Dissensusta ja dialogia opettajaopiskelijoille
Onko opettaja neutraali toimija? Mitä jos opetussuunnitelma, opettajan omat arvot ja oppilaan kotikasvatus ovat ristiriidassa keskenään? Onko koulutuksen taustalla jotakin poliittista?
Opinkirjo auttaa perehtymään näihin kysymyksiin kouluttamalla opettajaopiskelijoita useammassa suomalaisessa yliopistossa. Koulutuskokonaisuus on kahden luennon miniluentosarja Dissensus & dialogi, jossa syvennytään poliittisen erimielisyyden ilmenemiseen koulumaailmassa sekä tämän erimielisyyden kanssa toimimiseen dialogisesti. Koulutuksen ovat suunnitelleet asiantuntijat Minna-Kerttu Kekki (teoria) ja Julia Petäjä (harjoitukset). Teoriaosuus pohjautuu Kekin kasvatusfilosofiseen väitöskirja- ja postdoctutkimukseen. Harjoitusten taustalla ovat Petäjän pitkäaikainen kouluttamiskokemus ja musiikkikasvatuksen opinnot.
Tammikuussa Kekki ja Petäjä vierailivat useasti Jyväskylän yliopiston aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden massakursseilla. Kuvassa Petäjä ohjaa dialogiharjoitusta aineenopettajaopiskelijoiden toisella luennolla. Maaliskuussa miniluentosarjaan pääsevät osallistumaan Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijat. Oulun yliopiston aineenopettajaopiskelijat puolestaan osallistuvat luentoihin etäkurssilla koko lukuvuoden ajan. Hanketta rahoittaa Opetushallitus.