Siirry sisältöön

Ilmastoteemat vahvasti mukana Opinkirjon ohjelmassa Educa 2020 -messuilla

Kehittämiskeskus Opinkirjon Ilmastokoulu-hanke ja OAJ tuovat Educa 2020 -messuille monipuolisen ilmastoaiheisen kattauksen. Opinkirjon messuohjelman muita teemoja ovat koulujen ja yliopiston välinen yhteistyö, kouludemokratia ja vaativat huoltajakeskustelut.

Educa-messujen ilmastoaiheisissa paneeleissa keskustellaan ilmastouutisoinnista ja siitä, millä eväillä koulut tarttuvat ilmastonmuutokseen. Voimavaroja ja toivoa ilmastoahdistukseen voi hakea itsemyötätuntoseminaarista ja työpajasta, jossa luodaan monitaiteinen ympäristötoivonpuu.

Osa esiintyjistä on tavattavissa Opinkirjon messuosastolla 6h81 esityksensä jälkeen. Tarkempi tapaamisajankohta selviää alla olevasta ohjelmasta.

Avajaispaneelin teemana on ilmastonmuutos

Ilmasto on yksi Educa 2020 -messujen kärkiteemoista, minkä vuoksi siitä keskustellaan myös perjantain englanninkielisessä avajaispaneelissa How to tackle climate change.

Paneelin aiheena on opetuksen ja koulujen rooli ilmastonmuutoskeskustelussa. Miten antaa toivoa ja uskoa tulevaisuuteen ilmastoahdistuksen keskellä? Miten kouluissa, oppilaitoksissa ja päiväkodeissa voidaan käsitellä ilmastonmuutosta luomatta turhia uhkakuvia ja stressaavaa pelkoa? Opinkirjo on kutsunut keskusteluun mukaan kolme nuorta, jotka haastavat aikuiset asiantuntijapanelistit.

Ilmastouutiset ja niiden käsittely koulussa

Perjantaina iltapäivällä Opinkirjon Ilmastokoulu-hanke marssittaa Tahto-lavalle vaikuttavan joukon eturivin journalisteja sekä nuoria opettajineen.

Paneelissa keskustellaan ilmastouutisoinnista ja siitä, miten lapset ja nuoret kokevat sen sekä siitä, miten koulussa voidaan käsitellä ilmastoahdistusta ja tukea oppilaiden medialukutaitoa.

Käännetään ilmastoahdistus voimavaraksi

Lauantai-iltapäivän seminaarissa pureudutaan sisäisiin ristiriitoihin, joita ilmasto-opetus voi opettajassa herättää. Ilmastonmuutos ahdistaa niin opettajia kuin oppilaitakin, mutta rakentavan ja myötäelävän vuorovaikutuksen (NVC) keinoin sen voi kääntää voimavaraksi.

Seminaarissa tutustutaan viisivaiheiseen itsemyötätuntoprosessiin, jota myös harjoitellaan heti. Prosessi auttaa työstämään tunteita tavalla, joka voimaannuttaa tekemään tietoisia, omien arvojen mukaisia valintoja ilmastokasvatuksen suhteen. Samalla taito tukea oppilaita tunteiden käsittelyssä lisääntyy.

Monitaiteisessa työpajassa rakentuu ympäristötoivonpuu

Lauantain monitaiteisessa työpajassa luodaan yhdessä visuaalinen, sanallinen ja soiva teos – ympäristötoivonpuu. Työpaja pohjautuu vuonna 2020 julkaistavan monitaiteisen ympäristökasvatusoppaan teemoihin, ja se on helposti sovellettavissa opetuskäyttöön.

Opinkirjon teemoja messuilla ovat myös ovat koulujen ja yliopiston yhteistyö, kouludemokratia ja huoltajakeskustelut

Ilmastoaiheiden lisäksi Opinkirjon Educa 2020 -messuohjelmassa esitellään koulujen ja yliopiston yhteistyötä Lappeenrannan malliin, keskustellaan kouludemokratiasta ja annetaan opettajille eväitä vaativiin huoltajakeskusteluihin.

Lappeenrannassa koko kaupungit lapset käyvät junnuyliopistoa

Lappeenrannassa LUT-yliopiston ja kaupungin yhteinen junnuyliopistohanke herättelee ja vahvistaa lasten kiinnostusta tieteeseen ja tutkimiseen. Opetuksen teemoja ovat puhdas energia ja vesi, kiertotalous sekä kestävä liiketoiminta ja yrittäjyys.

Perjantaina Open olohuoneessa kuullaan, kuinka Lappeenrannassa uskalletaan, tehdään, onnistutaan ja annetaan tieteen viedä.

Kun jo ajatus huoltajakeskustelusta tuskastuttaa

Moni opettaja tuskailee huoltajien kanssa käytäviä arviointi- ja kolmikantakeskusteluja. Vaativat huoltajat saavat opettajan sydämen pompottamaan ja yöunet kaikkoamaan. Lapsen kuuleminen unohtuu, eikä hänelle ehkä jää tilaakaan, jos keskustelu kuumentaa tunteet ja opettajan pitää keskittää energiansa selviytymiseen.

