Siirry sisältöön

Työkaluja yhteiskunnallisten teemojen käsittelyyn

Maksuttomassa opetusmateriaalissa käsitellään yhteiskunnallisia teemoja lapsilähtöisesti ja innostavilla työtavoilla. Materiaalin tehtävät sopivat parhaiten 4.–6. luokkien oppilaille, mutta ne ovat sovellettavissa myös muille luokka-asteille.

Yks, kaks toimimaan!

 

Askel kerrallaan edeten kohti osallistuvaa ja osallistavaa koulua – arviointia, työkaluja ja menetelmiä! Tästä pääset tutustumaan opetusmateriaaliin. Opettajantukimateriaali on julkaistu sähköisessä muodossa ja painettuna. Julkaisussa on taustoja, teoriaa ja  ohjeita opetusmateriaalin käyttöön. Tilaa painettu julkaisu ottamalla yhteyttä opinkirjo@opinkirjo.fi.

 

Oikopolut

 

Materiaalin pääteemoista on koottu myös erilliset oikopolut, joihin on omat linkit. Valitsemalla linkin, käyttöön tulee vain kyseisen pääotsikon alla oleva sisältö. Muut teemat on karsittu pois.

Yks, kaks toimimaan – Materiaalin taustaa:
https://prezi.com/wrqeuk4gx_ly/materiaalin-taustaa-yks-kaks-toimimaan/
 
Yks, kaks toimimaan – Pedagogisia työkaluja:
https://prezi.com/6tpzep8fmudn/pedagogisia-tyokaluja-yks-kaks-toimimaan/
 
Yks, kaks toimimaan – Kaikki tehtäväpaketit:
https://prezi.com/5eua5lfcgyxb/kaikki-tehtavapaketit-yks-kaks-toimimaan/
 
Yks, kaks toimimaan – Yhteinen hyvinvointi:
 
https://prezi.com/otjiptw_tay_/yhteinen-hyvinvointi-yks-kaks-toimimaan/
 
Yks, kaks toimimaan – Vaikuttaminen:
https://prezi.com/ddhevkstefzo/vaikuttaminen-yks-kaks-toimimaan/
 
Yks, kaks toimimaan – Kestävä tulevaisuus:
 
https://prezi.com/71yvjxj70me4/kestava-tulevaisuus-yks-kaks-toimimaan/

 

Materiaalin PDF-kirjasto

 

Prezi-esityksen tekstit ja lisäaineistot:

Yks, kaks toimimaan – Tehtäväpaketit – Kestävä tulevaisuus

Yks, kaks toimimaan – Tehtäväpaketit – Vaikuttaminen

Yks, kaks toimimaan – Tehtäväpaketit – Yhteinen hyvinvointi

 

Yks, kaks toimimaan! -materiaalin oppilaan itsearviointilomakkeet

 

Materiaalin jokaiselle tehtävälle on oma oppilaan itsearviointilomake. Lomakkeeseen on valittu kolme tehtävän kannalta tärkeintä asiaa, joiden osalta oppilas arvioi itseään asteikolla 1-10. Lisäksi lomakkeeseen voi lisätä vielä yhden arvioitavan asian, joko siten, että oppilas itse valitsee tai opettaja voi antaa sen kaikille yhteisesti.
Kaikki lomakkeet ovat pdf-tiedostoja.

 

Yhteinen hyvinvointi

Minäkuva

 

Mikä on tärkeää I

Mikä on tärkeää II

Mikä on tärkeää III

Arjen aktiivisuutta I

Arjen aktiivisuutta II

Arjen aktiivisuutta III

 

Ryhmässä toimiminen

 

Pop-up-työpajat I

Pop-up-työpajat II

Pop-up-työpajat III

Yhteiset säännöt I

Yhteiset säännöt II

Yhteiset säännöt III

Ihmisoikeudet

 

Lasten oikeudet I

Lasten oikeudet II

Lasten oikeudet III

Yhdenvertaisuus I

Yhdenvertaisuus II

Yhdenvertaisuus III

Tasa-arvo I

Tasa-arvo II

Tasa-arvo III

 

Vaikuttaminen

 

Toimijuus

 

Järjestöt tutuiksi I

Järjestöt tutuiksi II

Järjestöt tutuiksi III

Miten vaikuttaa I

Miten vaikuttaa II

Miten vaikuttaa III

Vaikutetaan yhdessä I

Vaikutetaan yhdessä II

Vaikutetaan yhdessä III

 

Päätöksenteko

 

Oppilaskunta I

Oppilaskunta II

Oppilaskunta III

Kotikunnan ja kunnantalon toiminta I

Kotikunnan ja kunnantalon toiminta II

Kotikunnan ja kunnantalon toiminta III

Julkiset palvelut kotikunnassa I

Julkiset palvelut kotikunnassa II

Julkiset palvelut kotikunnassa III

 

Kestävä tulevaisuus

 

Työelämä

 

Työ tutuksi I

Työ tutuksi II

Työ tutuksi III

Lähiympäristön yrittäjyys I

Lähiympäristön yrittäjyys II

Lähiympäristön yrittäjyys III

Uudet yritysideat I

Uudet yritysideat II

Uudet yritysideat III

 

Kuluttaminen

 

Ruoka ja kuluttaminen I

Ruoka ja kuluttaminen II

Ruoka ja kuluttaminen III

Mainokset I

Mainokset II

Mainokset III

Miten vähällä selviää I

Miten vähällä selviää II

Miten vähällä selviää III

 

Ympäristö

 

Tutkitaan lähiympäristöä I

Tutkitaan lähiympäristöä II

Tutkitaan lähiympäristöä III

Luonnonsuojelu I

Luonnonsuojelu II

Luonnonsuojelu III

Eliön arvo I

Eliön arvo II

Eliön arvo III

Jaa sosiaalisessa mediassa