Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Nuorten parlamentti – politiikkaa ruohonjuuritasolla
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisuun on koottu kaksi kerhoideaa Nuorten parlamentti kerhoille. Virtuaalivarjostaminen on tarkoitettu vuosille, kun kerho valmistautuu Nuorten parlamentin täysistuntoon eduskunnassa. Politiikan nuuskinta puolestaan opastaa tutustumaan oman kunnan päättäjien toimintaan vuotena, jolloin Nuorten parlamentti ei kokoonnu.
-
Oppimisympäristöt ilman rajoja
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Toimintakulttuuri
Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion opettajat ovat kehittäneet ja mallintaneet yhdessä tapoja, joilla oppimisympäristöjä voidaan järjestää oppimista parhaimmalla tavalla tukeviksi kokonaisuuksiksi. Kokoelmassa käsitellään yhteisopettajuuden uusia muotoja, oppituntien järjestämistä kaksi kertaa 75 minuuttia -mallilla, oppimisen tiloja, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, nuorisokasvattajan työtä kouluympäristössä sekä Inno-luokan käyttämistä opetuksessa.
-
ACT NOW -peli
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
Pelilaudan kaupunkikuvaan tutustumalla oppilaat löytävät yhteiskunnallisia viittauksia ja käsitteitä. Pelikorttien avulla peli etenee, ja oppilaat pääsevät ratkaisemaan ongelmia, esittämään niiden ratkaisuihin johtavia toimintamalleja sekä argumentoimaan omien ratkaisujensa puolesta.
-
Kannattaisiko vaikuttaa?
- Yläkoulu
- Osallisuus
Oppaasta löydät vinkkejä parlamentti- ja vaikuttamiskerhon sisällön toteuttamiseksi. Tehtäviä voi sisällyttää eri oppiaineiden opetukseen tai koostaa monialaisen oppimiskokobaisuuden oppiaineiden yhteistyönä.
-
Kerhotoiminta – osa kehittyvää ja hyvinvoivaa koulua
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ihmisenä kasvu
- Toimintakulttuuri
Julkaisu sisältää eri alojen asiantuntijoiden artikkeleita kerhotoiminnan arvosta ja merkityksestä niin oppilaiden kuin opettajienkin hyvinvoinnille.
-
Mokkeja yhteiskunnallisella otteella
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Esite avaa tavan osallistaa oppilaita monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Mukana pilottiryhmän tuotokset monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi yläkouluun. Materiaalin voit tilata verkkokaupastamme.
-
Muotoilupakki
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
Muotoilupakki on koulujen työkalupakki yhteiskehittämiseen. Muotoilupakissa on inspiroivia tarinoita monialaisista oppimiskokonaisuuksista, joissa koulua on kehitetty paremmin toimivaksi yhdessä oppilaiden kanssa.
-
Oma oppilaskunta -sivusto
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oma Oppilaskunta on oppilaskuntia ohjaaville opettajille suunnattu tukipalvelu, josta löytyy koottuna materiaalia ja menetelmiä oppilaskuntatoiminnan tueksi ja inspiraatioksi. Materiaali on jaoteltuna eri toiminta-alueiden alle.
-
Toimittajaoppilaan tehtäväpaketti Nuorten parlamentti -kerhoille
- Yläkoulu
- Osallisuus
Julkaisun tarkoituksena on tarjota työkaluja toimittajaoppilaalle. Tehtävien tavoitteena on kannustaa nuorta toimittajan työhön, auttaa häntä reflektoimaan omaa osaamistaan, monipuolistaa ja kehittää hänen taitojaan sekä innostaa oppimaan oppimiseen. Tehtävät valmistavat toimittajaoppilasta jutun kirjoittamiseen. Osa tehtävistä on yksilötehtäviä, osa ryhmätehtäviä.
-
Valiokuntasimulaatio
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Osallisuus
Valiokuntasimulaatio on toiminnallinen, oppilaita osallistava ja oppiainerajat ylittävä demokratiakasvatuksen simulaatiomalli. Simulaatio mukailee löyhästi eduskunnan valiokuntatyöskentelyä ja täysistuntoa. Oppilaat käsittelevät yhteiskunnallista aihetta valiokunnassa, kirjoittavat siitä mietinnön ja antavat päätösehdotuksensa. Ehdotukset esitellään, niistä keskustellaan ja lopuksi äänestetään kaikkien yhteisessä täysistunnossa. Pilotoitu simulaatio on Padasjoen yhtenäiskoulun ja lukion historian ja yhteiskuntaopin lehtori Marja-Riitta Tikkalan kehittämä.