Tieteellinen lukutaito vastaa ajan haasteisiin
Uusi Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssi on avattu. Kurssi pyrkii vastaamaan esimerkiksi kysymyksiin, mitä on tiede ja miten sitä tehdään, millaista on tutkijan työ ja korkeakouluopiskelu sekä miten löytää luotettavaa tietoa.
Tutkijalla on hyvä olla pitkä pinna ja paksu nahka
Kurssin suunnittelutyön alkuvaiheessa pohdimme tieteen tekemisen valmiuksia. Millaiset ominaisuudet ja vahvuudet ovat valttia tutkijan työssä?
Kysyimme eri alojen tutkijoilta, millaisista valmiuksista heille on urallaan ollut hyötyä ja missä heidän on tarvinnut kehittää itseään. Lähes jokainen kuudesta haastatellusta mainitsi uteliaisuuden, sitkeyden ja pitkäjännitteisyyden.
Sen sijaan kukaan ei maininnut poikkeuksellista neroutta, vaan sitä tärkeämpiä ominaisuuksia näyttivät olevan kritiikinsietokyky tai paksunahkaisuus ja itseohjautuvuus sekä kyky hahmottaa kokonaisuuksia ja erottaa olennainen epäolennaisesta. Lisäksi tutkijalle on hyötyä hyvistä viestintätaidoista ja yhteistyökyvystä. Tutkimusta kun tehdään usein monialaisissa ryhmissä, ja tutkijan on hyvä myös viestiä tekemisistään yleisölle.
Kaiken kaikkiaan vastauksissa korostui, että tieteen tekeminen on opittava taito, ei sisäsyntyinen ominaisuus. Tiede on työtä siinä, missä muutkin. Sitä tehdään kunkin alan omilla menetelmillä, jotka opitaan työtä tehden.
Tieteellinen lukutaito auttaa luovimaan tietotulvan karikoissa
Kurssin suunnitteluvaiheessa asetimme kurssin tavoitteiksi muun muassa tiedonhaun ja tietotulvassa navigoimisen taidot sekä kriittisen ajattelun kehittämisen. Kun kevään kuluessa Opinkirjon strategiaprosessin yhteydessä tutustuimme ajassa vaikuttaviin trendeihin ja hiljaisiin signaaleihin, tavoitteet alkoivat tuntua entistä tärkeämmiltä.
Uskon, että tieteellisen lukutaidon avulla on mahdollista hälventää uhkia ja pureutua haasteisiin, jotka liittyvät ajassa ilmeneviin ilmiöihin, kuten informaatiovaikuttamiseen, tietovastaiseen käytökseen ja yleistietämyksen romahtamiseen.
Kurssi on yhteistyön tulos
Tiedelukutaidon perusteet -kurssin suunnittelu ja työstäminen on ollut erittäin innostavaa. Olemme kollegani kanssa saaneet tehdä yhteistyötä eri alojen tutkijoiden ja asiantuntijoiden sekä nuorten kanssa. Nuoret kertoivat toiveitaan kurssin sisällöistä ja auttoivat meitä hiomaan niitä sekä valitsivat kurssialustan värimaailman.
Toivon, että innostus välittyy eteenpäin ja onnistumme sytyttämään kiinnostuksen tieteeseen, korkeakouluopiskeluun ja mahdollisesti jopa tieteen tekemiseen.
Tiesitkö muuten, että tieteen tekeminen vaatii myös luovuutta? Olemmekin omistaneet kurssin viimeisen luvun luoville oivalluksille.
Kirjoittaja
Eeva Mäkelä
erityisasiantuntija
Kehittämiskeskus Opinkirjo
Lisätietoa kurssista
Opinkirjo on tuottanut Tiedelukutaidon perusteet -kurssin yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Kauniaisten kaupungin kanssa. Kurssin suunnittelussa on ajateltu erityisesti lukiolaisia, mutta kurssi on avoin kaikille ja sen sisältöjä voi hyödyntää missä ja milloin tahansa.
Kurssi suoritetaan Helsingin yliopiston MOOC-alustalla. Helsingin yliopisto myöntää hyväksytystä kurssisuorituksesta 2 opintopistettä. Opiskelija voi suorittaa kurssin täysin itsenäisesti, tai opettaja voi käyttää kurssia tai sen osia omassa opetuksessaan.