Jyväskylän yliopistossa on kehitetty kysely, jonka tavoitteena on nostaa esiin lapsen koulussa kokemaan hyvinvointiin liittyviä teemoja. Kysely pohjautuu tutkittuun tietoon kouluhyvinvoinnin kannalta keskeisistä, oppimisen edellytyksiä tukevista ja luovista tekijöistä.
Lataa kysely Hyvinvointikysely
Kyselyyn liittyy läheisesti Opinkirjon tuottama opas Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut, jossa on vinkkejä hyvään dialogiin sekä ratkaisukeskeisiä kysymyssarjoja keskustelun tueksi. Oppaan kirjoittajat ovat KT Minna Riikka Järvinen ja PsT Miia Sainio.
Oppaassa annetaan neuvoja kuinka käydä hyvää dialogia lapsen kouluhyvinvointiin liittyen.
Siirry sivulleKyselyvastaukset toimivat oppilaalle ja opettajalle valmentautumisena oppilaan, huoltajan ja opettajan keskustelulle. Tavoitteena on, että keskustelu käydään lapsen kyselystä nousevien ilon- ja/tai huolenaiheiden pohjalta.
Kyselyn luomiseen on osallistunut tutkijaryhmä, jonka muodostavat tutkijatohtori Leena Paakkari, yliopistonlehtori Tuija Aro, apulaisprofessori Minna Torppa, professori Anna-Maija Poikkeus ja lehtori Kaili Kepler-Uotinen Jyväskylän yliopistosta.