Tiedelukutaidon perusteet on antoisa johdatus yliopisto-opiskeluun
Viime syksynä olin vasta aloittanut viimeisen lukuvuoteni lukiossa. Olin aika hukassa, ja lähestyvät ylioppilaskirjoitukset aiheuttivat jo ajatuksena jännitystä ja pientä pelkoa epäonnistumisesta. Tiedostin myös jo tässä vaiheessa, että tahtoisin itse jatkaa opintoja korkeakouluun mahdollisimman pian lukion päätyttyä, vaikkakin vielä tuolloin jatkosuunnitelmani olivat vielä todella epävarmoja.
Pääsin kurkistamaan yliopisto-opiskeluun ja sain varmuutta valinnalleni
Ehkä kuitenkin omaksi onnekseni olin juuri edellisenä keväänä ja samana syksynä mukana työstämässä Tiedelukutaidon perusteet -kurssia. Päätin itsekin suorittaa kurssin, ja se tuntui siihen hetkeen juuri sopivalta koulun ulkopuoliselta haasteelta, josta kuitenkin olisi hyötyä jatkossakin. Kurssi tuntui hyvältä, sillä kaiken uuden tiedon ja näkemysten lisäksi pääsin tavallaan kurkkaamaan yliopisto-opiskelun maailmaan etukäteen, ja varmistamaan tahtoani yliopistosta seuraavana oppilaitoksena, jossa tahdon opiskella.
Kun sain Tiedelukutaidon perusteet -kurssin suoritettua, kävelin lukiomme opon kansliaan pyytääkseni kurssisuoritusta lukioon. Opinto-ohjaaja otti asioista selvää ja kirjasi kurssin Wilmaan, lukion oppimäärään. Kurssi vastasi meillä yhtä kokonaista kurssia eli kahta opintopistettä, ja ainakin omalla kohdallani varmisteli osaltaan valmistumistani lukiosta.
Kurssilta saadusta tieteelllisen tekstin lukutaidosta oli hyötyä kirjoituksissa
Olin oman lukioaikani alkupuolella rehellisesti sanottuna aika heikko kirjoittaja. Viittaukseni lähteisiin olivat käytännössä aina vajavaisia tai väärin tehtyjä, eivätkä esseeni tai kirjoitelmani muutenkaan täyttäneet vaatimuksia hyvistä kirjoituskäytänteistä. Kuitenkin jo ennen ylioppilaskirjoituksia sain opettajiltani kehuja kirjoitustavastani ja täsmällisestä viittaamisesta lähdeaineistoistoihin. Kirjoitustavalla on toki tapana kehittyä lukioaikana paljonkin, mutta omalla kohdallani olen varma kurssin positiivisista vaikutuksista omaan tapaani kirjoittaa.
Vain hieman myöhemmin, ylioppilaskirjoituksissa, pääsin hyödyntämään etenkin reaalikokeissa uutta taitoani lukea ja ymmärtää tieteellistä tekstiä. Väitän Tiedelukutaidon perusteet -kurssista olevan ylioppilaskirjoituksissa yleisemminkin hyötyä, sillä itse kirjoitin kolme keskenään erilaista reaaliainetta, biologian, historian ja maantiedon, ja jokaisessa pääsin hyödyntämään kurssilla opittua tieteellisten tekstien lukutaitoa osana esseevastauksiani.
Myös tiedonhankintaidot ja kyky hahmottaa kokonaisuuksia kehittyivät
Näin jälkikäteen on helppoa sanoa, että kirjoitukset menivät lopulta osaltani tavoitteideni mukaisesti ja pääsin opiskelemaan yliopistoon. Nyt, kun olen vastikään aloittanut opintoni yliopistossa, ja joskus yliopistolehtorit ja professorit viittaavat esimerkiksi tieteellisiin aineistoihin ja uudenlaisiin tutkimusmenetelmiin, joita ei esimerkiksi lukiossa ole käsitelty, selittämättä niitä sen syvemmin, on itseäni helpottanut se, ettei kaikki ole aivan uutta.
Sen lisäksi, että kurssista on ollut minulle paljon hyötyä, on se tuonut itselleni myös iloa. Tietynlainen laaja hahmotuskyky kehittyi ainakin minulla todella paljon kurssin ansiosta, ja kurssi oli monilta osin yleissivistävä. Eniten iloa on kuitenkin tuonut se, millaisia taitoja sain kehitettyä kurssin avulla. Aiemmin mainittujen tieteellisten tekstien lukutaidon ja lähdeviittaamisen lisäksi tiedonhankintataitoni ovat parantuneet kurssin avulla.
Kurssi helpotti yliopistoon siirtymistä
Itse olin myös iloinen, että Tiedelukutaidon perusteet -kurssilla pääsin näkemään toisen asteen ja korkeakoulun välisiä eroja opiskelussa. Se antoi minulle aikaa valmistautua korkeakoulun tuomiin mahdollisiin haasteisiin ja uusiin vaatimuksiin. Mahdollisuus valmistautua tuleviin haasteisiin oli kaltaiselleni stressaajalle todella tärkeää, ja se helpotti korkeakouluun siirtymistä.
Suosittelen Tiedelukutaidon perusteet -kurssia erityisesti lukio-opiskelijoille ja korkeakouluun hakeville, mutta miksei kuka tahansa muukin voisi sitä suorittaa. Nykyään on entistä tärkeämpää kyetä lukemaan tekstejä kriittisesti ja hakemaan luotettavaa tietoa. Myöskään muista Tiedelukutaidon perusteet -kurssilla opituista taidoista ei ole haittaa – päinvastoin.
Kirjoittaja
Ella Lundson on yhteiskuntatieteen opiskelija Tampereen yliopistossa.
Tutustu Tiedelukutaidon perusteet -kurssiin Helsingin yliopiston MOOC-kurssialustalla. Kurssisisällöt ovat kaikkien saatavilla ilman rekisteröitymistä. Jos haluat tehdä tehtäviä ja suorittaa kurssin, sinun tarvitsee rekisteröityä.