Siirry sisältöön

Kansainväliset kisat tarjoavat mahdollisuuksia sekä oppilaille että opettajille

Olarin koulussa Espoossa koettiin keväällä 2019 jännittäviä hetkiä. Koulumme kolme yhdeksäsluokkalaista oppilasta Nelli Aalto, Anna Colussi ja Mona Salo voittivat Vesimerkki-työllään Kehittämiskeskus Opinkirjon kansallisen Yritys hyvä -kilpailun toisen asteen sarjan. Palkinnoksi voitosta oppilaat saivat viikon pituisen matkan kansainväliseen Genius Olympiad -kilpailuun, joka järjestettiin 17.6.-21.6.2019 State University of New Yorkin kampusalueella Oswegossa.

Espoolaisten työ kisasi Geniuksen business-kategoriassa eri puolilta maailmaa tulevien töiden kanssa. Kilpailumatkalle lähtivät vesimerkkiläisten lisäksi oppilaiden työtä ohjanneet Olarin koulun opettajat, Henna Jouhki (historia ja yhteiskuntaoppi) ja Sanna Makkonen (suomen kieli ja kirjallisuus). Lisäksi kilpailuun lähti Suomesta Adam Yousfi kisaamaan Genius Olympiadin science-sarjaan ja itse Suomen Yritys Hyvä -kilpailun järjestäjä Kehittämiskeskus Opinkirjon taholta eritysasiantuntija Marjo Kenttälä.

On aihetta hymyyn: kisasuoritukset on takana!
Adam Yousfi (vas.), Nelli Aalto, Anna Colussi ja Mona Salo.

Olarin koulun oppilaiden työn aiheena oli tekstiili- ja elintarviketeollisuuden tuotteille tarkoitettu sertifikaatti Waterlabel, joka myönnetään annettujen kriiterien mukaisesti niille tuotteille, joiden valmistusprosessissa on huomioitu vastuullisuus vedenkäytön osalta. Finaalissa Olarin koulun oppilaiden Waterlabel-työ palkittiin kunniamaininnalla. Adam Yousfi pokkasi tiedesarjassa omalla Litiumnitridillä voimalat päästöttömiksi -työllään hopeaa. Tässä kansainvälisesti kovatasoisessa kilpailussa, johon osallistui kaiken kaikkiaan noin 1400 opiskelijaa, tulosta voidaan pitää erittäin onnistuneena.

Palkinto- ja kisamatkaan sisältyi myös reissut New Yorkiin kaupunkiin. Muutaman päivän aikana ehdimme tutustua New Yorkin keskeisiin nähtävyyksiin kuten Times Squareen, Grand Central terminaaliin, Trump Toweriin, Central Parkiin, Amerikan luonnontieteelliseen museoon, One Worldiin, World Trade Centeriin ja Ground Zeroon. Päivät olivat pitkiä, mutta antoisia, ja Marjo Kenttälä oli suunnitellut meille erittäin onnistuneen ohjelman. Nämä yhteiset retket olivatkin tärkeitä, sillä varsinkin ennen kisapaikalle siirtymistä tutustuimme niiden myötä toisiimme paremmin ja hitsaannuimme hyväksi tiimiksi, pääsimme harjoittelemaan englannin kielellä kommunikoimista ja pääsimme muutenkin paremmin ”sisään” amerikkalaiseen kulttuuriin ja ajatusmaailmaan, mistä oli varmasti hyötyä itse kilpailutilanteessa. Koko Genius-porukka vieraili myös henkeäsalpaavilla Niagaran putouksilla ja pääsi samalla reissulla ostoksille isoon ostoskeskukseen, mitkä olivat myös ainutlaatuisia kokemuksia. Näiden retkien ja tietenkin SUNY Oswegossa vietetyn kampuselämän myötä myös nuoret kilpailijat pääsivät tutustumaan eri maista tulleiden opiskelijoiden kanssa ja yhteystietoja vaihdettiin aktiivisesti. Uudet tuttavuudet, verkostoituminen, olikin nuorille varmasti itse kilpailun lisäksi parasta antia.

Opettajan näkökulmasta kilpailumatka avasi silmiä kansainvälisen kouluyhteistyön osalta. Saimme tapahtuman avajaisissa kuulla kilpailunjohtajalta, Dr. Fehmi Dankacilta, että esimerkiksi Genius Olympiadin taustalla toimiva Terra-säätiö on juuri aloittamassa projektia, jonka avulla samoista asioista kiinnostuneet koulut ympäri maailmaa löytäisivät toisensa helposti. Kansainvälistä yhteistyötä haluava koulu voi ottaa yhteyttä State University of New Yorkin Genius-yhteyshenkilöön, joka hankkii yhteistyökoulun Yhdysvalloista ja järjestää yhteyden koulujen välille.

