Nuorten tiedekilpailu palaa digivuosien jälkeen Espooseen
Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailun konkari Valtteri Aurelan mukaan kilpailutyön aiheen ei tarvitse olla maailmaa mullistava. Tärkeämpää on löytää tutkimusaiheeseensa hyvä näkökulma. Vuotuinen kilpailu järjestetään Espoossa ensi viikolla.
Valtteri Aurela muistaa hyvin ensimmäisen osallistumiskertansa Tutki-Kokeile-Kehitä-tiedekilpailuun vuonna 2019. Hän oli tuolloin yhdeksäsluokkalainen. Loppukilpailussa Aurelasta oli mukava kertoa tutkimuksestaan kilpailun tuomareille ja muille osallistujille.
– Oli hauskaa puhua ihmisille minua kiinnostavasta aiheesta. Pääsin myös näkemään paljon vanhoja tuttuja, Aurela kertoo.
Hän myös menestyi kilpailussa: jaettu ykkössija 3.–9. luokkalaisten sarjassa irtosi työllä ”Osajoukkojen summien jakojäännökset”.
Aurela oli kuullut kilpailusta Päivölän opiston matematiikkaleirillä. Siellä hän tutustui Olli Järviniemeen, josta tuli hänen kilpailutyönsä ohjaaja.
– Olli kannusti minua osallistumaan. Hän ohjasi työni myös seuraavana vuonna, kun osallistuin ensimmäistä kertaa lukiolaissarjaan, Aurela kertoo.
Tuolloin, eli vuonna 2020, Aurelan työ käsitteli noppien simulointia. Työ palkittiin kilpailun parhaana teoreettisena tutkielmana.
Aurela on osallistunut Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailuun yhteensä kolme kertaa. Viimeistä kertaa hän osallistui ollessaan lukion toisella luokalla.
– Suosittelen ehdottomasti kilpailua kaikille, joita kiinnostaa tieteen kanssa työskentely. On hyvä muistaa, ettei työn aiheen tarvitse olla mitenkään maailmaa mullistava. Melkein mihin tahansa aiheeseen voi löytää hyvän näkökulman!
Tällä hetkellä Aurela opiskelee ensimmäistä vuotta Helsingin yliopistossa matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan kandiohjelmassa. Aurelan mielestä lasten ja nuorten tiedekisat ovat merkittäviä, koska ne kannustavat nuoria aloittamaan asioiden tutkimisen.
– Tutkimusprosessi antaa mahdollisuuden ja suorastaan pakottaa pohtimaan itseä kiinnostavaa ongelmaa syvemmin, kuin todennäköisesti muuten pohtisi. Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailuun osallistumisesta saa myös konkreettisia taitoja, kuten tiedonhakua ja tutkimuskysymysten keksimistä.
Tänä vuonna nuoret tutkivat kasvomaskeja ja kierrätystä
– Odotan innolla lopputapahtumaa, jonka järjestämme kahden vuoden koronatauon jälkeen taas lähitapahtumana. Minä ja muut järjestäjät iloitsemme, että saamme vihdoin kutsua lapset ja nuoret saman katon alle ja antaa heille mahdollisuuden kohdata toisia tutkimisesta, kokeilemisesta ja kehittämisestä kiinnostuneita, kilpailun koordinaattori Eeva Mäkelä Opinkirjosta kertoo.
Lopputapahtumassa 4–20-vuotiaat lapset ja nuoret kilpailevat neljässä sarjassa ikäluokkansa mukaan. Kilpailutyön on voinut tehdä yksin tai ryhmässä. Kilpailun palkintoina on rahan lisäksi edustuspaikkoja kansainvälisiin kilpailuihin.
Tänäkin vuonna lasten ja nuorten kilpailutöiden aiheet ovat varsin ajankohtaisia.
– Tekijät tutkivat esimerkiksi kasvomaskin vaikutuksia suorituskykyyn ja palautumiseen sekä kehittivät ratkaisuja maskien aiheuttamiin terveys- ja ympäristöongelmiin etsimällä niille vaihtoehtoisia materiaaleja. Myös korona-ajan vaikutus nuorten sosiaalisen median käyttöön on mietityttänyt osallistujia.
Mäkelän mukaan muita ajankohtaisia aiheita ovat kierrätys, mikromuovit vesistöissä, uusiutuva energia ja energian säästäminen, koululaisten ahdistuneisuus, sähköautot, kasvivärit ympäristölle haitallisten teollisten värien korvaajina sekä se, kuinka nuorten kulutustottumukset ja kiinnostus ympäristöä kohtaan kohtaavat vaateostoksilla.
– Tänä vuonna biotieteet olivat aihepiireistä aiempaa vahvemmin edustettuina. Toisen asteen kilpailusarjaan ilmoitetuista töistä noin kolmannes oli biotieteiden alalta, Mäkelä summaa.
Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailussa kilpailutyön aihe on vapaa, minkä vuoksi töiden kirjo on laaja. Mäkelä kertoo, että edellä mainittujen aiheiden lisäksi nuoret ovat tutkineet muun muassa tähtitiedettä, kryptografisia algoritmeja sekä naisten roolia Suomen sisällissodassa ja Algerian vapaussodassa.
Lopputapahtuma järjestetään viikolla 14 Otaniemen lukiossa
Tänä vuonna Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailuun osallistui 170 kilpailutyötä, joista monialainen esiraati valitsi asiantuntijapalautteiden perusteella 40 työtä lopputapahtumaan. Tekniikan akateemiset TEK ja Kehittämiskeskus Opinkirjo järjestävät lopputapahtuman Espoossa, Otaniemen lukiossa viikolla 14.
Voit tutustua kilpailutöihin verkkonäyttelyssä, joka avautuu osoitteessa www.tukoke.fi viikolla 14.