Siirry sisältöön

Ilmiöitä kokeellisesti ja toiminnallisesti

Luonnontieteellisten ilmiöiden sisälle voi päästä tutkimalla ja kokeilemalla. Siihen löydät täältä sivulta ideoita ja ohjeita. Utele, kysy ja ole luova!

Ihmetellään luonnontieteellisiä ilmiöitä

Ihmettely lähtee liikkeelle havainnoista. Havainto voi liittyä lopulta mihin tahansa ilmiöön, joskus jopa sellaiseen, mitä emme osa nimetä. Opettajan vaativa tehtävä onkin tukea lasten ihmettelyä ja auttaa heitä selvittämään ilmiön taustalla vaikuttavia syitä ja asioita. Toisinaan tarvitaan myös erilaisia aktiviteettejä, joiden avulla ilmiöön kiinnitetään huomiota. Eli luodaan tilanteita tietyn ilmiön puitteissa, jonka aikana voi syntyä aistihavaintoja.

Tutkimukset on koottu teemakokonaisuuksiksi

Ilmiöiden tutkimisen tueksi on Opinkirjossa tuotettu monia teemakokonaisuuksia. Teemakokonaisuudet koostuvat toiminnallisista ja kokeellisista työohjeista. Ohjeet voivat olla oppilastöitä tai demonstraatioita. Työt voivat tuoda esille tietyn ilmiön monipuolisuuden tai mennä syvemmälle ilmiön sisälle. Teemakokonaisuudet ovat luonnontiedepainotteiset.

Teemakokonaisuudet korvaavat aikaisemmin Opinkirjon sivuilla olleet tiedekerhokokonaisuudet. Kaikkia materiaaleja voi edelleen käyttää kerhoissa materiaalina lasten tiedeharrastuksen tukemiseen.

Mikäli tiedekerhotoiminta kiinnostaa laajemminkin, kannattaa tutustua aineistoon Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.

Teemakokonaisuudet:

Kukin linkki vie omalle alasivulle, jossa tarkempi kuvaus kokonaisuudesta ja linkki pdf-materiaaliin.

  1. Valotyöpaja: Tallennetaan valoa valokuvaamalla:
    6 tunnin kokonaisuus; kaikki luokka-asteet; fysiikkaa, kuvataidetta, teknologiaa
  2. Teknologiaa: Ideoita sähköaskarteluun ja rakentamiseen:
    6 tunnin kokonaisuus; alakoulu; ympäristötietoa
  3. Sään tutkiminen: Tutkitaan säätä havainnoimalla ja mittaamalla:
    6 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, maantiedettä, fysiikkaa, matematiikkaa, teknologiaa
  4. Mikrobiologiaa: Mikrobit ympärillämme ja miten ne vaikuttavat ruokaamme:
    5 tunnin kokonaisuus; luokat 7-9, lukio; biologiaa, terveystietoa
  5. Metsä: Tutkitaan metsää, kasveja, kasvun edellytyksiä ja paperia:
    10 tunnin kokonaisuus; ala- ja yläkoulu; ympäristötietoa, biologiaa, maantiedettä, kemiaa, teknologiaa
  6. Maantiedettä 2: Tutkitaan maapalloa ja sen sisällä sekä pinnalla olevaa:
    6 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, maantiedettä
  7. Kemiaa: Kemiaa keittiössä – tutkimuksia vedellä ja elintarvikkeilla:
    12 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, kemiaa
  8. Ihmisen biologiaa: Tutkitaan ihmistä – aisteja ja toimintaa:
    5 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, biologiaa, teknologiaa
  9. Fysiikkaa: Tutkitaan ilmaa ja lämpöä:
    5 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, fysiikkaa, teknologiaa
  10. Havaintoja lähiavaruudesta:
    7 tunnin kokonaisuus; ala- ja yläkoulu; ympäristötietoa, maantiedettä, fysiikkaa, teknologiaa
  11. Genetiikkaa: Perehdytään genetiikkaan – DNAan ja proteiineihin:
    5 tunnin kokonaisuus; luokat 7-9, lukio; biologiaa
  12. Matematiikka 1: Hauskoja matemaattisia askartelu- ja pohdintatehtäviä:
    6 tunnin kokonaisuus; alakoulu; matematiikkaa, kuvataidetta, historiaa, yhteiskuntaoppia
  13. Matematiikka 2: Kiehtovaa geometriaa monipuolisten tehtävien avulla:
    6 tunnin kokonaisuus; alakoulu; matematiikkaa, kuvataidetta, teknologiaa
  14. Ratkaistaan rikos: Perehdytään luonnontieteellisiin ilmiöihin tapahtuneen rikoksen kontekstissa:
    6 tunnin kokonaisuus; yläkoulu ja lukio; biologiaa, kemiaa, fysiikkaa
  15. Toiminnallisia tehtäviä 6-9-vuotiaille: Monipuolisia pieniä toiminnallisia ja tutkimustehtäviä kaikista luonnontieteistä: 23 tehtävää selityksineen; ympäristötietoa
  16. Fysiikkaa biologian avulla: Toiminnallisia tehtäviä fysiikan ilmiöiden mallintamiseen biologisten kohteiden avulla:
    6 tunnin kokonaisuus; peruskoulu ja lukio; ympäristötietoa, fysiikkaa, biologiaa, matematiikkaa, teknologiaa
  17. Luonnonkoodi: Kokonaisuudessa ratkaistaan luonnon koodia matematiikan avulla:
    6 tunnin kokonaisuus; peruskoulu; ympäristötietoa, matematiikkaa, biologiaa, tilastotiedettä, kuvataidetta
  18. Ohjelmointia Scratchin kanssa: Opas aloittelevalle ohjelmoijalle:
    7 tunnin kokonaisuus; alakoulu; ohjelmointia
  19. Tieteilijän työvihko: Yksinkertaisia mikrobiologiaan liittyviä kokeellisia tehtäviä tarinallisessa viitekehyksessä:
    4 tunnin kokonaisuus; alakoulu; ympäristötietoa, biologiaa, kemiaa
  20. Maantiedettä 1: Tutustutaan eri paikkoihin ja kulttuureihin sekä karttaan:
    4 tunnin kokonaisuus; peruskoulu; maantietoa, yhteiskuntaoppia, ympäristötietoa, liikuntaa
  21. Vuosi luonnossa: Leikillisiä ja toiminnallisia tehtäviä kuhunkin vuodenaikaan sopivalla tavalla:
    6 tunnin kokonaisuus; S2, peruskoulu; ympäristötietoa, biologiaa, kemiaa, kuvataidetta, liikuntaa

Muita materiaaleja

Keksitään lisää – materiaali keksintökerhoille

Aistien ruokamaailmaan – opas kerhonohjaajalle

Ihmettele ja oivalla! -tehtäviä tiedekerhoille

Jännittävä sähkö ja kipinöivät laitteet

Ideasta ratkaisuun 2 – virikkeitä luovan ongelmanratkaisun opetukseen

Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.

Jaa sosiaalisessa mediassa