Siirry sisältöön

Suunnitelkaa uusi peli tai leikki. Voitte työskennellä yksin tai ryhmissä.

Millainen peli ilahduttaisi teitä tai ystäviänne? Millainen väline pihalla saisi kaikki lapset innostumaan? Millaisen lelun äärellä olisi kiva rauhoittua? Millaista peliä tai leikkiä ei ole vielä olemassa?

Vinkkejä työskentelyyn

  • Muotoilu ei ole vain esineiden valmistusta, vaan ajattelua ja uusien ideoiden kehittämistä. Toimikaa kuin muotoilija! Muotoilijat pyrkivät saamaan mahdollisimman tarkan käsityksen suunniteltavan tuotteen käyttäjästä ja ympäristöstä, jossa tuotetta käytetään. Siksi he saattavat käyttää pitkänkin ajan tuotteen tai palvelun käyttäjään ja käyttöympäristöön tutustumiseen. Älkää siis tarttuko heti ensimmäiseen ideaan, vaan tarkkailkaa, havainnoikaa ja miettikää hetki näkemäänne. Idea uudenlaiseen peliin tai leikkiin voi löytyä omaa ympäristöä tarkasti havainnoimalla.
  • Designmuseon kokoelmasta ja näyttelyistä löydätte esimerkkejä eri aikakausien innovaatiosta ja oivalluksista. Tutustu Designmuseon kokoelmaan.
  • Aiheeseen syventyminen voi sisältää olemassa olevien pelien ja leikkien havainnointia, kyselyjä, ideoiden jakamista, testaamista, rakentamista ja muuta toimintaa. Ideoikaa lopuksi oma peli tai leikki tai pelaamiseen tai leikkimiseen sopiva uudenlainen tuote.
  • Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoimalla.
  • Esitelkää projektinne ja tuloksenne esimerkiksi posterin, videon tai Powerpoint-esityksen muodossa. Jos esityksen laatimiseen tarvitaan paljon aikuisen apua, pohtikaa erityisesti, miten saatte lasten äänen kuuluviin esityksessä. Kertokaa esityksessänne myös, kenelle uudenlainen peli tai leikki sopii ja kuinka suunnitelmanne toimii.
  • Voitte myös koota työskentelystä portfolion eli näytekansion. Portfoliossa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun sekä arvioidaan omaa työskentelyä. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia, kuvia ja piirroksia prototyypistä, käyttäjäkyselyitä, mainoksia ja valmiita töitä. Lasten oman äänen ja ajatusten on hyvä tulla esiin portfoliossa.

Muotoiluprosessin askeleet

  1. Ongelma: etsitään ongelmaa, joka halutaan ratkaista.
  2. Uteliaisuus: Huomataan asioita. Otetaan selvää. Tutkitaan aistit avoimena.
  3. Empatia: Suunnitellaan kaikille. Eläydytään uteliaasti. Tunteet ja tunnelmat mukaan.
  4. Ideointi: Herätetään keksijän aivot. Tärkeintä on ideoiden määrä sekä hyvä, kannustava ja avoin ilmapiiri.
  5. Luonnostelu: Luonnostellaan jalostaen ideoita ja yhdistellen niitä. Tärkeintä on ymmärrettävyys, ei työn jälki. Ideat saavat muodon.
  6. Prototyyppi: Selvitetään, miten suunnitelma toimii käytännössä. Rakennetaan testirata uudelle toiminnalle. Keksitään, miten testata helposti ja nopeasti.
  7. Testaus: Kutsutaan kaikki käyttäjät mukaan. Kokeillaan yhdessä, miten palvelu toimii. Ratkaisu on jo lähellä.
  8. Jatkokehittely: Hyödynnetään havainnot ja palautteet. Vielä on monenlaisia mahdollisuuksia kehittää eteenpäin. Kohti parempaa!
  9. Lanseeraus: On aika olla ylpeä aikaansaannoksista. Lanseeraus näyttelyn tai blogin avulla. Juhlan paikka – koko yleisö mukaan!
  10. Osallistava arviointi

 

Tämä aihevinkki on sovellettu Yritys Hyvä -kilpailun kevään 2023 tehtävästä. Tutustu Yritys Hyvä -kilpailuun.

Tehtävä on tehty yhteistyössä Designmuseon kanssa.

 

Jaa sosiaalisessa mediassa

Verkkokaupat


Hymy-verkkokauppa

Täältä voit tilata Hymy-veistoksia ja kunniakirjoja kouluihin ja muihin oppilaitoksiin Hyvän toveruuden kilvan palkinnoiksi.

Siirry Hymy-verkkokauppaan

Opinkirjon verkkokauppa

Täältä voit tilata maksuttomia materiaaleja opetuksen ja kasvatuksen tueksi. Kaupasta löydät myös Hymy-tuotteita työyhteisön hymylle tai lahjaksi merkkipäivänä.

Siirry Opinkirjon verkkokauppaan