Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Matka tuotemuotoiluun – Opas opettajalle
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Vuorovaikutus
- Ympäristö
- Yrittäjyys
Opas antaa käytännön vinkkejä muotoilukasvatuksen toteuttamiseen kouluissa ja oppilaitoksissa. Kirjassa kerrotaan muotoilusta ja muotoilukasvatuksesta, ja siinä kuvataan esimerkkien kautta koulujen muotoiluun keskittyviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Muotoilupakki – Menetelmäkorttipakka
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Vuorovaikutus
Muotoilupakki on koulujen työkalupakki erilaisiin muotoiluprojekteihin. Muotoilupakista löytyy inspiroivia menetelmiä, joita käytetään työskentelyn tukena yhdessä oppilaiden kanssa. Menetelmien avulla voidaan rakentaa sopiva kokonaisuus toteutettavaksi. Menetelmiä voidaan soveltaa rohkeasti ja yhdistää niitä itse ideoituihin tehtäviin. Ne soveltuvat monialaisten oppimiskokonaisuuksien kokoamiseen ja yhdessä kehittämiseen. Yhdessä muotoiluprosessin kanssa käytettynä menetelmistä rakentuvat askelmat onnistuneeseen muotoiluprojektiin. Sisältää 60 korttia.
-
Nuoret ja osallisuus -sivusto
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
Tämä sivusto on luotu nuorten osallisuuden vahvistamiseksi. Sivustolla on tietoa nuorten osallisuudesta, työkaluja osallisuuden toteuttamiseen ja esimerkkejä kuntien toteutuneista osallisuusprosesseista.
-
Nuorten parlamentti: valmistautuminen istuntoon
- Yläkoulu
- Osallisuus
Materiaali on tarkoitettu Nuorten parlamenttiin valmistautumiseen, mutta sitä voi hyödyntää myös yhteiskuntaopin opetuksessa tutustuessa eduskunnan toimintaan.
-
Oppilaskuntatoiminnan ohjaajan opas
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oppilaskunta lakisääteisenä koulujen osallisuusrakenteena on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä. Oppilaskunta ymmärretään osallistavana ja osallistuvana koulun rakenteena, jolla on useita eri tehtäviä. Kirjassa pohditaan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja hallituksen tehtäviä oppilaskunnan edustajina. Lopuksi oppaassa on esimerkkejä, joita ohjaaja voi hyödyntää toimintaa ohjatessaan. Lukuihin on koottu ohjaajalle pohdittavaksi oleellisia näkökulmia ja kysymyksiä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
PopUp-koulun verkkopalvelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Verkkopalvelu PopUp-koulun järjestämiseksi. Työkalulla organisoit satojen osallistujien ta-pahtumia helposti. Verkkopalvelua käyttämällä keräät työpajaehdotukset ja ilmoittautumiset sekä tulostat osallistujalistat.
-
Puhutaan koulumatkojen liikenneturvallisuudesta -vanhempainiltamalli
- Alakoulu
- Osallisuus
Vanhempainillan tavoitteena on käydä keskustelua koulumatkojen liikenneturvallisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Keskustelun voi hyvin laajentaa koulumatkojen turvallisuuteen yleisesti, jos koulussa tai kodeissa on noussut esiin huoli esimerkiksi koulumatkoilla tapahtuvasta kiusaamisesta. Malli on toteutettu Suomen Vanhempainliiton ja Opinkirjon yhteistyönä Liikennekasvatusviikolle vuonna 2022.
-
Rehti, Reipas, Rehellinen – Hyvän toveruuden kilpa 1954–2004
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
Hymy-veistoksen ja Hyvän toveruuden kilvan historiikki. Kirjoittanut Opinkirjon toiminnanjohtaja Minna Riikka Järvinen.
-
Salppurin malli. Koulunuorisotyö edistää oppilaiden osallisuutta
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Lahtelaisen Salpausselän koulun oppilaskuntatoiminnan mallia on kehitetty tavoitteena saada koko koulun oppilaiden ääni esille. Mallissa yhdistyvät lain asettamat tavoitteet oppilaskuntatoiminnalle, opetussuunnitelman laaja-alaiset osaamistavoitteet ja kahden ammattilaisen erityisosaaminen. Työparina toimivat oppilaskuntatoiminnan ohjaava opettaja ja koulunuorisotyöntekijä.
-
SoMe Detectives – sosiaalisen median turvataitoja lapsille ja nuorille
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
Sosiaalista mediaa voi hyödyntää ihmissuhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen, uuden tiedon hankkimiseen sekä löytää uusia tapoja käyttää omaa luovuuttaan. Lapsia ja nuoria tulisi tukea toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa, sillä sosiaalisen median käyttöön voi hyvien puoliensa lisäksi liittyä esimerkiksi virheellisen tiedon vastaanottamista ja nettikiusaamista. Sosiaalisen median turvataidot ovat keskeisiä kansalaistaitoja ja niiden oppiminen tulisi turvata jokaiselle. Oppaassa kuvataan SoMe Detectives -mobiili- ja verkkopeli, jonka avulla lapset ja nuoret oppivat tunnistamaan, nimeämään ja ratkomaan sosiaalisen median ongelmatilanteita sekä toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa. Opas sisältää myös ehdotuksia, miten SoMe Detectives -peliä voidaan käyttää kouluopetuksen tukena. SoMe Detectives -peliä ja opasta voidaan hyödyntää kaikessa sosiaalisen median turvataitojen kehittämistyössä, vaikka oppaan painotus on koulukontekstissa. SoMe Detectives -pelin voi ladata ilmaiseksi App Storesta tai Google Play -kaupasta. Se on pelattavana myös selaimella Jyväskylän yliopiston verkkosivuilla.