Nuoria osallistettiin onnistuneesti Tiedelukutaidon perusteet -mooc-kurssin suunnittelussa
Nuorten osallisuudesta puhutaan nykyään paljon. Sitä pidetään julkisessa keskustelussa järjestöistä ja kouluista aina valtion ylimpiin päättäviin elimiin asti. Silti usein, kun ”osallistetaan” nuoria, se tuntuu minusta illuusiolle. Nuorena minusta tuntuu usein, ettei mielipiteitäni arvosteta, ja kun niitä satutaan kysymään, vastauksia ei kuunnella. Ja yhä, vaikka vastauksiakin kuunneltaisiin ja kirjattaisiin ylös, eivät ne välttämättä silti etene pidemmälle.
Kun kuitenkin pääsin vaikuttamaan osana nuorista koostuvaa ryhmää Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssiin, osallisuuden määrä häikäisi minut. Me nuoret saimme olla osana kurssin tekemistä laajasti; pääsimme tekemään yhdessä opinkirjolaisten kanssa sisältöjen ideoimista, tehtävien läpikäymistä ja tietysti graafisen ilmeen valintaa, josta keskustelua syntyi erittäin paljon. Jokainen hetki työstössä toi minulle enemmän ja enemmän intoa verkkokurssin työstämiseen ja uskoa aitoon osallisuuteen, jonka olin saanut viimein kokea.
Aktiivinen kuunteleminen innosti ja herätti kiinnostuksen kurssiin
Koska meitä kuunneltiin ja mielipiteitämme arvostettiin, yhteistyö opinkirjolaisten kanssa tuntui helpolta, mutkattomalta ja luonnolliselta alusta asti. Vihdoin nuorten osallisuus ei ollutkaan pelkkää illuusiota ja sanahelinää, kuten olin alussa pelännyt, vaan voimakasta, hedelmällistä ja toimivaa tekemistä yhteistyössä. Uskon, että juuri yhteistyö nuorten ja opinkirjolaisten kesken muovasi kurssista kiinnostavan.
Mitä enemmän pääsimme tekemään Tiedelukutaidon perusteet -kurssia, sen innostuneemmaksi tulin. Kun alussa suosikkiasioitani kurssin tekemisessä olivat kirjoitusasujen muokkailu ja termien selitysten pyytäminen tekstin sekaan, lopussa huomasinkin pitäväni kiinnostavista sisällöistä ja innostavista tehtävistä paljon enemmän kuin alkuperäisistä suosikeistani. Mitä pidemmälle verkkokurssin työstö eteni, sitä enemmän tuntui, että innostuisin mistä vaan, mitä pääsisinkään tekemään kurssin eteen.
Vaikka kurssin tekemisessä nuo aiemmin mainitut asiat olivat minulle tärkeitä ja mieluisia, suosikkiasioikseni itse työstössä nousivat toistemme kuunteleminen, yhdessä keskusteleminen ja omien ja muiden mielipiteiden ymmärtäminen. Mitä pidemmälle kurssin työstäminen eteni, sitä enemmän uskalsimme avoimesti kertoa omia mielipiteitämme ja myös keskustella sekä toistemme että opinkirjolaisten kanssa kurssiin liittyvistä ajatuksista.
Tiedelukutaidon perusteet -kurssi sopii ja on tarpeen kaikille
Kun työstimme verkkokurssia, pohdin usein yksinäni, miksei tällaista kurssia ole vielä aiemmin tehty. Tiedelukutaidon perusteet -kurssilla käydään läpi kiinnostavalla tavalla tieteellisen tiedon tuottamista, tieteellisiä tutkimuksia ja tieteellisen tekstin lukemista, jotka ovat nykyään sekä lukiossa että etenkin korkeakouluissa tärkeitä teemoja.
Koska kurssilla käsitellään teemoja, joita ei lukioissa juuri käsitellä ja joiden ymmärtämisestä kuitenkin on merkittävää hyötyä viimeistään korkeakouluissa opiskellessa, ajattelen kurssista olevan eniten hyötyä lukiolaisille ja korkeakouluihin, erityisesti yliopistoihin, hakeville.
Kurssilla opetettavista taidoista on toki hyötyä lukiolaisille ja korkeakouluihin hakeville, muttei sen arvoa muille kannata väheksyä. Maailmassa, jossa tieteellinen teksti on suurilta osin kaikkien meidän saatavilla, on tärkeää tietää, kuinka tieteellinen teksti päätyy paperille ja kuinka sitä kuuluu lukea. Siksi sen sijaan, että suosittelisin tätä Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssia ainoastaan lukiolaisille ja korkeakouluihin hakeville, suosittelen sitä kaikille.
Ella Lundson
Ella oli mukana Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssin suunnittelutyössä keväällä 2021.
Tiedelukutaidon perusteet -kurssille. Voit tutustua kurssiin ja sen tekijöihin myös 23. ja 24.11.2021 Studia-messuilla. Tervetuloa!
P.S. Kurssi on kaksikielinen. Sen voi suorittaa myös ruotsiksi.