Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Yritys Hyvä -ideakortit yrittäjyyskasvatukseen
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Yrittäjyys
Ideakortit sisältävät yrittäjyyskasvatukseen sopivia tehtäviä. Tehtävistä lähes kaikki voidaan toteuttaa niin yksilötyönä kuin yhdessäkin. Ideakorteissa on vaikeusasteeltaan eri tasoisia tehtäviä, jotka soveltuvat esi- ja alkuopetukseen, perusopetukseen, toisen asteen opiskelijoille ja opettajaksi opiskeleville. Korttipakka on maksuton ja tilattavissa. Kortit voi myös ladata pdf-linkistä.
-
Nuorten parlamentti – politiikkaa ruohonjuuritasolla
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisuun on koottu kaksi kerhoideaa Nuorten parlamentti kerhoille. Virtuaalivarjostaminen on tarkoitettu vuosille, kun kerho valmistautuu Nuorten parlamentin täysistuntoon eduskunnassa. Politiikan nuuskinta puolestaan opastaa tutustumaan oman kunnan päättäjien toimintaan vuotena, jolloin Nuorten parlamentti ei kokoonnu.
-
Oivalluksia ryhmästä – pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Vuorovaikutus
Kirja antaa eväitä tutkia ryhmän toimintaa ja rakentaa toimivampia ryhmiä, joissa hyväksytään erilaisuus. Opettaja haastetaan tutkimaan omaa rooliaan osana ryhmää ja luopumaan valmiista vastauksista, nopeista ratkaisuista ja jatkuvasta hallinnasta.
-
ACT NOW -peli
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
Pelilaudan kaupunkikuvaan tutustumalla oppilaat löytävät yhteiskunnallisia viittauksia ja käsitteitä. Pelikorttien avulla peli etenee, ja oppilaat pääsevät ratkaisemaan ongelmia, esittämään niiden ratkaisuihin johtavia toimintamalleja sekä argumentoimaan omien ratkaisujensa puolesta.
-
Kannattaisiko vaikuttaa?
- Yläkoulu
- Osallisuus
Oppaasta löydät vinkkejä parlamentti- ja vaikuttamiskerhon sisällön toteuttamiseksi. Tehtäviä voi sisällyttää eri oppiaineiden opetukseen tai koostaa monialaisen oppimiskokobaisuuden oppiaineiden yhteistyönä.
-
Mokkeja yhteiskunnallisella otteella
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Esite avaa tavan osallistaa oppilaita monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Mukana pilottiryhmän tuotokset monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi yläkouluun. Materiaalin voit tilata verkkokaupastamme.
-
Muotoilupakki
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Muotoilupakki on koulujen työkalupakki yhteiskehittämiseen. Muotoilupakissa on inspiroivia tarinoita monialaisista oppimiskokonaisuuksista, joissa koulua on kehitetty paremmin toimivaksi yhdessä oppilaiden kanssa.
-
Oma oppilaskunta -sivusto
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oma Oppilaskunta on oppilaskuntia ohjaaville opettajille suunnattu tukipalvelu, josta löytyy koottuna materiaalia ja menetelmiä oppilaskuntatoiminnan tueksi ja inspiraatioksi. Materiaali on jaoteltuna eri toiminta-alueiden alle.
-
Toimittajaoppilaan tehtäväpaketti Nuorten parlamentti -kerhoille
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisun tarkoituksena on tarjota työkaluja toimittajaoppilaalle. Tehtävien tavoitteena on kannustaa nuorta toimittajan työhön, auttaa häntä reflektoimaan omaa osaamistaan, monipuolistaa ja kehittää hänen taitojaan sekä innostaa oppimaan oppimiseen. Tehtävät valmistavat toimittajaoppilasta jutun kirjoittamiseen. Osa tehtävistä on yksilötehtäviä, osa ryhmätehtäviä.
-
Valiokuntasimulaatio
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
Valiokuntasimulaatio on toiminnallinen, oppilaita osallistava ja oppiainerajat ylittävä demokratiakasvatuksen simulaatiomalli. Simulaatio mukailee löyhästi eduskunnan valiokuntatyöskentelyä ja täysistuntoa. Oppilaat käsittelevät yhteiskunnallista aihetta valiokunnassa, kirjoittavat siitä mietinnön ja antavat päätösehdotuksensa. Ehdotukset esitellään, niistä keskustellaan ja lopuksi äänestetään kaikkien yhteisessä täysistunnossa. Pilotoitu simulaatio on Padasjoen yhtenäiskoulun ja lukion historian ja yhteiskuntaopin lehtori Marja-Riitta Tikkalan kehittämä.