Millainen olisi tavallinen koulupäivä, jonka aikana ei käytetä lainkaan sähköä?
Millainen olisi tavallinen koulupäivä, jonka aikana ei käytetä lainkaan sähköä?
Vinkkejä työskentelyyn
- Kartoittakaa ensin, millaisia sähköllä toimiva laitteita ja toimintoja koulussa käytetään tavallisen koulupäivän aikana. Mitä sähköllä toimivia laitteita itse käytätte? Miten pitkiä aikoja? Ovatko laitteet sellaisia, joita käytetään joka päivä vai sellaisia, joita käytetään vain harvoin? Millaisissa toiminnoissa käytetään sähköä tai millaisissa toiminnoissa sähkö on tärkeää? Pohtikaa esimerkiksi ruokailua, jossa sähköä käytetään ruuan lämmittämiseen.
- Keksikää, miten laitteet ja toiminnot voitaisiin korvata siten, ettei niissä käytetä lainkaan sähköä. Kriteeriksi voi asettaa, että mitään tavalliseen päivään kuuluvaa ei saa jättää tekemättä, jos sähköä ei ole. Voiko jonkun sähköllä toimivan laitteen tai toiminnon korvata sellaisella, johon ei tarvita sähköä? Vaatiiko jonkun laitteen tai toiminnon korvaaminen uuden laitteen tai toiminnon keksimistä? Pohtikaa myös, miten sähköä voidaan säästää koulupäivän aikana.
- Esitelkää projektinne ja tuloksenne esimerkiksi posterin, videon, Powerpoint-esityksen tai tutkimusraportin muodossa. Vinkkejä tutkimusraportin kirjoittamiseen löydät Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssilta.
Lisävinkki opettajalle
Alla olevan listan linkit avautuvat uudelle välilehdelle.
- Tutustu Sähkölän oppimateriaaliin Opi, tutki ja ratko ongelmia sähköprojektissa 3-4 ja 5-6 luokille. Voit tilata sen maksutta oppilaidesi käyttöön.
- Oppimateriaaleihin liittyvä Opettajan opas
Tämä tehtävä on laadittu yhteistyössä STEK ry:n kanssa.