Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
PopUp-koulun verkkopalvelu
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Verkkopalvelu PopUp-koulun järjestämiseksi. Työkalulla organisoit satojen osallistujien ta-pahtumia helposti. Verkkopalvelua käyttämällä keräät työpajaehdotukset ja ilmoittautumiset sekä tulostat osallistujalistat.
-
Rehti, Reipas, Rehellinen – Hyvän toveruuden kilpa 1954–2004
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
Hymy-veistoksen ja Hyvän toveruuden kilvan historiikki. Kirjoittanut Opinkirjon toiminnanjohtaja Minna Riikka Järvinen.
-
Salppurin malli. Koulunuorisotyö edistää oppilaiden osallisuutta
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Lahtelaisen Salpausselän koulun oppilaskuntatoiminnan mallia on kehitetty tavoitteena saada koko koulun oppilaiden ääni esille. Mallissa yhdistyvät lain asettamat tavoitteet oppilaskuntatoiminnalle, opetussuunnitelman laaja-alaiset osaamistavoitteet ja kahden ammattilaisen erityisosaaminen. Työparina toimivat oppilaskuntatoiminnan ohjaava opettaja ja koulunuorisotyöntekijä.
-
TARU® -OPAS
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Lukutaito
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
TARU® -opas sisältää tutkimusperustaista tietoa ja malleja eri-ikäisten oppijoiden kirjallisuuskasvatukseen ja lukutaidon kehittämiseen. Lisäksi löydät oppaasta konkreettisia menetelmiä ja materiaaleja tekstien parissa työskentelyyn ja lukukokemusten jakamiseen. Oppaassa esiteltävät menetelmät on rakennettu laajemmiksi kokonaisuuksiksi elämyksellisine toteutuksineen sekä laaja-alaisen ja eheyttävän oppimisen periaatteita noudatellen. Materiaaleja voi käyttää tukena esimerkiksi kirjallisuuskeskusteluissa tai lukemisen ja lukijuuden arvioinnissa. TARU® -oppaasta löytyy oma mallinsa myös tekstien parissa toimimisen arvioinnille. Oppaan avulla on mahdollista ohjata monenikäisten lasten ja nuorten yksilöllisiä lukijapolkuja, tukea tekstivalintoja ja tarjota työkaluja lukutaidon eri osa-alueiden harjaannuttamiseen.
-
Yhdenvertainen koulu -työpajojen raportti
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Tässä raportissa esitellään Yhdenvertainen koulu -kuulemistyöpajoja ja niistä kerättyjä tuloksia. Kuuleminen oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa. Tavoitteena oli kuulla peruskoulun oppilaiden ajatuksia siitä, millaisin toimenpitein kouluja tulisi kehittää yhdenvertaisemmiksi. Kuulemiseen osallistui yli 600 peruskoululaista pääosin 4.–9. luokilta ympäri Suomen.
-
Yhdenvertaisuustyöpajat
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Julkaistavat työpajat materiaaleineen on muokattu toteutettavaksi omatoimisesti edistettäessä oppijalähtöistä yhdenvertaisuustyötä kouluissa. Työpajat on suunniteltu osana opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa 2020-2022. Toteuttajina ovat olleet Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Nuorten Akatemia.
-
Yhteisöllisyyttä Hymyllä
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Materiaalissa käsitellään yhteisöllisyyttä, moninaisuutta, yhdenvertaisuutta ja normikriittisyyttä. Materiaalin tarkoituksena on toimia apuna käsitteiden merkityksien tunnistamiseksi opettajien ja oppilaiden välisissä keskusteluissa. Materiaalin loppuun on kerätty tehtäviä konkretisoimaan teoriaa ja käsitteitä niin opettajille kuin oppilaillekin.
-
Oppimisympäristöt ilman rajoja
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion opettajat ovat kehittäneet ja mallintaneet yhdessä tapoja, joilla oppimisympäristöjä voidaan järjestää oppimista parhaimmalla tavalla tukeviksi kokonaisuuksiksi. Kokoelmassa käsitellään yhteisopettajuuden uusia muotoja, oppituntien järjestämistä kaksi kertaa 75 minuuttia -mallilla, oppimisen tiloja, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, nuorisokasvattajan työtä kouluympäristössä sekä Inno-luokan käyttämistä opetuksessa.
-
Mokkeja yhteiskunnallisella otteella
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Esite avaa tavan osallistaa oppilaita monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Mukana pilottiryhmän tuotokset monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi yläkouluun. Materiaalin voit tilata verkkokaupastamme.
-
MOKKI-suunnittelupohja
- Toimintakulttuuri
Dokumenttia voi hyödyntää monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelun tukena.