Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut” – Työkaluja opettajalle lapsen kouluhyvinvoinnin tutkimiseen kolmikantakeskustelussa
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Tämän käsikirjan tarkoituksena on ohjata opettajia käymään huoltajien ja lasten kanssa sellaista keskustelua lapsen hyvinvoinnista, jossa lapsi itse ja hänen tuottamansa puhe ovat keskustelun lähtökohta. Tavoitteena on, että lapsi saa äänen ja mahdollisuuden kuvata hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Käsikirjan ohjeistusta voi soveltaa tilanteisiin, joissa opettaja keskustelee kasvokkain lapsen ja/tai tämän huoltajan kanssa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
13 keskustelua tulevaisuuden koulusta – Dialogit koulutuksen arvopohjasta, hyvinvoinnista ja tulevaisuuden koulun tehtävistä
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tulevaisuuden koulu -dialogit tarjosivat mahdollisuuden kokoontua käsittelemään rakentavasti koulun ja koulutuksen tulevaisuutta koskevia kysymyksiä ja jakamaan kokemuksia ja ajatuksia aiheesta. Tavoitteena oli herättää keskustelua kouluhyvinvoinnista, koulun tulevaisuuden suunnasta ja tehtävistä sekä koulutuksen perustana olevista arvoista. Kolmetoista keskustelua ja 75 keskustelijaa tuottivat monipuolisen näkemyksen tulevaisuuden koulun arvopohjasta, hyvinvointitekijöistä ja tehtävästä. Tähän julkaisuun on koottu yhteenveto dialogien sisällöistä ja keskeisistä näkökulmista.
-
HETKI-työkalu
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
HETKI eli hyvinvointia etäkeskustelusta on työkalu opettajalle. Se on tarkoitettu vertaistuellisen, tavoitekeskeisen hyvinvointikeskustelun toteuttamiseen yläkoulun oppilaille.
-
Kasku – Kasvatuskumppanuus koulussa
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Opettajan ja nuorisotyöntekijän työparina toimimisen malli yläkouluissa
-
Lukuteatterin tekstejä ja muita luovan ilmaisun ideoita Reetta Niemelän Mustan kuun majatalon –kirjan maailmasta
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Lukutaito
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Mustan Kuun majatalo -materiaali sopii käytettäväksi yhdessä TARU®-oppaan kanssa. Materiaali sopii hyvin käytettäväksi kirjan lukemisen yhteydessä. Se syventää lukukokemusta, tukee tarinamaailmaan eläytymistä ja edistää lukevan yhteisön syntymistä ryhmässä. Sekä kirja että materiaali sopivat käytettäväksi kaikissa perusopetuksen luokissa. Materiaalin harjoituksia ovat kommentoineet TARU®-kirjoittajat lukutaidon ja kirjallisuuskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.
-
Matka tuotemuotoiluun – Opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
- Yrittäjyys
Opas antaa käytännön vinkkejä muotoilukasvatuksen toteuttamiseen kouluissa ja oppilaitoksissa. Kirjassa kerrotaan muotoilusta ja muotoilukasvatuksesta, ja siinä kuvataan esimerkkien kautta koulujen muotoiluun keskittyviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Muotoilupakki – Menetelmäkorttipakka
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
Muotoilupakki on koulujen työkalupakki erilaisiin muotoiluprojekteihin. Muotoilupakista löytyy inspiroivia menetelmiä, joita käytetään työskentelyn tukena yhdessä oppilaiden kanssa. Menetelmien avulla voidaan rakentaa sopiva kokonaisuus toteutettavaksi. Menetelmiä voidaan soveltaa rohkeasti ja yhdistää niitä itse ideoituihin tehtäviin. Ne soveltuvat monialaisten oppimiskokonaisuuksien kokoamiseen ja yhdessä kehittämiseen. Yhdessä muotoiluprosessin kanssa käytettynä menetelmistä rakentuvat askelmat onnistuneeseen muotoiluprojektiin. Sisältää 60 korttia.
-
Oppilaskuntatoiminnan ohjaajan opas
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oppilaskunta lakisääteisenä koulujen osallisuusrakenteena on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä. Oppilaskunta ymmärretään osallistavana ja osallistuvana koulun rakenteena, jolla on useita eri tehtäviä. Kirjassa pohditaan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja hallituksen tehtäviä oppilaskunnan edustajina. Lopuksi oppaassa on esimerkkejä, joita ohjaaja voi hyödyntää toimintaa ohjatessaan. Lukuihin on koottu ohjaajalle pohdittavaksi oleellisia näkökulmia ja kysymyksiä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Rehti, Reipas, Rehellinen – Hyvän toveruuden kilpa 1954–2004
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
Hymy-veistoksen ja Hyvän toveruuden kilvan historiikki. Kirjoittanut Opinkirjon toiminnanjohtaja Minna Riikka Järvinen.
-
Salppurin malli. Koulunuorisotyö edistää oppilaiden osallisuutta
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Lahtelaisen Salpausselän koulun oppilaskuntatoiminnan mallia on kehitetty tavoitteena saada koko koulun oppilaiden ääni esille. Mallissa yhdistyvät lain asettamat tavoitteet oppilaskuntatoiminnalle, opetussuunnitelman laaja-alaiset osaamistavoitteet ja kahden ammattilaisen erityisosaaminen. Työparina toimivat oppilaskuntatoiminnan ohjaava opettaja ja koulunuorisotyöntekijä.