Ryhtykää tutkijoiksi ja tutkikaa yhdessä kivien maailmaa, vettä, ilmaa, kasveja tai lähiympäristön vointia.
Toteuttakaa jokin Esero Finlandin tutkijakoulu-materiaalissa kuvatuista projekteista ja tutkikaa yhdessä kivien maailmaa, vettä, ilmaa, kasveja tai lähiympäristön vointia.
Vinkkejä työskentelyyn
- Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoin.
- Jos työskentelyyn osallistuvat lapset eivät osaa vielä kirjoittaa, opettaja/ohjaaja voi kirjoittaa lasten ajatuksia ja näkemyksiä projektin etenemisestä ja onnistumisesta. Lisäksi lapset voivat ilmaista itseään erilaisilla miellekartoilla, piirustuksilla ja ottamalla valokuvia sekä videoimalla.
- Esitelkää projektinne ja tuloksenne esimerkiksi posterin, videon tai Powerpoint-esityksen tai tutkimusraportin muodossa. Pohtikaa erityisesti, miten saatte lasten äänen kuuluviin esityksessä.
- Voitte koota projektista myös portfolion eli näytekansion. Portfoliossa kerrotaan työskentelyn etenemisestä alusta loppuun. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia ja valmiita töitä sekä loppuarviointi. Lasten oman äänen ja ajatusten on hyvä tulla esiin portfoliossa.