Erilaisten tapahtumien aikana pääsimme keskustelemaan eri maista tulleiden opettajien, rehtoreiden ja oppilaiden kanssa. Huomasimme, että kaikki tapaamamme henkilöt olivat hyvin kiinnostuneita suomalaisesta koulujärjestelmästä ja pitivät sitä arvossa. Monet olivat kuulleet suomalaisen opetuksen laadukkuudesta ja halusivat kuulla siitä lisää. Meille myös haluttiin kertoa erityisen onnistuneista Espooseen suuntautuneista kouluvierailuista, joita meille kehuttiin vuolaasti.Keskustelujen perusteella kävi hyvin ilmi, että suomalaiset koulut ovat haluttujayhteistyökumppaneita. Muun muassa ecuadorilaisten opettajien kanssa kävimme pitkiä keskusteluja koulujärjestelmiemme eroista, vaihdoimme yhteystietoja ja toivotimme heidät Suomeen ja Espooseen tervetulleiksi esimerkiksi kouluvierailulle. Ecuadorissa on myös pitkät perinteet opettajavaihdolle, joten suomalaisten opettajien on mahdollista päästä sinne töihin esimerkiksi muutamaksi kuukaudeksi tai pidemmäksikin ajaksi Ecuadorin valtion kustantamana.

Genius Olympiadin kansainvälisessä illassa saimme tietää muun muassa Tunisiassa järjestettävästä I-Fest-kilpailusta, joka on hyvin samankaltainen kansainvälinen tapahtuma kuin Geniuskin. Tässä kisassa kilpaillaan muun muassa tieteen, teknologian ja robotiikan sarjoissa. I-Festistä kannattaa viedä tietoa eteenpäin varsinkin luonnontiedeaineiden opettajille, koska kohde on Suomesta katsottuna lähempänä ja matka sinne tästä syystä helpompi järjestää. Yleisesti ottaen Genius Olympiad -matka selvensi muutenkin käsitystämme siitä, että maailmalla järjestetään hyvin paljon erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä kisoja oppilaille ja opiskelijoille. Näiden kautta on mahdollista saada jopa opiskelupaikka ja stipendi ulkomaisiin yliopistoihin. Esimerkiksi Genius Olympiadin päätöstapahtumassa myönnettiin parikymmentä opiskelupaikkaa (scolarship) SUNY Oswegoon, New Yorkin osavaltioon.

Kansainvälinen kilpailutoiminta osana opetusta mahdollistaisi kouluissa mielenkiintoisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamisen. Esimerkiksi Genius Olympiadissa kisataan business-sarjan lisäksi myös luonnontieteen, robotiikan, taiteen, luovan kirjoittamisen ja lyhytelokuvien kategorioissa. Eri oppiaineiden välinen yhteistyö onnistuisi luontevasti kilpailutöiden laatimisessa. Olarin koulussa allekirjoittaneet ovat tehneet jo usean vuoden yhteistyötä Yritys hyvä -kilpailun merkeissä yhteiskuntaopin ja suomen kielen ja kirjallisuuden oppitunneilla, ja kaikilla kerroilla kisaan lähetetyt työt ovat päässeet finaaliin ja sitä kautta rahapalkinnoille. Waterlabel-työn menestyksen ja Genius Olympiad -kilpailun tason myöstä havaitsimme, että suomalaisten oppilaiden ja opiskelijoiden tiedoilla ja taidoilla on mahdollista menestyä kansainvälisellä tasolla. Kokemuksemme mukaan suomalaisissa kouluissa pitäisikin rohkeasti ottaa osaa kilpailuihin ja uskoa omaan osaamiseensa. Kansainvälinen kilpailutoiminta avaakin mainion väylän suomalaisen koulujärjestelmän ja laadukkaan opetuksen markkinointiin.

Henna Jouhki
Sanna Makkonen

Kirjoittajat työskentelevät opettajina Espoossa. He ovat jo vuosien ajan osallistuneet Yritys Hyvä -kilpailuun oppilaidensa kanssa, aina menestyksekkäästi.

 

 

 

Jaa sosiaalisessa mediassa