohjaajalle pohdittavaksi oleellisia näkökulmia ja kysymyksiä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Osallisuus koulussa -verkkokurssi
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Verkkokurssi on tarkoitettu yläkoulujen oppilaille esimerkiksi oppilaskunta- tai tukioppilastoiminnan esittelyn ja henkilövalintojen yhteydessä tai kun kaikille oppilaille kerrotaan koulun vaikuttamismahdollisuuksista. Opettaja voi opetuskeskustelussa tuoda esille muitakin omassa koulussa toimivia nuorten osallisuutta tukevia ryhmiä. Kurssi avaa oppilaille sitä, että vaikuttaminen on monipuolista toimintaa, ja että kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa. Tavoitteena on innostaa oppilaita kiinnostumaan vaikuttamisesta ja löytämään itselle sopiva tapa osallistua. Verkkokurssin suorittaminen kestää noin tunnin. Kurssiin sisältyy tietotekstejä ja testejä. Maksuton kurssi on toteutettu Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa yhteistyössä.
-
PopUp-koulun verkkopalvelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Verkkopalvelu PopUp-koulun järjestämiseksi. Työkalulla organisoit satojen osallistujien ta-pahtumia helposti. Verkkopalvelua käyttämällä keräät työpajaehdotukset ja ilmoittautumiset sekä tulostat osallistujalistat.
-
Salppurin malli. Koulunuorisotyö edistää oppilaiden osallisuutta
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Lahtelaisen Salpausselän koulun oppilaskuntatoiminnan mallia on kehitetty tavoitteena saada koko koulun oppilaiden ääni esille. Mallissa yhdistyvät lain asettamat tavoitteet oppilaskuntatoiminnalle, opetussuunnitelman laaja-alaiset osaamistavoitteet ja kahden ammattilaisen erityisosaaminen. Työparina toimivat oppilaskuntatoiminnan ohjaava opettaja ja koulunuorisotyöntekijä.
-
Taidepolkuja ympäristöempatiaan
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
Sanataide-, kuvataide- ja musiikkikasvatusta yhdistävässä menetelmäoppaassa tunnetut taidekasvattajat Anna Kuoppamäki, Maami Snellman ja Maarit Myllynen antavat käytännön välineitä siihen, kuinka ympäristöön liittyviä teemoja voidaan tarkastella taiteen keinoin. Kulje soivassa metsässä, tee kuviskuntopiiri ja juo ravitsevan palautteen kannusta.
-
Tehdään kaupunkia!
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ympäristö
Julkaisu antaa ideoita arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun jäsentelyyn monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Julkaisussa esitellään testattuja toimintamalleja, joissa oppilaat ovat osallistuneet ympäristön suunnitteluun. Tutustuminen ihmisen elinympäristön suunnitteluun auttaa ymmärtämään, miten kaupunki kasvaa ja toimii kokonaisuutena. Materiaalin voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Tulevaisuuden yrittäjät
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Yrittäjyys
Tämän kirjan tehtävät tuovat yrittäjyyden ja yritteliäisyyden luontevasti osaksi eri oppiaineita kaikilla luokka-asteilla esi- ja perusopetuksesta aina toiselle asteelle asti. Lisäksi kirjasta löytyy tehtäviä myös opettajaksi opiskeleville. Kirja sisältää yli 200 ideaa ja tehtävää yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen.
-
Tulevaisuudet ja hedelmällinen toisin ajattelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Tämä artikkelikokoelma koostuu kirjoituksista, joissa pohditaan sekä toisin ajatellaan opetuksen, kasvatuksen ja oppimisen tulevaisuuksia. Kirjassa ennakoidaan ja sanallistetaan koulutuksen tulevaisuuksia. Millaisia tulevaisuuksia haluamme rakentaa ja kuinka niitä kohti kulkea? Millaiseksi yhteisöksi koulu tulevaisuudessa rakentuu? Lisää Opinkirjon muutoksesta ja strategisesta kehittämisestä, jota fasilitoi yhteistyökumppanimme SID Group, voi lukea sivustolta: https://opinkirjo.fi/opinkirjo/mita-me-teemme/
-
Yhdenvertainen koulu -työpajojen raportti
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tässä raportissa esitellään Yhdenvertainen koulu -kuulemistyöpajoja ja niistä kerättyjä tuloksia. Kuuleminen oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa. Tavoitteena oli kuulla peruskoulun oppilaiden ajatuksia siitä, millaisin toimenpitein kouluja tulisi kehittää yhdenvertaisemmiksi. Kuulemiseen osallistui yli 600 peruskoululaista pääosin 4.–9. luokilta ympäri Suomen.
-
Yhdenvertaisuustyöpajat
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Julkaistavat työpajat materiaaleineen on muokattu toteutettavaksi omatoimisesti edistettäessä oppijalähtöistä yhdenvertaisuustyötä kouluissa. Työpajat on suunniteltu osana opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa 2020-2022. Toteuttajina ovat olleet Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Nuorten Akatemia.