Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Kaikille kaveri! – Kaverikerho sosiaalisten taitojen kehittäjänä
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
Opas tarjoaa kassillisen toimintasisältöjä kaverikerhoon. Mukana on vinkkejä muun muassa välineillä kisailuun, rakenteluun ja muotoiluun, tekemiseen sisällä ja ulkona, helppoon kokkaukseen sekä tunnetaitojen harjoitteluun. Opas on tarkoitettu oppilashuoltoryhmille, opettajille, sosiaalitoimen perhe- ja lapsityöntekijöille sekä vanhemmille ja muille kasvattajille.
-
Kannattaisiko vaikuttaa?
- Yläkoulu
- Osallisuus
Oppaasta löydät vinkkejä parlamentti- ja vaikuttamiskerhon sisällön toteuttamiseksi. Tehtäviä voi sisällyttää eri oppiaineiden opetukseen tai koostaa monialaisen oppimiskokobaisuuden oppiaineiden yhteistyönä.
-
Kerhotoiminnan laatu – hyvästä kerhosta osallistuvaan ja hyvinvoivaan kouluun
- Alakoulu
- Yläkoulu
Julkaisuun on koottu perustietoa koulun kerhotoiminnasta ja siihen liittyvistä monipuolisista oppimisympäristöistä. Kirjaan on koottu myös erilaisia esimerkkejä siitä, kuinka koulut ovat toteuttaneet hyvinkin monipuolista ja oman koulun erityisiin tarpeisiin vastaavaa kerhotoimintaa.
-
Lukion tiedeopetus: Tutkimuksen tekemisen perusteet
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Tutkimuksen tekemisen perusteet -materiaalikokonaisuus on suunniteltu soveltuvaksi Lukion opetussuunnitelmaperusteiden (2015; 2019) teemaopintojen kurssiksi (TO2) tai tiedeopetuksen moduuliksi (1-3 opintopistettä). Tehtäviä ja sisältöjä voi käyttää myös muilla lukion kursseilla tai opintojaksoilla. Moduuli muodostaa sisällöllisesti parin Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssin kanssa, ja halutessaan materiaaleja voi käyttää rinnakkain.
-
Maailmanpaja – Kerhonohjaajan opas lapsen oikeuksista
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
Opas on suunnattu alakoulujen (5.-6.-luokkalaisten) kerhotoiminnan ohjaajille ja opettajille. Menetelmäopas keskittyy yhteiskunnalliseen kerhotoimintaan. Keskeisiä teemoja ovat lapsen oikeudet, yhteisiin asioihin vaikuttaminen ja globaalin maailman kysymyksiin tutustuminen. Opas on toteutettu yhteistyössä Plan Suomi Säätiön kanssa.
-
Mokkeja yhteiskunnallisella otteella
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Esite avaa tavan osallistaa oppilaita monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Mukana pilottiryhmän tuotokset monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi yläkouluun. Materiaalin voit tilata verkkokaupastamme.
-
Muotoilupakki
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Muotoilupakki on koulujen työkalupakki yhteiskehittämiseen. Muotoilupakissa on inspiroivia tarinoita monialaisista oppimiskokonaisuuksista, joissa koulua on kehitetty paremmin toimivaksi yhdessä oppilaiden kanssa.
-
Oma oppilaskunta -sivusto
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oma Oppilaskunta on oppilaskuntia ohjaaville opettajille suunnattu tukipalvelu, josta löytyy koottuna materiaalia ja menetelmiä oppilaskuntatoiminnan tueksi ja inspiraatioksi. Materiaali on jaoteltuna eri toiminta-alueiden alle.
-
Tiedekilpailu – onnistumisia, motivaatiota ja palautetta
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Tiede
Vinkkejä ja ideoita kilpailutyön ohjaukseen ja kilpailuun osallistumiseen. Kirjassa kuvataan tiedekilpailutyön tekemiseen liittyviä tärkeimpiä asioita ja käsitellään tieteellistä menetelmää sekä oman työn julkista esittämistä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Toimittajaoppilaan tehtäväpaketti Nuorten parlamentti -kerhoille
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisun tarkoituksena on tarjota työkaluja toimittajaoppilaalle. Tehtävien tavoitteena on kannustaa nuorta toimittajan työhön, auttaa häntä reflektoimaan omaa osaamistaan, monipuolistaa ja kehittää hänen taitojaan sekä innostaa oppimaan oppimiseen. Tehtävät valmistavat toimittajaoppilasta jutun kirjoittamiseen. Osa tehtävistä on yksilötehtäviä, osa ryhmätehtäviä.