Koulutuspoliittisten näkemysten oikeutukset tulevaisuusdialogeissa
Harjoittelijamme Enni Kallion progradu-työ koulutuspoliittisten näkemysten oikeutuksista tulevaisuusdialogeissa paneutui syksyllä 2022 järjestettyihin dialogeihin tulevaisuuden koulusta.
Tutkielmassa tarkasteltiin opetus- ja kasvatusalan asiantuntijoiden näkemyksiä koulutuspolitiikasta hyödyntäen Kari Palosen laajaa näkökulmaa poliittisen toiminnan tarkasteluun. Pro gradun analyysissa käytettiin Luc Boltanskin ja Laurent Thévenot’n oikeuttamisteoriaa. Tutkielmassa selvitettiin, millaisia potentiaalisesti kiistanalaisia näkökulmia koulusta käytävissä keskusteluissa ilmenee ja millaisiin oikeutuskäsityksiin keskustelijat argumenteissaan tukeutuvat. Aineistona oli kuuden tulevaisuuden koulun teemoja käsittelevän dialogin muistiinpanot. Dialogit olivat Kehittämiskeskus Opinkirjon järjestämää Tulevaisuuden koulu -dialogisarjaa, jossa osallistujat pääsivät Erätauko-keskustelujen muodossa jakamaan ajatuksiaan tulevaisuuden koulun teemoista. Dialogisarjassa keskusteluja käytiin kouluhyvinvoinnista, koulun tulevaisuuden tehtävistä sekä koulutuksen arvopohjasta. Aineiston analyysi on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Aineiston analyysin tuloksena hahmottui kolme kontekstia koulutuspoliittisille kiistanalaisille näkemyksille: kouluinstituution yhteiskunnalliset tehtävät, koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät sekä reitit koulutuksen kehittämiseen. Tulokset esittelevät tarpeen koulun poliittisuuden tunnistamiseen ja tarjoavat erilaisia käsityksiä koulutuksen tasa-arvosta sekä demokraattisesta ja kestävästä elämäntavasta. Koulutuspolitiikkaa on osattava tarkastella politiikan laajan näkökulman kautta. Tämä mahdollistaa koulutuspoliittisen keskustelun kiistanalaisuuden sekä keskusteluun vaikuttavien toimijoiden moninaisuuden tunnistamisen.
Tutkielma julkaistaan limited access -muodossa eli sitä ei ole saatavilla vapaasti verkossa.