Millaiselta toivottu tulevaisuus näyttää esimerkiksi oman luokkasi oppilaiden mielestä? Tutki asiaa järjestämällä tulevaisuustyöpaja!
Millaiselta toivottu tulevaisuus näyttää esimerkiksi oman luokkasi oppilaiden mielestä? Missä he näkevät itsensä toivotuissa tulevaisuuskuvissaan noin 10 tai 35 vuoden kuluttua? Tutki asiaa järjestämällä tulevaisuustyöpaja!
Tästä hetkestä katsottuna mahdollisia tulevaisuuksia on monia, ja omilla toimillamme ja valinnoillamme voimme vaikuttaa siihen, millaiseksi tulevaisuus muodostuu. Voimme pienin askelin suunnata omaa ja yhteiskunnan elämää kohti positiivista ja toivottua tulevaisuutta.
Kutsu ryhmä nuoria koolle ja lähtekää yhdessä kuvittelemaan toivottavia tulevaisuuksia. Voit työskennellä yksin tai ryhmässä vaikka koko luokan voimin.
Ohjeita tekemiseen
Toteuttakaa alla olevan ohjeistuksen mukainen työpaja. Voitte jakaa työpajatyöskentelyn myös kahteen tapaamiskertaan. Kootkaa tutkimuksestanne tehtävään esitykseen yhteenveto työskentelystä ja sen aikana syntyneistä tulevaisuuskuvista ja käydyistä keskusteluista.
- Virittäytykää aiheeseen kuuntelemalla pari kuunnelmaa Sitran Tulevaisuustaajuus -sivulta. Katso alta vinkki kuunnelmien valitsemiseen.
- Aloittakaa työskentely pohtimalla, millaisen kodin, koulun, kaupungin tai maailman kukin osallistuja haluaisi itsellen, omille lapsenlapsilleen tai läheistensä lapsenlapsille noin 10 tai 35 vuoden kuluttua?
-
- Valitkaa ensin, kuinka pitkälle tulevaisuuteen luotaatte. Sen jälkeen jokainen kirjoittaa yksitellen tai pareittain unelmansa ylös. Miltä maailma toivottavassa tulevaisuuskuvassa näyttää, kun olet noin 25- tai 50-vuotias aikuinen?
- Voit pohtia esimerkiksi, millainen on ympäristö, millaiset arvot, mitkä opittavat asiat, millainen koulu, millaisia ovat teknologiset ratkaisut, miten liikumme paikasta toiseen, miten viestimme, mitä ruokaa syömme, millainen olet, millaista työtä teet, mitä harrastat jne. (Tässä kohdassa kannattaa rajata keskustelua etukäteen ja keskittyä yhteen tai korkeintaan pariin ryhmän kannalta kiinnostavaan aiheeseen.)
- Tulevaisuuskuva saa olla ”villi”, vapaa tämän hetken yhteiskunnallisista, taloudellisista ja teknisen kehityksen luomista esteistä. Kuitenkin sellainen, jota oikeasti haluaa tavoitella.
- Esitelkää tulevaisuuskuvanne toisillenne ja keskustelkaa tulevaisuuskuvien herättämistä ajatuksista. Sen jälkeen jokainen voi vielä halutessaan tarkentaa omaa tulevaisuuskuvaansa.
- Jatkakaa pohdintoja. Mitä sellaista kuvittelemassanne tulevaisuudessa on, mitä vielä tänä päivänä ei osata edes ajatella? Kirjoittakaa tästä edellisten pohdintojen jatkoksi.
- Sitten jokainen tiivistää tulevaisuuskuvansa uutisotsikoksi, mietelauseeksi tms.
- Miettikää seuraavaksi (tässä kohtaa voidaan pitää tauko ja jatkaa työskentelyä esim. jonain toisena päivänä), mitä kukin voisi tehdä oman tulevaisuuskuvansa toteutumiseksi.
-
- Mitä pieniä arjen toimia voisit tehdä seuraavien 1–2 kuukauden aikana? Kirjaa 2-4 asiaa, jotka voit tai haluat tehdä.
