Siirry sisältöön

Selvittäkää, kuinka arkiruokailu, mieliruoat tai ruokaan liittyvät tavat ovat muuttuneet isovanhempienne tai vanhempienne lapsuudesta nykyaikaan verrattuna.

Mikä maistui mummille ja vaarille tai heidän vanhemmilleen, kun he olivat lapsia? Mikä oli äidin ja isän herkkua? Ovatko lempiruoat samoja kuin nykyään? Maistuisivatko entisaikojen herkut nykyään yhtä hyviltä?

Tehkää selvitys siitä, kuinka arkiruokailu, mieliruoat ja / tai ruokaan liittyvät tavat koulussa ja / tai kotona ovat muuttuneet isovanhempienne tai vanhempienne lapsuudesta nykyaikaan verrattuna. Tutkimuksen voi tehdä yksin tai ryhmässä.

Vinkkejä työskentelyyn

  • Voitte selvittää esimerkiksi
    • Millaista oli koti- tai kouluruoka vanhempien ja isovanhempien lapsuudessa verrattuna nykyaikaan?
    • Mitkä olivat tavallisia ruokalajeja?
    • Mitä syötiin juhlapäivinä?
    • Milloin syötiin ja ketkä söivät yhdessä?
    • Kuka valmisti ruoan?
    • Millainen oli ruokakauppojen tuotevalikoima? Oliko saatavilla jotakin sellaista, jota nykyään ei ole tai toisinpäin?
    • Mitä olivat eri-ikäisten ihmisten lapsuuden lempiruoat?
  • Yllä olevat kysymykset ovat vain inspiraatioksi. Projektityöskentelyssä voidaan lähteä siihen suuntaan, mihin lasten omat kysymykset ohjaavat, mikä heitä kiinnostaa ja mistä he haluavat ottaa selvää.
  • Yllättivätkö tulokset? Törmäsittekö teille ihan tuntemattomiin ruokiin? Haluaisitteko maistaa niitä? Voitte myös valmistaa esimerkiksi yhdessä isovanhempien kanssa menneitä suosikkiruokia ja testata, miltä ne teidän suussa maistuvat.
  • Voitte täydentää selvitystä keskustelemalla asiantuntijan kanssa tai vierailemalla museossa. Mitä muuta haluaisitte tietää ruokailun historiasta?
  • Jos työskentelyyn osallistuvat lapset eivät osaa vielä kirjoittaa, opettaja/ohjaaja voi kirjoittaa lasten ajatuksia ja näkemyksiä projektin etenemisestä ja onnistumisesta. Lisäksi lapset voivat ilmaista itseään erilaisilla miellekartoilla, piirustuksilla ja ottamalla valokuvia sekä videoimalla.
  • Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoin.
  • Esitelkää projektinne ja tuloksenne esimerkiksi posterin, videon tai Powerpoint-esityksen tai tutkimusraportin muodossa. Pohtikaa erityisesti, miten saatte lasten äänen kuuluviin esityksessä.

Jaa sosiaalisessa mediassa

Verkkokaupat


Hymy-verkkokauppa

Täältä voit tilata Hymy-veistoksia ja kunniakirjoja kouluihin ja muihin oppilaitoksiin Hyvän toveruuden kilvan palkinnoiksi.

Siirry Hymy-verkkokauppaan

Opinkirjon verkkokauppa

Täältä voit tilata maksuttomia materiaaleja opetuksen ja kasvatuksen tueksi. Kaupasta löydät myös Hymy-tuotteita työyhteisön hymylle tai lahjaksi merkkipäivänä.

Siirry Opinkirjon verkkokauppaan