Suunnittele tuote tai keksintö, jota tarvitset, mutta jota ei vielä ole.
Suunnittele uudenlainen tuote. Seuraa ammattimuotoilijoiden jalanjälkiä ja suunnittele tuote tai keksintö, jota tarvitset, mutta jota ei vielä ole.
Muotoilu ei ole vain esineiden valmistusta, vaan ajattelua ja uusien ideoiden kehittämistä. Suunnitteluprosessissa ideoidaan, tutkitaan tuotteen mahdollisia käyttäjiä ja käyttökohdetta, tuotetta mallinnetaan, testataan, arvioidaan ja jatkokehitetään. Kun tutkitaan muotoilua, kerrytetään ymmärrystä maailmasta. Muotoiluun tarttuminen on kysymysten kysymistä ja uteliasta suhtautumista ympäristömme mahdollisuuksiin.
Vinkkejä työskentelyyn
- Toimi kuin muotoilija! Muotoilijat pyrkivät saamaan mahdollisimman tarkan käsityksen suunniteltavan tuotteen käyttäjästä ja ympäristöstä, jossa tuotetta käytetään. Siksi he saattavat käyttää pitkänkin ajan tuotteen tai palvelun käyttäjään ja käyttöympäristöön tutustumiseen. Älä siis tartu heti ensimmäiseen ideaan, vaan tarkkaile, havainnoi ja mieti hetki näkemääsi. Idea uudenlaiseen tuotteeseen tai keksintöön voi löytyä omaa ympäristöä tarkasti havainnoimalla.
- Designmuseon kokoelmasta ja näyttelyistä löydät esimerkkejä eri aikakausien innovaatiosta ja oivalluksista. Tutustu Designmuseon kokoelmaan.
- Aiheeseen syventyminen voi sisältää havainnointia, kyselyjä, ideoiden jakamista, testaamista, rakentamista ja muuta toimintaa.
- Muista tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoimalla.
- Kokoa työskentelystä portfolio eli näytekansio. Portfoliossa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun sekä arvioidaan omaa työskentelyä. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia, kuvia ja piirroksia prototyypistä, käyttäjäkyselyitä, mainoksia ja valmiita töitä. Lasten oman äänen ja ajatusten on hyvä tulla esiin portfoliossa.
- Voit myös esitellä projektisi esimerkiksi posterin, videon, Powerpoint-esityksen tai tutkimusraportin muodossa. Vinkkejä tutkimusraportin kirjoittamiseen löydät Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssilta.
- Muistathan kertoa, kenelle uudenlainen tuote on tarkoitettu ja kuinka se toimii. Miten suunnitteluratkaisusi helpottaa valitsemasi kohderyhmän arkea?
- Hyödynnä muotoiluprosessia, joka auttaa ideoinnissa ja toteutuksessa. Vinkkejä saat Opinkirjon oppaista (linkit avautuvat uudelle välilehdelle)
Muotoiluprosessin askeleet
- Ongelma: etsitään ongelmaa, joka halutaan ratkaista.
- Uteliaisuus: Huomataan asioita. Otetaan selvää. Tutkitaan aistit avoimena.
- Empatia: Suunnitellaan kaikille. Eläydytään uteliaasti. Tunteet ja tunnelmat mukaan.
- Ideointi: Herätetään keksijän aivot. Tärkeintä on ideoiden määrä sekä hyvä, kannustava ja avoin ilmapiiri.
- Luonnostelu: Luonnostellaan jalostaen ideoita ja yhdistellen niitä. Tärkeintä on ymmärrettävyys, ei työn jälki. Ideat saavat muodon.
- Prototyyppi: Selvitetään, miten suunnitelma toimii käytännössä. Rakennetaan testirata uudelle toiminnalle. Keksitään, miten testata helposti ja nopeasti.
- Testaus: Kutsutaan kaikki käyttäjät mukaan. Kokeillaan yhdessä, miten palvelu toimii. Ratkaisu on jo lähellä.
- Jatkokehittely: Hyödynnetään havainnot ja palautteet. Vielä on monenlaisia mahdollisuuksia kehittää eteenpäin. Kohti parempaa!
- Lanseeraus: On aika olla ylpeä aikaansaannoksista. Lanseeraus näyttelyn tai blogin avulla. Juhlan paikka – koko yleisö mukaan!
- Osallistava arviointi
Tämä tehtävä on sovellettu Yritys Hyvä -kilpailun kevään 2024 muotoilutehtävistä ja on tuotettu yhteistyössä Designmuseon kanssa. Tutustu Yritys Hyvä -kilpailuun.