- Mitä seuraavan vuoden aikana voisi tai pitäisi tehdä ja tapahtua, jotta voisi ottaa hiukan isomman askeleen kohti toivottua tulevaisuutta? Kirjaa 2-4 asiaa. joita pitäisi tapahtua, ja minkä isomman askeleen eteenpäin haluaisit ottaa.
- Käytä sitten mielikuvitusta ja siirry ajassa lähemmäs kuvittelemaasi tulevaisuutta aikaan, jolloin olet valmistunut opinnoistasi. Mitä muutoksia lähiympäristössä, Suomessa tai maailmassa tulisi tapahtua, jotta tulevaisuudenkuvasi toteutuisi? Kehitysaskeleet saavat olla ”villejä” ja vapaita. Sinun ei tarvitse ottaa huomioon tämän hetken yhteiskunnallisia, taloudellisia ja teknisen kehityksen luomia rajoitteita tai esteitä.
- Ovatko ensiaskeleet toivottua, positiivista tulevaisuuskuvaa kohti sellaisia, että voisit niistä jonkin ottaa jo tällä viikolla?
- Keskustelkaa lopuksi työskentelystä ja sen herättämistä ajatuksista. Keskustelun aiheena voisi olla esimerkiksi:
-
- Mitä ajattelit tulevaisuuksista alussa ja onko oma visiosi muuttunut vai pysynyt ennallaan?
- Miksi positiiviset tulevaisuuskuvat ja toivo ovat niin tärkeitä?
- Millaisiksi koet omat vaikuttamisen mahdollisuutesi omiin nykyisiin tai tulevaisuutesi asioihin?
- Mitkä toimet tai vaikuttamisen kanavat mielestäsi toimivat nuorille/nuorilla?
- Mitä laajempia vaikutusmahdollisuuksia tai -kanavia nuorilla on?
Vinkkejä työskentelyyn
- Virittäytykää aiheeseen kuuntelemalla pari kuunnelmaa Sitran Tulevaisuustaajuus -sivulta. Kuunnelman kesto on kaksi minuuttia. Suosittelemme näitä kuunnelmia: ”Yli nykyihmisyyden rajojen”, ”Paluu onnellisten yhteisöön”, ”Arkea ekologisen kriisin keskellä”, ”Aktiiviset kansalaiset ahertavat ihanneyhteiskuntaa” ja ”Teknologia ratkaisee viheliäiset ongelmat”.
- Kuunnelmat on suomen lisäksi saatavilla myös englanniksi.
- Muistattehan tarvittaessa pyytää tulevaisuustyöpajan osallistujilta, ja alaikäisten kohdalla heidän huoltajiltaan, suostumuksen osallistua tutkimukseenne.
- Valitkaa joukostanne kirjuri tai pari, jotka tekevät muistiinpanoja käydyistä keskusteluista.
- Esittelkää projektinne ja tuloksenne esimerkiksi posterin, videon, Powerpoint-esityksen tai tutkimusraportin muodossa. Vinkkejä tutkimusraportin kirjoittamiseen löydät Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssilta.
Lisävinkkejä
Sivustolla fiksukuluttaja.fi on muutama visio tulevaisuuden ammateista
Esimerkkejä: on-line -opettaja, robotin persoonallisuuskehittäjä, kaupunkilennonjohtaja, jätedatainsinööri, omavaraiskonsultti, tosi VR-tähti (esiintyy hologrammina kotona), älykotisuunnittelija ja vaihtoehtoisen energiatuotannon kehittäjä.
Esimerkkejä viestintävälineistä ja työtehtävistä, joita ei ollut 40 vuotta sitten.
- Internet
- kannettavat tietokoneet
- älypuhelimet
- Discord
- tubettajat
- influensserit
- ruokalähetit
- hiilijalanjäljen laskijat
Tehtävä perustuu Opinkirjon materiaaliin Kohti toivottavia tulevaisuuksia. Materiaalissa on ohjeistus yläkoululaisille soveltuvaan tulevaisuusajatteluun liittyvään kahden oppitunnin kokonaisuuteen.