Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Tiedelukutaidon perusteet
- Toinen aste
- Ajattelun taidot
- Tiede
Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssilla perehdytään korkeakouluopintoihin, tiedon hakuun ja arviointiin sekä kriittiseen ajatteluun.
-
Tulevaisuudet ja hedelmällinen toisin ajattelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
Tämä artikkelikokoelma koostuu kirjoituksista, joissa pohditaan sekä toisin ajatellaan opetuksen, kasvatuksen ja oppimisen tulevaisuuksia. Kirjassa ennakoidaan ja sanallistetaan koulutuksen tulevaisuuksia. Millaisia tulevaisuuksia haluamme rakentaa ja kuinka niitä kohti kulkea? Millaiseksi yhteisöksi koulu tulevaisuudessa rakentuu? Lisää Opinkirjon muutoksesta ja strategisesta kehittämisestä, jota fasilitoi yhteistyökumppanimme SID Group, voi lukea sivustolta: https://opinkirjo.fi/opinkirjo/mita-me-teemme/
-
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen
- Esi- ja alkuopetus
- Tiede
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen -materiaalikokonaisuus sisältää esi- ja alkuopetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Yhteisöllisyyttä Hymyllä
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Materiaalissa käsitellään yhteisöllisyyttä, moninaisuutta, yhdenvertaisuutta ja normikriittisyyttä. Materiaalin tarkoituksena on toimia apuna käsitteiden merkityksien tunnistamiseksi opettajien ja oppilaiden välisissä keskusteluissa. Materiaalin loppuun on kerätty tehtäviä konkretisoimaan teoriaa ja käsitteitä niin opettajille kuin oppilaillekin.
-
Ideasta ratkaisuun 2 – virikkeitä luovan ongelmanratkaisun opetukseen
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjassa perehdytään luovan ongelmanratkaisuprosessin toteuttamiseen opetustyössä. Luova ongelmanratkaisu motivoi ja sitouttaa oppijaa. Lähtökohtana on oppijalähtöisyys, kytkös jokapäiväiseen elämään ja ongelman aitous. Kirjassa annetaan käytännön työkaluja ohjata ja toteuttaa luovan onglemanratkaisun prosessia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Matka palvelumuotoiluun – opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
Koulu on kasvuympäristö ja oppimisen yhteisö. Oppilaan aktiiviseksi toimijaksi kasvamista tukee se, että hän voi olla yhdessä muiden kanssa kehittämässä koulua paremmin toimivaksi. Opinkirjo on yhdessä Designmuseon ja Ornamon kanssa tuottanut opettajille oppaan palvelumuotoilun toteuttamiseen monialaisena oppimiskokonaisuutena.
-
Oivalluksia ryhmästä – pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
Kirja antaa eväitä tutkia ryhmän toimintaa ja rakentaa toimivampia ryhmiä, joissa hyväksytään erilaisuus. Opettaja haastetaan tutkimaan omaa rooliaan osana ryhmää ja luopumaan valmiista vastauksista, nopeista ratkaisuista ja jatkuvasta hallinnasta.
-
Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjaan on koottu tietoa, ideoita ja ohjeita tiede- ja teknologiakerhojen järjestäjille ja ohjaajille. Julkaisu on osa Laadukkaan kerho- ja harrastetoiminnan kehittäminen – Suomi-Viro vertaisoppimishanketta.
-
Ihmettele ja oivalla! -tehtäviä tiedekerhoille
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Tiede
Materiaali sisältää helposti ja yksinkertaisilla välineillä toteutettavia tehtäviä, joissa perehdytään luonnontieteilijän tarvitsemiin taitoihin ja niitä on helppo mukauttaa eri ikäryhmille soveltuviksi. Materiaali sopii tiedekerhojen ohjaajille sekä peruskoulun ja lukion opettajille.
-
Lukion tiedeopetus: Tutkimuksen tekemisen perusteet
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Tutkimuksen tekemisen perusteet -materiaalikokonaisuus on suunniteltu soveltuvaksi Lukion opetussuunnitelmaperusteiden (2015; 2019) teemaopintojen kurssiksi (TO2) tai tiedeopetuksen moduuliksi (1-3 opintopistettä). Tehtäviä ja sisältöjä voi käyttää myös muilla lukion kursseilla tai opintojaksoilla. Moduuli muodostaa sisällöllisesti parin Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssin kanssa, ja halutessaan materiaaleja voi käyttää rinnakkain.