Yhteiskunnallisen dissensuksen ja dialogisuuden koulutusta opettajaopiskelijoille
Opettajakin tarvitsee ymmärrystä yhteiskunnan ja globaalin tason ristiriitojen ja erimielisyyksien luonteesta: erot maailmojemme välillä voivat olla niin suuria, ettei yhteisymmärrystä ole saavutettavissa. Syvä poliittinen, arvoihin tai identiteettiin liittyvä erimielisyys, dissensus, saattaa näkyä koulutyössäkin kodin ja koulun, oman työn ja politiikan, kollegojen tai eri oppilaiden välillä. Dissensuksen kanssa voi kuitenkin tulla toimeen dialogin keinoin, pyrkimällä toisen ymmärtämiseen, muttei yhteisymmärrykseen.
Opinkirjo tarjoaa aiheesta kahden luennon miniluentosarjaa opettajaksi opiskeleville suomalaisissa yliopistoissa. Tällä hetkellä kohteena ovat Oulun yliopisto ja Jyväskylän yliopisto. Luennot toteutuvat osana suurempia opettajankoulutuksen kursseja, joilla on parhaimmillaan 200 osallistujaa. Rahoituksen tarjoaa Opetushallituksen globaalikasvatuksen rahasto. Hanke on käynnissä lukuvuoden 2022–2023, ja pohjatyö on tehty jo keväällä 2022.
Luennoilla kuljetaan lokaalin ja globaalin dissensuksen havainnollistamisesta aiheen tärkeyteen opettajalle ja sitä kautta dialogiin dissensuksen kanssa toimimisen tapana. Ensimmäinen luento keskittyy dissensukseen, toinen dialogiin, mistä juontuu myös hankkeen nimi, Dissensus & Dialogi. Opettaja ei todennäköisesti tule ratkaisemaan dissensusta, mutta koulu on niitä paikkoja, joissa yhteiskunnan erimielisyydet ja ristiriidat saattavat tulla eteen arjen tilanteissa. Mitä paremmin opettaja ymmärtää yhteiskunnan rakenteita ja sisäisiä ristiriitoja ja erimielisyyksiä, sitä paremmin hän pystyy selviytymään niiden ilmetessä koulumaailmassa.
Koulutuksen teoreettisesta sisällöstä ja kokonaisuudesta vastaa asiantuntija ja tutkija Minna-Kerttu Kekki. Harjoituksista ja käytännönläheisistä tehtävistä vastaa asiantuntija ja kokenut kouluttaja Julia Petäjä.