Yhdevertaisuustyötä yhdessä oppilaiden kanssa
Työpajat on alunperin suunniteltu ja toteutettu osana opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia –kehittämisohjelmaa 2020-2022.
Julkaistavat työpajat materiaaleineen on muokattu toteutettavaksi omatoimisesti edistettäessä oppijalähtöistä yhdenvertaisuustyötä kouluissa.
Kuuleminen oli osa Osallisuuden osaamiskeskuksen toimintaa ja sen toteuttivat Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Nuorten Akatemia
Oman koulun oppilaskunta: yhdenvertaisuus
Työpaja sisältää materiaalit oman koulun oppijoiden kanssa toteutettavaan työskentelyyn.
Oppilaskunta: yhdenvertaisuus
Työpaja sisältää materiaalit usean koulun yhteiseen etänä toteutettavaan työskentelyyn.
Alakoulun yhdenvertaisuus
Työpaja sisältää materiaalit oman luokan työskentelyyn.
Seppo.io -peli
Peli on tarkoitettu 4.-9. -luokkalaisille ja vaatii aikaa noin 75 minuuttia. Aiheena on Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo koulussa ja peliä voi hyödyntää koulun yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnittelun tukena. Peli tuo näkökulmaa yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta ja oppilaat saavat hyviä valmiuksia pohtia oman koulun tilannetta pelin pelaamisen jälkeen.
Tehtävät tehdään pienryhmissä (2-4 hlö). Pelissä on 5 tehtävää ja 1 keskustellen tehtävä purkutehtävä. Ryhmät voivat tehdä tehtäviä omassa tahdissaan. Tärkeää on säännöissä mainittu turvallisen tilan luominen ryhmän keskuudessa. Näin varmistetaan, että kaikki antavat panoksensa peliin turvallisesti. Jos joku ryhmä on nopea, voi ns. tähtitehtäviä tehdä enemmän kuin yhden (tavoite on tehdä 1, mutta tarjolla 7 eri aiheista tähtitehtävää)
Etukäteisvalmistelut Seppo.io- pelin:
Jaa kaikille kyniä ja kaksi paperia, mihin ryhmät voivat ideoida tehtäviä 1 (”Mitä sinulle tulee mieleen sanasta yhdenvertaisuus ja tasa-arvo”) ja tehtävää 2 (”Oma koulunne”).
Voitte kerätä paperit ja laittaa ne seinälle niin näette yhdessä
1. mitä nuorille tulee mieleen sanoista yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
2. mitä omassa koulussa voisi parantaa.