Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Kannattaisiko vaikuttaa?
- Yläkoulu
- Osallisuus
Oppaasta löydät vinkkejä parlamentti- ja vaikuttamiskerhon sisällön toteuttamiseksi. Tehtäviä voi sisällyttää eri oppiaineiden opetukseen tai koostaa monialaisen oppimiskokobaisuuden oppiaineiden yhteistyönä.
-
Maailmanpaja – Kerhonohjaajan opas lapsen oikeuksista
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Ajattelun taidot
- Ihmisenä kasvu
- Osallisuus
Opas on suunnattu alakoulujen (5.-6.-luokkalaisten) kerhotoiminnan ohjaajille ja opettajille. Menetelmäopas keskittyy yhteiskunnalliseen kerhotoimintaan. Keskeisiä teemoja ovat lapsen oikeudet, yhteisiin asioihin vaikuttaminen ja globaalin maailman kysymyksiin tutustuminen. Opas on toteutettu yhteistyössä Plan Suomi Säätiön kanssa.
-
Mokkeja yhteiskunnallisella otteella
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Esite avaa tavan osallistaa oppilaita monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Mukana pilottiryhmän tuotokset monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi yläkouluun. Materiaalin voit tilata verkkokaupastamme.
-
Muotoilupakki
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Muotoilupakki on koulujen työkalupakki yhteiskehittämiseen. Muotoilupakissa on inspiroivia tarinoita monialaisista oppimiskokonaisuuksista, joissa koulua on kehitetty paremmin toimivaksi yhdessä oppilaiden kanssa.
-
Oma oppilaskunta -sivusto
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oma Oppilaskunta on oppilaskuntia ohjaaville opettajille suunnattu tukipalvelu, josta löytyy koottuna materiaalia ja menetelmiä oppilaskuntatoiminnan tueksi ja inspiraatioksi. Materiaali on jaoteltuna eri toiminta-alueiden alle.
-
Toimittajaoppilaan tehtäväpaketti Nuorten parlamentti -kerhoille
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisun tarkoituksena on tarjota työkaluja toimittajaoppilaalle. Tehtävien tavoitteena on kannustaa nuorta toimittajan työhön, auttaa häntä reflektoimaan omaa osaamistaan, monipuolistaa ja kehittää hänen taitojaan sekä innostaa oppimaan oppimiseen. Tehtävät valmistavat toimittajaoppilasta jutun kirjoittamiseen. Osa tehtävistä on yksilötehtäviä, osa ryhmätehtäviä.
-
Valiokuntasimulaatio
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
Valiokuntasimulaatio on toiminnallinen, oppilaita osallistava ja oppiainerajat ylittävä demokratiakasvatuksen simulaatiomalli. Simulaatio mukailee löyhästi eduskunnan valiokuntatyöskentelyä ja täysistuntoa. Oppilaat käsittelevät yhteiskunnallista aihetta valiokunnassa, kirjoittavat siitä mietinnön ja antavat päätösehdotuksensa. Ehdotukset esitellään, niistä keskustellaan ja lopuksi äänestetään kaikkien yhteisessä täysistunnossa. Pilotoitu simulaatio on Padasjoen yhtenäiskoulun ja lukion historian ja yhteiskuntaopin lehtori Marja-Riitta Tikkalan kehittämä.
-
Vloggauskerho
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Vuorovaikutus
Vloggauskerhon tavoitteena on tukea nuoria tuomaan esille omia ajatuksiaan sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on nostaa esille nuorten omaa ääntä heille merkityksellisissä asioissa. Materiaali on hyödynnettävissä kerhotoiminnassa, opetuksessa, nuorisotyössä ja muussa nuorten toiminnassa. Jari Hynynen jakaa hyviä vinkkejä aloittelijoille, miten päästä vauhtiin vlogaamisessa. Videotutoriaalien aiheina ovat Ideointi ja kanavan sisällön suunnittelu, Kuvaaminen ja harjoittelu, Suunnittele kuvaaminen, Videoiden julkaiseminen, Elokuva ja erikoistehosteet ja Kuinka menestyä videoilla? Videoihin pääsee tutustumaan Opinkirjon Youtube-kanavalla.
-
Wanted: nuori osallistumaan
- Alakoulu
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
MISTÄ NIITÄ NUORIA LÖYTYY? Nuorille ei ole olemassa omaa casting-toimistoa, josta tilata juuri sellainen nuori, mitä tilaisuuteen tai esimerkiksi mediaan halutaan. Olemme keränneet muutamia vinkkejä huomioitavaksi, kun nuoria etsitään eri tilaisuuksiin ja kun nuoret ovat tilaisuuksissa mukana.
-
Teemakokonaisuus: Luonnonkoodi
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Tiede
- Ympäristö
Kokonaisuudessa ratkaistaan luonnon koodia matematiikan avulla: 6 tunnin kokonaisuus; peruskoulu; ympäristötietoa, matematiikkaa, biologiaa, tilastotiedettä, kuvataidetta.