Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen
- Esi- ja alkuopetus
- Tiede
Tutkimustehtäviä esi- ja alkuopetukseen -materiaalikokonaisuus sisältää esi- ja alkuopetukseen soveltuvia tutkimus- ja kehitystehtäviä esimerkiksi projekti- ja ilmiöoppimisen tueksi.
-
Yhdenvertainen koulu -työpajojen raportti
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tässä raportissa esitellään Yhdenvertainen koulu -kuulemistyöpajoja ja niistä kerättyjä tuloksia. Kuuleminen oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa. Tavoitteena oli kuulla peruskoulun oppilaiden ajatuksia siitä, millaisin toimenpitein kouluja tulisi kehittää yhdenvertaisemmiksi. Kuulemiseen osallistui yli 600 peruskoululaista pääosin 4.–9. luokilta ympäri Suomen.
-
Yhdenvertaisuustyöpajat
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Julkaistavat työpajat materiaaleineen on muokattu toteutettavaksi omatoimisesti edistettäessä oppijalähtöistä yhdenvertaisuustyötä kouluissa. Työpajat on suunniteltu osana opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa 2020-2022. Toteuttajina ovat olleet Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Nuorten Akatemia.
-
Yhteisöllisyyttä Hymyllä
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Materiaalissa käsitellään yhteisöllisyyttä, moninaisuutta, yhdenvertaisuutta ja normikriittisyyttä. Materiaalin tarkoituksena on toimia apuna käsitteiden merkityksien tunnistamiseksi opettajien ja oppilaiden välisissä keskusteluissa. Materiaalin loppuun on kerätty tehtäviä konkretisoimaan teoriaa ja käsitteitä niin opettajille kuin oppilaillekin.
-
Yritys Hyvä -ideakortit yrittäjyyskasvatukseen
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Yrittäjyys
Ideakortit sisältävät yrittäjyyskasvatukseen sopivia tehtäviä. Tehtävistä lähes kaikki voidaan toteuttaa niin yksilötyönä kuin yhdessäkin. Ideakorteissa on vaikeusasteeltaan eri tasoisia tehtäviä, jotka soveltuvat esi- ja alkuopetukseen, perusopetukseen, toisen asteen opiskelijoille ja opettajaksi opiskeleville. Korttipakka on maksuton ja tilattavissa. Kortit voi myös ladata pdf-linkistä.
-
Ideasta ratkaisuun 2 – virikkeitä luovan ongelmanratkaisun opetukseen
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Kirjassa perehdytään luovan ongelmanratkaisuprosessin toteuttamiseen opetustyössä. Luova ongelmanratkaisu motivoi ja sitouttaa oppijaa. Lähtökohtana on oppijalähtöisyys, kytkös jokapäiväiseen elämään ja ongelman aitous. Kirjassa annetaan käytännön työkaluja ohjata ja toteuttaa luovan onglemanratkaisun prosessia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Matka palvelumuotoiluun – opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
Koulu on kasvuympäristö ja oppimisen yhteisö. Oppilaan aktiiviseksi toimijaksi kasvamista tukee se, että hän voi olla yhdessä muiden kanssa kehittämässä koulua paremmin toimivaksi. Opinkirjo on yhdessä Designmuseon ja Ornamon kanssa tuottanut opettajille oppaan palvelumuotoilun toteuttamiseen monialaisena oppimiskokonaisuutena.
-
Nuorten parlamentti – politiikkaa ruohonjuuritasolla
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisuun on koottu kaksi kerhoideaa Nuorten parlamentti kerhoille. Virtuaalivarjostaminen on tarkoitettu vuosille, kun kerho valmistautuu Nuorten parlamentin täysistuntoon eduskunnassa. Politiikan nuuskinta puolestaan opastaa tutustumaan oman kunnan päättäjien toimintaan vuotena, jolloin Nuorten parlamentti ei kokoonnu.
-
Oivalluksia ryhmästä – pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
Kirja antaa eväitä tutkia ryhmän toimintaa ja rakentaa toimivampia ryhmiä, joissa hyväksytään erilaisuus. Opettaja haastetaan tutkimaan omaa rooliaan osana ryhmää ja luopumaan valmiista vastauksista, nopeista ratkaisuista ja jatkuvasta hallinnasta.
-
Oppimisympäristöt ilman rajoja
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion opettajat ovat kehittäneet ja mallintaneet yhdessä tapoja, joilla oppimisympäristöjä voidaan järjestää oppimista parhaimmalla tavalla tukeviksi kokonaisuuksiksi. Kokoelmassa käsitellään yhteisopettajuuden uusia muotoja, oppituntien järjestämistä kaksi kertaa 75 minuuttia -mallilla, oppimisen tiloja, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, nuorisokasvattajan työtä kouluympäristössä sekä Inno-luokan käyttämistä opetuksessa.