Oppimisen merkityksellisyyden paluu
Kehittämiskeskus Opinkirjo, OPPIVA-verkosto ja Suomen Vanhempainliitto järjestivät syksyllä 2024 dialogikiertueen osana opetus- ja kulttuuriministeriön peruskoulun tulevaisuustyön neuvottelukunnan työtä, jossa luodaan visiota peruskoululle vuonna 2045.
Tilaisuuksiin osallistui kaikkiaan 204 henkilöä: opettajia, opiskeluhuollon henkilöstöä, huoltajia ja oppilaita. Kaksituntiset keskustelut tallennettiin ja litteroitiin. Sisällöt analysoitiin ja koosteet ovat mukana neuvottelukunnan visiotyössä.
Dialogien pohjana olivat tulevaisuudentutkijoiden Risto Linturin, Hannu L.T. Heikkisen ja professori Pasi Sahlbergin virittämät ajatukset siitä, millaisia muutoksia maailma on kohdannut tulevien 20 vuoden aikana ja millaisia muutoksia olisi välttämätöntä saada aikaan. Toivottavia tulevaisuuksia tarkasteltiin ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden, oppimisen sekä etenkin tekoälyn tuoman teknologisen muutoksen näkökulmista.
Dialogeissa syvällisimmät muutostarpeet liittyivät luontosuhteeseen: Keskusteloijoiden mukaan ihmisen luontosuhde perustuu nykyisin ihmisen luonnosta saamaan hyötyyn, jossa luontoa käytetään resurssina. Luontosuhteen tulisi kehittyä vuorovaikutteiseksi ja kunnioittavaksi. Peruskoulu koko ikäluokkaa sivistävänä instituutiona on keskeinen arvokasvattaja. Ks. tarkemmin Tulevaisuusdialogit: ekologinen ja sosiaalinen kestävyys
Teknologia ja tekoäly haluttiin tuoda peruskouluun oppimisen rengeiksi: Teknologian halutaan vapauttavan opettajien aikaa kirjaustyöstä opettamiseen sekä avustavan eriyttämisessä ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamisessa. Samalla korostettiin, että kriittisen ajattelun ja medialukutaidon tarve korostuu tulevaisuuden perustaitona. Ks. tarkemmin Tulevaisuusdialogit: Tekoäly ja teknologia
Oppimiseen ja perustaitoihin liittyvissä keskusteluissa nousi vahvasti esiin kolme teemaa: oppimisen merkityksellisyys oppijalle, oppilaiden hyvinvointi ja yhteisöllisyys. Peruskoulusta 2045 hahmottui visio, jossa oppiminen hahmotettiin vuorovaikutuksellisena, kokemuksellisena ja elämänläheisenä toimintana, jossa oppilas saa mahdollisuuden oivaltaa ja ymmärtää. Sen kivijalka ovat perustaidot: Luku- ja kirjoitustaito, matemaattiset taidot ja elämänhallintataidot. Ks. tarkemmin Tulevaisuusdialogit: Oppiminen ja perustaidot
Kaikkia dialogien teemoja yhdisti toive peruskoulusta 2045, joka olisi kiireetön, rauhallinen, turvallinen, yhteisöllinen, empaattinen, innostava ja toivoa rakentava.
Peruskoulun tulevaisuustyö jatkuu vuoden 2025 loppuun. Dialogit ovat osa siihen liittyviä kuulemisia.
Minna Riikka Järvinen