Työpajassa tutustutaan keinoihin saada lapsen ääni esille muun muassa Jyväskylän yliopistossa kehitettävän kyselyn avulla. Lisäksi harjoitellaan keskustelun käymistä ja jatkamista tilanteessa, jossa on eskalaation vaara.

Luokkavaltuustot: Kouludemokratiaa käytännössä

Lauantaina keskustellaan luokkavaltuustotoiminnasta ja siitä, mitä kouludemokratia ja oppilaiden osallistuminen tarkoittavat koulun arjessa.

Oppilaiden demokraattinen osallistuminen vaikuttaa myönteisesti moniin asioihin, mutta sen toteuttaminen käytännössä edellyttää sovittuja tapoja toimia. Luokkavaltuustotoiminta on yksi jäsennelty tapa toteuttaa kouludemokratiaa. Luokkavaltuusto on viikoittain pidettävä demokraattinen kokous, jossa koko luokan kesken käsitellään oppilaiden tekemiä aloitteita.

Opinkirjo julkaisee luokkavaltuustotoiminnasta ja sen käynnistämisestä ensimmäisen suomenkielisen oppaan, jota saa Opinkirjon messuosastolta 6h81.

Kehittämiskeskus Opinkirjon ohjelma Educa 2020 -messuilla

Perjantai 24.1.2020

klo 11.30-12.30 Visio-lava

Opening panel: How to Tackle Climate Change in Education – Teachers’ Toolkit for Action, Development and Hope in Environmental Issues.

Keskustelijat: opetusministeri Li Andersson, Opetushallituksen pääjohtaja, Olli Luukkainen, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen, WWF Suomen ympäristökasvatuksen ohjelmapäällikkö Hanna Seimola, ympäristötutkija ja kirjailija Panu Pihkala sekä nuoret Adam Yousfi, Hilla Nuolioja ja Viivi Rimpiläinen. Keskustelun juontaa Jaakko Heinimäki.

Järjestäjät : Kehittämiskeskus Opinkirjo ja OAJ

 

klo 13-14 Open olohuone

Kaikki kaupungin lapset junnuyliopistossa – ainutlaatuista yhteistyötä yliopiston ja kaupungin eri kouluasteiden välillä

Esiintyjä: Kati Koikkalainen, LUT Junior University

Järjestäjä: Kehittämiskeskus Opinkirjo

Kati Koikkalainen on tavattavissa Opinkirjon messuosastolla 6h81 perjantaina 24.1. klo 14.30-15.00.

 

klo 14.15-15.15 Tahto-lava

Paneeli: Tuomiopäivän uutiset, Ilmastoahdistus ja koulu: Miten media tekee ilmastouutisensa ja kuinka niitä tulisi koulussa käsitellä?

Keskustelijat: Kaius Niemi, Helsingin Sanomain vastaava päätoimittaja, Jouko Jokinen, Yleisradion uutis- ja ajankohtaisohjelmien päätoimittaja, Erja Yläjärvi, Iltalehden vastaava päätoimittaja, Hanna Visala, Yleisradion Uutisluokan tuottaja, toimittaja, Tomi Kiilakoski, nuorisotutkija, Sanni Virtanen, kuvataideopettaja, Ruusuvuoren koulu, Vantaa ja oppilaita.

Järjestäjä: Kehittämiskeskus Opinkirjo

 

klo 16.15-17.00 Tila 203

Työpaja: ”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut”. Työkaluja opettajalle keskusteluun lapsen ja huoltajan kanssa. 

Työpajan vetävät Minna Riikka Järvinen, toiminnanjohtaja, Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Miia Sainio, tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto.

Minna Riikka Järvinen ja Miia Sainio ovat tavattavissa Opinkirjon messuosastolla 6h81 perjantaina 24.1. klo 17.30-18.00.

Järjestäjä: Kehittämiskeskus Opinkirjo

Lauantai 25.1.2020

klo 11.30-12.00 tila 103

Antit lavalla – kouludemokratia, osallisuus ja oppiminen 

Keskustelijat: Tutkijatohtori Antti Rajala ja tohtorikoulutettava Antti Moilanen

Anttien kanssa voi jatkaa keskustelua Opinkirjon messuosastolla 6h81 lauantaina 25.1. klo 12.30-13.00.

Järjestäjä: Kehittämiskeskus Opinkirjo

 

klo 12.45 -13.30 tila 201

Seminaari: Ilmastoahdistus voimavaraksi itsemyötätunnon avulla

Seminaarin vetää Kasvatusalan konsultti ja vuorovaikutustaitovalmentaja Anna Grant.

Anna Grant on tavattavissa Opinkirjon messuosastolla 6h81 lauantaina 25.1. klo 14-14.30.

Järjestäjät : Kehittämiskeskus Opinkirjo ja OAJ

 

klo 11.45 -12.45 tila 204-205

Työpaja: Monitaiteinen Ympäristötoivonpuu

Kouluttajat: Musiikkipedagogi Anna Kuoppamäki, kuvataideopettaja Maarit Myllynen ja sanataideopettaja Maami Snellman

Kouluttajia voi tavata Opinkirjon messuosastolla 6h81 lauantaina 25.1. klo 13.15-13.45.

Järjestäjä: Kehittämiskeskus Opinkirjo

Jaa sosiaalisessa mediassa