Suunnittele ja toteuta oma sähköinen laite, peli tai sovellus.
Suunnitelkaa ja toteuttakaa oma sähköllä käyvä, sähköä tuottava tai säästävä laite, peli tai sovellus. Voit työskennellä yksin tai ryhmässä.
Tutustukaa sähköön ilmiönä. Apuna voitte käyttää esimerkiksi Opinkirjon materiaalia Jännittävä sähkö ja kipinöivät laitteet (PDF avautuu uudelle välilehdelle). Siinä on 3.–6. luokille valmis opetuskokonaisuus sähköstä sekä sähköön liittyviä demonstraatioita, vinkkejä ja ohjeita erilaisten kojeiden rakentamiseen ja sähkön säästämiseen.
Ohjeita ja vinkkejä työskentelyyn
- Materiaalissa Jännittävä sähkö ja kipinöivät laitteet (PDF avautuu uudelle välilehdelle) on esitelty erilaisia kojeita. Ideoikaa, suunnitelkaa ja toteuttakaa oma sähköä hyödyntävä, tuottava tai säästävä laite, peli tai sovellus ja testatkaa sitä käytännössä. Jos suunnitelmanne toteuttaminen käytännössä on liian haastavaa, tuottakaa siitä prototyyppi tai ainakin yksityiskohtainen suunnitelma. Huomatkaa, että myös prototyyppiä tai suunnitelmaa voi testata tai kerätä siitä jollakin muulla tavalla mahdollisten tulevien käyttäjien näkemyksiä.
- Mitä päätitte tehdä? Minkä ongelman tai tarpeen laite ratkaisee? Kenelle se on tarkoitettu? Mitä laite tekee ja mikä on sen toimintaperiaate? Esitelkää laitteenne sanoin ja kuvin. Miten testasitte sitä? Kuinka se toimi käytännössä? Miten sitä voisi entisestään parantaa?
- Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoin.
- Esitelkää projektinne ja tuloksenne esimerkiksi posterin, videon, Powerpoint-esityksen tai tutkimusraportin muodossa. Vinkkejä tutkimusraportin kirjoittamiseen löydät Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssilta.
Lisävinkki
Opinkirjon materiaalissa Ihmettele ja oivalla (PDF avautuu uudelle välilehdelle) sivulla 33 rakennettava arvaustaulu on yksi esimerkki sähkön avulla toimivasta pelistä.